Ki fizet a bankkártya-csalás áldozatainak? A bankok nem igazán...

Pénzcentrum2009. január 26. 13:00

Korábban az úgynevezett chip and PIN kártyákról úgy gondolták a szakemberek, hogy biztonság terén verhetetlen lesz, mára azonban bebizonyosodott, hogy a csalók számára ez sem jelent akadályt. A bankok ennek ellenére egyre kevésbé fizetnek a csalások áldozatainak, különösen most, mikor minden a költségcsökkentésről szól!

Nagy-Britanniában a Pénzügyi Ombudsman Szolgálat (FOS) jelenleg 125 esettel foglalkozik, ahol ügyfelek panaszoltak be a bankokat, amiért nem azok térítik vissza bankkártya-csalás során eltulajdonított pénzüket, holott véleményük szerint önhibájukon kívül estek csalás áldozatául.

A hatályos szabályok értelmében ugyanis csak akkor fizeti vissza a bank az ilyen módon eltulajdonított pénzt, ha a bankkártya tulajdonos kellően elővigyázatos volt, például nem írta fel egy fecnire a PIN-kódját, vagy nem kérte meg ismerősét, hogy vegyen fel helyette pénzt.

Ennek ellenkezőjét ugyan a banknak kell bizonyítania, azonban a kellő körültekintőség, és elővigyázatosság meglehetősen szubjektív fogalom, így aztán nem is csoda, hogy egy-egy vita, illetve vizsgálat akár hónapokig is elnyúlhat, és még akkor sem biztos, hogy az ügyfél igazáról győződnek meg.

Szakértők szerint a szabályok annyira homályosan vannak lefektetve, hogy a bankok folyton találnak kifogást, hogy miért az ügyfél hibájából történt meg a csalás. Egy 59 éves brit férfi például 2005 óta pereskedik egy bankkal 1500 fontja ügyén, amit akkoriban vettek le a bankszámlájáról ismeretlenek, hat alkalommal egy ATM-ből. A bank szerint azonban ők voltak a hibásak, mivel az elkövetők ismerték a PIN-t.

A férfi szerint azonban úgy kerülhetett illetéktelenekhez a kód, hogy egyszer bankkártyás fizetésnél az eladó elkérte a kártyát, hátravonult vele, majd visszahozta egy leolvasóval együtt, amibe beütötte a PIN-kódot, így másolhatták le a kártyát, és szerezték meg hozzá az azonosítót. A bank szerint azonban az eredeti kártyával vettek le pénzt az automatákból. Nehéz helyzet.

Persze sok más hasonló eset is napvilágot látott, ahol szintén chip and pin, vagy mágnes csíkkal, és chippel ellátott kártyával követtel el csalást, és a bank szintén azt állítja, hogy az ügyfél hibájából történt az eset.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Hazánkban is hasonló szabályok vonatkoznak a bankkártyával elkövetett csalásokra, amit alapvetően a pénzforgalomról szóló kormányrendelet szabályoz. Ennek értelmében:

- a kártyabirtokos köteles haladéktalanul bejelenteni a kibocsátó banknak, ha kártyáját eltulajdonították, vagy bármiféle rendellenességet észlel,
- ha a kár nem a kártyabirtokos szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartása folytán következett be, akkor a birtokos a bejelentés megtételét megelőzően bekövetkezett kárt legfeljebb 45 ezer forintig viseli,
- a bejelentést követően keletkezett kárt a kibocsátó viseli.

Fontos tehát kiemelni, hogy a kibocsátó mentesül felelőssége alól, ha bizonyítja, hogy a kár a kártyabirtokos szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozott szerződésszegése folytán következett be.

Címkék: