Jeki Gabriella • 2020. március 9. 06:30
Jelentős mértékben növekedett az elmúlt években a magyar–horvát határokon a forgalom. Ma már vasúti-, közúti-, kerékpáros-, légi- és vízi közlekedésre is lehetőségünk van, ám ez nem elég. A határon átnyúló gazdasági és kulturális kapcsolatok virágzásával ezek kibővítésére, javítására, optimalizálására óriási szükség van, hogy a jellemzően elmaradott határtérségek fejlesztése és a határon átnyúló együttműködések megvalósulhassanak. Ezúttal a közlekedésfejlesztési potenciálokat vettük górcső alá, de kitekintünk az Európai Unió a 2021-2027-es programozási időszakának lehetőségeire is. A korábbi programok folytatásaként ugyanis hamarosan újra lehetőség kínálkozik közös, magyar-horvát együttműködésben megvalósuló fejlesztési projektek finanszírozására. És ebben a közlekedésfejlesztési elképzelések is nagy szerepet kaphatnak.
A Mura-Dráva-medence központi része szerves egységet képez, emiatt történelmileg számos alkalommal jelentett egyfajta összefüggő, sőt összetartozó teret. Több tanulmány rámutatott már, hogy az elmúlt másfél évszázadban a határok minősége többször és jelentősen átalakult. Ebből adódik, hogy ebben a régióban a határmentiség egyfajta „közös sajátosságként” definiálható, annak minden pozitív és negatív következményével együtt.
Kiemelt kérdés a határok átjárhatósága
Az Európai Unió a 2021-2027-es programozási időszakában is kiemelt figyelmet szentel a központi térségekhez képest jellemzően elmaradott határtérségek fejlesztésének, illetve a határon átnyúló együttműködések támogatásának. Ám a határon átlépő kapcsolatok szempontjából igen fontos kérdés, hogyan alakul a határok átjárhatósága. Hogy mit értünk ez alatt?
Az átjárhatóságot a következő főbb szempontok határozzák meg együttesen:
- a közlekedési feltételek (például a pályák vonalvezetése),
- a határok jellege (természeti tényezők),
- a határátkelők „műszaki” adatai (számuk, elhelyezkedésük, áteresztő képességük),
- a határ minősége (határforgalom, tranzit szerepe)
A horvát–magyar határszakasz EU-belső, de még schengeni határ. Ez utóbbi azt jelenti, hogy útlevél-ellenőrzés van, vámvizsgálat viszont nincs, ezért gyorsabb az átkelés. De most vegyük sorra határon átnyúló a vasúti-, a közúti-, a kerékpáros-, a légi- és hajózási lehetőségeket!
Vasúti közlekedés
A vasúti közlekedést jelenleg leginkább a rossz elérhetőség és az alacsony szolgáltatásminőség jellemzi. A fő tengelyt az úgynevezett Mediterrán korridor jelenti. Itt a horvát–magyar határt érintő szakaszt V-ös számmal jelölik, ami a Szlovéniát és Horvátországot Budapesten át Záhonnyal összekötő vasúti folyosó. A Budapest-Pécs-Eszék vonal is az átfogó hálózat része, ez az V/c korridor jelzést kapta. A napi vonatközlekedés biztosított Gyékényes és Kapronca, illetve Magyarbóly és Pélmonostor között
– mondta Márton György, a Logframe Tanácsadó Iroda ügyvezető igazgatója, területfejlesztési szakértője azon a kaposvári workshopon, ahol Európai Unió a 2021-2027-es programjának előkészítéséről tanácskoztak.
Az említett korridorok még a kilencvenes években jelentek meg, elsődleges céljuk a kelet-közép-európai államok integrációjának elősegítése volt. A páneurópai korridorokat római számmal jelölték és több mellékáguk van. A folyosók kijelölésének célja jó közlekedési kapcsolatok kiépítése volt az EU és szomszédai között, a hatékony és biztonságos közlekedési rendszer révén, segítve az utasok és áruk hatékony szállítását, és ezáltal a versenyképességet és a gazdasági növekedést.
