Több száz ember kerülhet az utcára: bezár az amerikai cég gödöllői üzeme

HelloVidék2023. szeptember 7. 09:30

A Lear Corporation Hungary Kft. egy több mint 800 fős csoportos létszámleépítést jelentett be, ami gyakorlatilag a gödöllői kábelkorbácsgyár becsukását jelenti. A cég szerint Magyarországon már túl magas munkaerő-költséggel jár a termelés.

Derül égből a villámcsapásként érte a dolgozókat az amerikai gyökerű cég döntése a gyárbezárásról - írja a 24.hu. A lap megkereste Kozma Zsoltot, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnökét, aki azt mondta, hogy a kábelkorbácsgyártás alacsony hozzáadott értéktartalmú, nagy élőmunka igényű technológiát igényel, amelyet nem lehet robotizálni. Az ágazat leépülését pedig már az elmúlt években is megtapasztalták az érdekképviseletnél: a vállalat éppen öt évvel ezelőtt záratta be 500 fős gyöngyösi kábelkorbács-üzemét, és a gödöllői egységnél is több száz fős leépítések voltak.

Az anyavállalat folyamatosan olyan országokban – például Szerbiában Marokkóban és Tunéziában – nyitott üzemeket, ahol érdemben alacsonyabb bérköltségen tudja ezeket a munkafolyamatokat végeztetni, s a társaság csoportosan helyezte át egyes termékek gyártását Magyarországról ezekre a telephelyekre – részletezte Kozma Zsolt.

A szakszervezethez eljutott információk alapján a gödöllői üzem nem kapott kormányzati támogatást, és létszámtartási kötelezettsége sincsen. A gyár munkatársai szomorú, de nyugodt légkörben vették tudomásul munkahelyük megszüntetését, az elnök ismeretei szerint a dolgozók közel kétharmada több mint két évtizede állt a gyár alkalmazásában, sokan közülük pár évvel a nyugdíj előtt vannak, így számukra nem könnyű a mostani helyzetet feldolgozni.

A Lear Corporation Hungary Kft. 276,2 milliárd forintos árbevétellel zárta az évet, amely közel 19 százalékos növekedést tükrözött 2021-hez képest, miközben közel 6,3 milliárdos adózott nyereséget termelt, amely 24 százalékos visszaesést jelentett. A cég a gödöllői egységen felül Győrben egy autóülésgyártó üzemet is működtet, amely az Audi Hungaria Zrt. beszállítója. Az érdekképviseleti elnök szerint a győri gyárban nem lesz létszámleépítés, mert az az üzem teljesen más üzletprofilban érdekelt, az ottani üzletvitel stabil, hosszú távon kiszámíthatóbb.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Kozma Zsolt szerint a kábelkorbács-ágazat más magyarországi járműipari cégeknél is fokozatosan leépül. Mint mondta, a járműgyártás nem csak Magyarországon, de világpiaci szinten is recesszióban van: iparági előrejelzések szerint idén, a tavalyihoz képest 15 százalékkal kevesebb belső égésű motorral működő autó készül majd el. Az autópiac volumencsökkenése ugyanakkor nem függ össze a gödöllői gyárbezárással, mivel ez az üzem olyan termékeket gyárt, amelyekre van vevői igény, csak épp immár nem itt akarják gyártani ezeket, hanem olyan országokban, ahol nagyobb hasznot hoznak. E munkafolyamatok tekintetében pedig már Románia és Ukrajna sem elég olcsó.

Címkék:
gazdaság, gyárbezárás, járműipar, bezárás,