Szurok Dávid • 2023. október 10. 06:30
Cáfolta azokat a híreszteléseket a Volánbusz, amely szerint ezer fős létszámhiánnyal küzdene a társaság, ugyanakkor elismerte lapunknak a sofőrhiány tényét, ám ennek ellenére nem tervezik külföldi munkavállalók felvételét.
Megerősítette lapunknak a Volánbusz, hogy a 10 ezer fős autóbusz-vezetői létszámhoz viszonyítva jelenleg országosan 238 fő sofőrt keresnek. A társaság a létszámhiányt elsősorban béremeléssel, és átcsoportosításal próbálja megoldani. Mindez azért érdekes, mert korábban Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke lapunknak arról beszélt, hogy ezer buszsofőr hiányzik a társaságnál.
A kollektív szerződés módosításának köszönhetően társaságunk júniusban – a januári bérfejlesztésen felül – további béremelést hajtott végre a kiemelt területeken, június 1-jével pedig az éjszakai pótlékot is jelentősen megemelte
– hívták fel a figyelmet a Hello Vidék megkeresésésre a Volánbusz.
A Volán szerint európai szerte komoly gondot okoz a sofőrhiány
A társaság szerint a Volánbusznál folyamatos az utánpótlásképzés, ezt a célt szolgálják azok a – jelenleg is zajló – tanfolyamok, melyek a D kategóriás autóbusz-vezetői jogosítvány megszerzését teszik lehetővé a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők számára. A B kategóriás oktatáson felül pedig a társaság C kategóriás tanfolyamot is indít. A Volán abban bízik, hogy ezek a képzések enyhíteni fogják a létszámhiányt, mely megfogalmazásuk szerint nem csak a Volánbusznál, de egész Európában egyre nagyobb problémát okoznak.
Összességében Pest, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron és Csongrád-Csanád vármegyében keressük a legtöbb leendő kollégát
– tették hozzá.
A Volánbusz az égető sofőrhiány miatt ugyanakkor cáfolta azokat a sajtóban megjelent korábbi híreszteléseket, amely szerint a társaság a Fülöp-szigetekről toborozna sofőröket.
Társaságunk nem tervezi külföldi munkaerő foglalkoztatását, így a Fülöp-szigetekről érkező autóbusz-vezetők toborzásában sem gondolkodik. Azon területekről csoportosítunk át létszámot, ahol ez nem veszélyezteti a közszolgáltatás ellátását. Az átirányított autóbusz-vezetők részére naponként számított átirányítási díjat fizet a Volánbusz.
- írták.
A betöltetlen állások több okra vezethetők vissza. Dobi István korábban arról beszélt lapunknak, hogy az utóbbi időben rengeteg sofőr döntött úgy, hogy Ausztriában kezd inkább új élete a jobb élet reményében.
A sofőrhiány és a műszaki szakszemélyzet (karbantartói állomány) hiánya okozza a legnagyobb problémát, mivel a közlekedés területén működő szolgáltatást végző más társaságok, sokszor a versenyképesebb bérekkel elcsábítják a Volánbusznál dolgozókat
- mondta korábban lapunknak a szakszervezet vezetője.
Pattanásig feszült a helyzet a bérek terén is
A drasztikus létszámhiány, mellett egyre nagyobb a felháborodás a telephelyek közötti eltérő kompenzációs pótlékok között is. Vannak ugyanis olyan régiók, ahol az autóbuszvezetők forgalmi kompenzációs pótléka, tízszerese a legkisebb elszámolt pótléknak az országban. Az ezt firtató kérdésünkre a társaság azt mondta, hogy az országos busztársaság megalakulásakor (2019-ben hat regionális közlekedési központ olvadt be a Volánbusz Zrt.-be) az autóbusz-vezetők alapbére és pótlékrendszere a jogelőd társaságok gyakorlatának megfelelően más és más volt.
2020-ban kialakítottunk egy országosan egységes autóbusz-vezetői bér- és pótlékrendszert, amelynek bevezetését mind a két reprezentatív szakszervezet (KKSZ, SZAKSZ) aláírásával is támogatta. A Volánbusz autóbusz-vezetői bérrendszerében országosan egységes pótlékok vannak, melyek mértéke – a forgalmi kompenzációs pótlékot leszámítva – egységes
– emelték ki.
JÓL JÖNNE 2,9 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 870 000 forintot igényelnél 6 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 56 207 forintos törlesztővel a K&H Bank nyújtja (THM 12,75%), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 56 343 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Arra a kérdésre, hogy miképp lehetséges az, hogy az egyes vármegyékben nem változott semmit se a pótlékok mértéke, míg máshol igen azt írták: legutóbb 2023. június 1-jével történt pótlékemelés egyes munkaerőpiaci szempontból érzékenyebb telephelyeken.
Mint ahogyan arra lapunknak Dobi István korábban felhívta figyelmet, jelenleg a legkisebb forgalmi kompenzációs pótlék a Volánbusznál 81 Ft/óra, míg a legmagasabb, 870 Ft/óra. A szakszervezet szerint a Volánbusz már régóta nem hajlandó telephelyenként közölni a pótlékok mértékét, ezért a szervezet a megyékből kéri be az elszámolt összegeket, hogy lássák milyen eltérések vannak az egyes helyek között
A legutóbbi emelésnél voltak olyan területek, akik kimaradtak az emelésből és például Zala vármegyei autóbuszvezetők pótléka nem változott, míg más vármegyékben, a munkáltató a szakszervezetek véleményének kikérése nélkül, egyoldalúan változtatott a pótlék mértékén.
Saját magán spórol a Volán
Az energiaválság árnyékában természetesen az is igaz, hogy a Volán is ott próbál meg spórolni, ahol tud. Ezzel kapcsolatban azt írták, hogy a tavaly indított energiatakarékossági program keretében a létesítményeik üzemeltetéséhez szükséges villamos energiából és földgázból is kevesebbet használtak 2023 első hét hónapjában a tavalyi év hasonló időszakához képest.
A létesítményeinkben felhasznált földgázmennyiség idén júliusban 6,5 ezer m3-rel, míg az év első hét hónapjában több mint 1,4 millió m3-rel volt alacsonyabb 2022 hasonló időszakaihoz képest
– húzták alá.
A társaság júliusban 15 százalékkal kevesebb földgázt használt 2022 júliusához képest. Idén januárban és márciusban pedig egészen kiemelkedő, 40 százalék körüli megtakarítást sikerült elérniük.
Hasonló volt a helyzet épületeiknek az áramfelhasználásával is: júliusban 115 ezer kWh-val, az első hét hónapban pedig több mint 1,7 millió kWh-val kevesebb áram fogyott társaságnál az előző év azonos időszakához képest.
A legeredményesebb hónapokban, márciusban 20 százalék, áprilisban 18 százalék volt a csökkenés mértéke, míg júliusban 7 százalékkal kevesebb villamos energiát használtunk fel, mint tavaly ilyenkor
– zárta válaszában a Volán.
A társaság szerint a spórolás miatt az autóbusz-vezető kollégákat nem éri semmiféle hátrány. Ennek némiképp ellentmond az a tény, amiről Dobi István beszélt lapunknak korábban, a szakember szerint a megszorítások miatt olykor végső soron a munkavállalókon csattan az ostor.
Ezzel kapcsolatban Dobi István korábban a klimatizált buszok javítását hozta fel példaként, amik olykor rendkívül sokáig tartanak. Ezért gyakran előfordul, hogy a kánikulában klíma nélküli buszt kell vezetniük az autóbuszvezetőknek az utasok legnagyobb kárára.