Vadiúj KRESZ élesedik nyáron Magyarországon: rengeteg rollerest érint az előírás

Bódogh Gabriella2024. május 22. 06:21

Az elektromos rollerek dinamikus terjedése átalakítja a városi és vidéki közlekedést egyaránt, ahol a Jövő Mobilitása Szövetség szerint már több mint 100.000 roller teszi hatékonyabbá a mindennapokat. A közösségi roller-szolgáltatásoknak köszönhetően ez a környezetbarát közlekedési mód egyre szélesebb körben válik elérhetővé. A közlekedési szabályozás hamarosan alkalmazkodik az elektromos rollerek elterjedéséhez is. Az Építési és Közlekedési Minisztérium a KRESZ módosításával kidolgozza az elektromos rollerek használatára vonatkozó előírásokat, hogy elősegítsék a biztonságos és fenntartható közlekedést. A változás nemcsak a rollerezők, hanem minden közlekedő számára fontos lesz, hiszen a jövő közlekedési rendszerének meghatározó elemeivé válhatnak az elektromos rollerek.

Az elektromos rollerek megjelenése és terjedése jelentős változást hozott a városi közlekedésben. A Jövő Mobilitása Szövetség szakértőivel folytatott beszélgetésünk során kiderült, hogy ezek az innovatív eszközök már nem csupán a főváros utcáit, hanem a vidéki településeket is meghódították. Az elektromos rollerek számának növekedése és a közösségi roller-szolgáltatások elterjedése új lehetőségeket nyitott meg a mikromobilitás terén.

A szövetség szerint hazánkban körülbelül a 10 éve jelentek meg az elektromos rollerek első fecskéi, aztán 2019-ben, az első közösségi roller szolgáltató budapesti megjelenésével – amelyet egyébként azóta több is követett – robbantak be igazán a köztudatba ezek a mikromobilitási eszközök.

Azóta a közösségi rollerek már nem csak Budapest, de több vidéki város és a budapesti agglomeráció utcáin is megjelentek és a kezdeti szabályozás nélküli, mérsékelten fenntartható működés – köszönhetően az egyre több helyen alkalmazott a fizikai és digitálisan elhelyezett mobilitási pontoknak (rollerparkolóknak) – után mára egy egészen jól integrált részét képezik a közlekedési infrastruktúránknak

A sokat rollerezőknek megéri saját eszközre váltani, így az utóbbi 5 évben jelentősen megugrott a saját tulajdonú eszközök száma és ezzel együtt az aránya is. Eszközszám tekintetében a Jövő Mobilitása Szövetség szakértőinek becslése nagyságrendileg 100.000-re teszi a hazai utakon futó elektromos rollerek számát, de tekintettel arra, hogy ebből közel 30.000 megosztott roller, illetve egy családon vagy vállalkozáson belül többen is használhatnak egy-egy eszközt, a rollerezők száma ennek többszöröse is lehet.

A közösségi (megosztott) e-rollerek kiváló első alkalmas próbalehetőségnek bizonyultak és bizonyulnak megjelenésük óta, hiszen pár száz forintból már ki is próbálhatjuk őket, de napi szintű közlekedésre költséghatékonyabb választás a saját tulajdonban levő vagy cégek számára akár flottakezelésben is elérhető elektromos roller. Aki ráérzett az e-rollerek ízére és a mikromobilitás által a közlekedésben napi szinten megspórolható időre, az előbb-utóbb vásárol(t) magának saját eszközt és ezek egyre inkább beépülnek a mindennapi közlekedésünkbe is.

A közösségi rollerek (a kompaktabb méretű, saját tulajdonúak mellett) kiváló kiegészítői a tömegközlekedési eszközöknek is, illetve a turisták is előszeretettel használják őket, így a felhasználói bázis folyamatosan nő ezen eszközök esetében is. Ez a tendencia rávilágít arra, hogy az elektromos rollerek nem csupán egy divatos újdonságként jelennek meg, hanem hosszú távon is meghatározó szerepet tölthetnek be a városi közlekedési rendszerben.

Itthon a legnagyobb (műszaki áruházakban is elérhető) gyártók 150-300 ezer forintért megvásárolható termékeit választják a legtöbben elsőre, akik viszont igazán sokat rollereznek, idővel elkanyarodnak a prémium kategória felé és akár 5-600 ezer forintért is vásárolnak eszközöket, amelyek sokkal intenzívebb használatra és hosszabb élettartamra, illetve megtett kilométerre lettek tervezve és/vagy összecsukhatóak, könnyűek, melynek köszönhetően sokkal jobban kombinálhatóak más közlekedési eszközökkel.

Az áruk alapján nagyon vonzónak tűnik a sok esetben nehezen ellenőrizhető hátterű – és ennek megfelelően időnként garanciális kérdésekben nehezen elérhető – webáruházakból rendelhető eszközök esetében érdemes óvatosan eljárni, hiszen ezek az eszközök ritkán képviselik azt a minőséget, amivel biztonságosan részt lehet venni a forgalomban az e-rollerekkel. Vásárlás előtt érdemes tájékozódni az elérhető modellek minőségéről, illetve ellenőrizni, hogy van-e hazai/európai szervizhálózata az adott gyártónak, amivel sok bosszúságtól megóvhatják a vásárlók magukat, ha megtörténik a baj.

