Pénzcentrum • 2009. február 10. 16:00
A sorozatos ügyfélbedőlések, árverezések, hitel-átütemezések láttán nem is csoda, hogy a bankok most a "megelőzésre" helyezik a hangsúlyt, és minden erejükkel a kockázatok csökkentésén ügyködnek. Ez persze kevesebb hitel kihelyezését, és az ügyfelek alaposabb megválogatását jelenti.
Nagy-Britanniában most a bankok és hitelszövetkezetek egy olyan ügyfélminősítő rendszert kezdnek most alkalmazni, melynek segítésével idejekorán fel tudják mérni, hogy mekkora eséllyel válik valakiből rossz adós a jövőben.
Az 1-1000 skálát alkalmazó pontrendszert a Callcredit nevű hitelminősítő cég dolgozta ki, és már a Royal Bank of Scotland, a Halifax és a Lloyds TSB is ezt alkalmazza. Az ügyfelek minősítésekor figyelembe veszik a hiteltörténetét, a jelenleg fennálló tartozásait, illetve, hogy ezeket miként törleszti, hogy a megelőző 12 hónap során miként változott az eladósodottsága, és a havonta fennálló törlesztési kötelezettségének jövedelemhez viszonyított arányát.
A Callcredit már 2004-óta dolgozik a rendszeren, amihez a bankok ügyféladatait is folyamatosan vizsgálta, hogy kiszűrje azokat a tényezőket, amelyek valóban meghatározóak lehetnek a hitelbedőlés okainak azonosításakor. Hiszen még prémium ügyfelek - akik soha nem késtek még a törlesztéssel - is bedőlhetnek idővel, ha túlvállalják magukat, és jövedelmük jelentős részét már törlesztésre fordítják.
A kérdés aktualitását az adja, hogy nemrégiben jöttek ki friss statisztikák az előző negyedév bedőlt adósairól, amely rekord méreteket öltött a szigetországban, de szakértők szerint ez még csak a jéghegy csúcsa.