Pénzcentrum • 2009. július 15. 09:02
Elkezdték átalakítani szerződéseiket a pénzintézetek, hogy azok megfeleljenek az egyoldalú szerződésmódosításokat korlátozó, augusztustól hatályba lépő törvénynek. Néhány bank ügyfelei a levélben kiküldött értesítőkből mostanra szembesülhettek azzal, hogy a hitelintézetek ezentúl milyen indokokkal emelhetnek majd kamatot.
A jogszabály szerint a lakossági ügyféllel vagy mikrovállalkozással kötött szerződések esetén a bankok kizárólag a kamatot, díjat vagy a költséget módosíthatják, ezeket is csak akkor, ha az előre meghatározott feltételek ezt lehetővé teszik.
A bankok ennek megfelelően igyekeznek is minél több lehetséges feltételt felsorolni, így aztán a jó eséllyel mindig lesz mire hivatkozniuk, ha kamatot akarnak emelni.
Persze ha a bankok kamatot akartak emelni, azt eddig is megtehették, csak nem kellett ilyen részletesen megindokolniuk a döntést. Ezek a változások tehát önmagukban nem okozzák a hitelek gyakoribb vagy nagyobb mértékű drágulását.
A Népszabadság értesülései szerint hamarosan elkészül az a kormányrendelet, amely pontosan meghatározza, hogyan kell eljárniuk a bankoknak a korábban kötött szerződések átalakításakor. Nem egyértelmű például, hogy a szerződéseket egyoldalúan vagy közös akarattal kell módosítani, így aztán nem tudni azt sem, hogy elég-e a változásokról az ügyfeleket utólag, mondjuk levélben értesíteni, vagy mindenkinek be is kell mennie a bankfiókba.
A kormány olyan megoldásról egyeztet, amely védi a fogyasztók érdekeit, ugyanakkor nem okoz nekik felesleges kellemetlenséget vagy költséget. Ez azt jelentheti, hogy a bankoknak elég lesz csupán az üzletszabályzatot módosítani, nem kell minden ügyfélt egyesével berendelni a szerződések átalakításához.