Mint bármilyen egyéb újkeletű közlekedési eszköz esetében, az elektromos rollerek is a fiatalabb korosztályokban hódítanak igazán. Ugyanakkor egyre többen ismerik fel az ezen eszközökben rejlő lehetőségeket és a segítésükkel – az utazás hosszának tekintetében - akár negyedére csökkenthető hosszúságú városi utakból eredő időmegtakarítást kiélvezve, egyre gyakrabban és sűrűbben használják a „régóta fiatal” korosztály képviselői is.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A mérsékelten meghízható, belépő szintű rollerek 50-70 ezer forint környékén indulnak, 150-200 ezer forintért már a nagyobb gyártók, alap termékei is elérhetőek, a prémium kategóriában pedig 4-600ezer forintos árcédulákkal is találkozhatunk, ahonnan felfele már egyéni igényeknek megfelelően a határ a csillagos ég. Mindazonáltal azt látjuk, hogy akik sikeresen beépítették a mindennapjaikba ezt a kiemelkedően hatékony közlekedési megoldást, átlagosan 3 – 400 ezer forint körüli sávban választanak. Ebben a kategóriában az átlagos felhasználási igényeknek tökéletesen megfelelő eszközt lehet találni akár a hazai, megbízható boltokban.

A megfelelő elektromos roller kiválasztása nem csupán a jelenlegi szükségletek kielégítéséről szól, hanem egy hosszú távú befektetésről is, amely a közlekedési szokásokat és a városi életminőséget is javíthatja. Ezért fontos, hogy a vásárlók tájékozott döntést hozzanak, figyelembe véve a termék minőségét, megbízhatóságát és a hosszú távú használatot. Egy picit magasabb ár hosszútávon kifizetődőbb tud lenni, hiszen egy jóval megbízhatóbb rollerre tehetnek szert a felhasználók.

Ez a felelős gondolkodásmód összhangban van a kormányzati szabályozásokkal is, amelyek célja a biztonságos és fenntartható közlekedés előmozdítása. Az e-rollerekkel kapcsolatos közlekedésbiztonsági és szabályozási kérdéseinkkel felkerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot, mely válaszában kifejtette:

Régi adóssága a jogalkotásnak az elektromos rollerek használati feltételeit érintő szabályozás kialakítása, amelyet az Építési és Közlekedési Minisztérium a hatályos KRESZ módosításával a közeljövőben megvalósít. Ennek keretében sor kerül az elektromos rollerek kategorizálására és a kategóriákra vonatkozó szabályok meghatározására, a közlekedésben való részvételük személyi, biztonsági feltételeinek meghatározására, valamint közlekedésük korlátozásának lehetőségeire. Az egyszerű motoros közlekedési eszközöket (elektromos rollerek, elektromos kerékpárok, segway, monowheel, hooverboard stb.) érintő – még az új KRESZ megjelenése előtt a jelenlegi szabályozást pontosító – KRESZ módosítás az elektromos rollerek szabályozása mellett több ponton, így a gyalogos, a személyautóval, autóbusszal, tehergépjárművel történő, valamint a villamos közlekedésre vonatkozóan is módosítja a jelenleg hatályban lévő közlekedési szabályokat. Az ÉKM által készített tervezetnek ezért többkörös és több minisztériumot érintő, összetett közigazgatási vizsgálaton és egyeztetésen kell átesnie, amely várhatóan a nyáron lezárul. Az ezt követő társadalmi egyeztetési szakasz után lehetséges a Kormányrendelet megjelenése. Fontosnak tartjuk azonban kiemelni, hogy az a kötelezettség, amely az e-rollerek egy részére kötelező gépjármű felelősségbiztosítás kötését írja elő nem a KRESZ módosítása keretében, hanem egy kötelező EU irányelv harmonizálása során - a gépjármű-felelősségbiztosításról és a biztosítási kötelezettség ellenőrzéséről szóló 2009/103/EK irányelv módosításáról szóló, 2021. november 24-i (EU) 2021/2118 európai parlamenti és tanácsi irányelv (Gfb. irányelv) előírásainak megfelelően – valósul meg. A kötelező irányelv átültetése nem a közlekedési tárca hatáskörébe tartozik.

Két hónapon belül választás elé kerülnek a rolleresek: vagy kicsit többet költenek a rollerrel való közlekedésre, vagy félreteszik a rollert és az ehhez hasonló járműveket, ugyanis a Magyar Biztosítók Szövetsége a közelmúltban bejelentette, hogy 2024 júliusától kötelező lesz biztosítást kötni azokra az elektromos járművekre, köztük az e-rollerekre is, amelyeknek a tervezési végsebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy több mint 25 kg a súlyuk és a tervezési végsebességük nagyobb, mint 14 km.

Az új szabály értelmében ( a Pénzcentrum írt róla részletesen) az elektromos rollerek, segway-ek és hasonló járművek tulajdonosainak is biztosítást kell kötniük. A változások hátterében az áll, hogy az elektromos járművekkel történő közlekedés, mint cikkünkből is kiderült, egyre népszerűbb Magyarországon, és ennek következtében a balesetek száma is nőtt.

Az előzetes információk szerint, ha a bevezetéskor a becslések helytállónak bizonyulnak, akkor az éves költség csupán néhány ezer forint lesz.

Címkék:
közlekedés, árak, szabály, hellovidék, e-roller,