Az V. közúti-vasúti folyosó útvonala: Velence-Trieszt/Koper-Ljubjana-Maribor-Budapest-Ungvár-Lviv-Kijev
- V/a: Pozsony-Zsolna-Kassa-Ungvár
- V/b: Fiume-Zágráb-Budapest
- V/c: Ploče-Szarajevó-Eszék-Budapest
Közúti közlekedés
A határ menti régió három korridor által alkotott háromszögben fekszik, ezek az V/b, ami közúton az A4-M7 autópályának felel meg, az X (Salzburg-Ljubjana-Zágráb-Belgrád-Niš-Szkopje-Szaloniki) az A3-as autópályát jelöli, míg a már említett V/c az A5-M6 sztrádákat foglalja magában.
Kifejezetten jó az elérhetőség a programtér nyugati felén, ám szűk keresztmetszeteket tapasztalhatunk a nyári időszakban. Egyértelműen látható, hogy Mohács és Eszék között hiányzik az autópálya kapcsolat és gondot okoz a határátkelők alacsony sűrűsége is. Ez utóbbi átlagosan 62 kilométert jelent, ami körülbelül fele annyit takar, mint Magyarország egyéb határain. És bár a határ mindkét oldalán gyengék a belső kapcsolatok, különösen a közvetlen határtérségben, általános trend a határon átnyúló forgalom növekedése. Ennek a forgalomnak az 55 százaléka letenyei autópálya-átkelőn bonyolódik, de az Udvarnál átlépők száma is fokozatosan növekszik. Fontos hiányosság az is, hogy jelenleg nincs határon átnyúló, közszolgáltatású közösségi közlekedés
– mutatott rá Márton György, hangsúlyozva, hogy új határátkelőhelyek nyitását leginkább Horvátország schengeni csatlakozása könnyíthetné meg. Szakértők szerint a következő évtized nagy kihívása az lesz, hogy a vasút adottságai hogyan segítik a fenntarthatóságot; ebben a kérdésben fontos, hogy a magyar vasút bekötése a nemzetközi hálózatba erőteljesebb legyen.
Kerékpáros közlekedés
Jó hír a kerékpározás szerelmeseinek, hogy a határtérség nemzetközi kerékpáros útvonalak metszéspontja. Itt találkozik egymással az Eurovelo 6 és az Eurovelo 13. Előbbi az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig tart és gyakran a „Folyók útvonalának” hívják; nevéből adódóan a nemzetközi kerékpárhálózat hatodik vonala, amely többek között a Budapest-Eszék úton halad, a Dunával szelve át északról délre az országot. Utóbbit gyakran hívják a „Vasfüggöny útvonalnak”: Sopronnál lép az országba, majd többször is „átkalandozik” Ausztriába, mielőtt dél felé venné az irányt; Horvátországba is Magyarországról léphetünk be az útvonalon, ahol a határ mentén haladhatunk.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az elmúlt időszak fontos előrelépése, hogy jelentős javulás érezhető mind a helyi, mind a regionális kerékpárút hálózatokban, illetve határon átnyúló útvonalak kialakításában. Ennek a folytatására is lehetőséget ad az Európai Unió 2021-2027-es programozási időszaka.
Légi közlekedés
A légi közlekedés tekintetében a határ menti régióknak korlátozott számú lehetőség áll rendelkezésükre. Nézzük meg ezeket és a repterek éves forgalmát:
Eszék (belföldi járatok + pár nemzetközi járat)
- 2018: 67 212 utas
- 2019: 46 361 utas
Hévíz-Balaton (charter járatok német repülőterekről)
- 2018: 11 866 utas
Pécs-Pogány (csak magángépek)
- 2018: 5 345 utas
Hajózás
A belvízi hajózásra a határ mindkét oldalán jellemző az a tendencia, miszerint a határon átnyúló hajóforgalom csökken, viszont a turisztikai célú növekszik.
Jelentős kikötők a Dunán:
- Mohács: különböző szolgáltatások (határkikötő, személy, turisztikai, ömlesztett teher)
- Batina: turisztikai (dunai sétahajózás)
- Almás (Aljmaš): turisztikai
- Vukovár: személy, turisztikai, teher
- Ilok: turisztikai
Jelentős kikötők a Dráván:
- Barcs–Eszék: kishajóval
- Eszék–Almás (Aljmaš): nagyhajóval
- Eszék: nemzetközi kikötő
Tény azonban, hogy az Európai Bizottság a 2021-2027-es időszak költségvetési javaslatában kevesebb forrást szán a közlekedésre a Kohéziós Alapból, az Európai Hálózat-finanszírozási Eszközből (CEF) és az Európai Regionális Fejlesztési Alapból egyaránt, mint az előző ciklusban.