Súlyos szabálytalanságok: erről nem vesz tudomást a legtöbb autós

MTI2019. november 30. 11:00

Az autópályát használó magyar sofőrök többsége tisztában van a sztrádán alkalmazott KRESZ szabályokkal, de bizonyos tévhitek továbbra is élnek a fejükben – derült ki a legújabb hazai közlekedési ismereteket vizsgáló felmérésből, amelyet Pető Attila közlekedési szakértő az OTP Mobil Kft.-vel együttműködve készített.

Az Simple app matricaszolgáltatás révén a hazai autópályahasználók rendszeresen kapcsolatba kerülnek: az idei év első tíz hónapjában az autósok közel 400 ezer matricavásárlási tranzakciót indítottak, és a közelgő ünnepi szezonban is megnövekedett forgalomra számítunk. Éppen ezért figyelmet szentelünk annak, hogy ne csak kényelmes fizetési megoldásokat biztosítsunk, hanem edukációs eszközökkel biztonságossá is tegyük a közúti közlekedést

– mondta el Benyó Péter.

A 2019 novemberében mintegy 10 000 felhasználó körében végzett felmérésből kiderült, hogy a sofőrök harmada nem tudja, hogy mi a helyes lépés, ha autópályán haladva a visszapillantótükörben egy megkülönböztető jelzést használó jármű tűnik fel. Életekbe kerülhet, ha nincs mindenki tisztában azzal, hogy ilyen esetekben a megkülönböztető jelzést használó jármű minél gyorsabb haladása érdekében a legbelső sávban haladóknak balra, a két külső sávban haladóknak jobbra kell húzódniuk.

Számtalan baleset elkerülhető lenne akkor is, ha nem csak a sofőrök 91százaléka ismerné azt a szabályt, miszerint jobbról előzni autópályán tilos. Százalékosan elenyésző arányban, de 10 000 járművezetőből így is 100-an gondolják tévesen, hogy belátásuk szerint akár meg is fordulhatnak az autópályán. Közülük 27-en pedig rükvercbe is váltanának, ha a helyzetük úgy kívánná.

Az egyik legtöbbet hallott szabály az autópályahasználattal kapcsolatban, hogy a leállósávot csak nagyon indokolt esetben használhatjuk – a KRESZ szerint egészen pontosan az autópályát „civilként”, tehát nem megkülönböztető jelzést használó jármű vezetőjeként csak akkor vehetjük igénybe, ha a műszaki meghibásodás miatt a járművünk továbbhaladásra képtelen. Ennek ellenére a sofőrök 30 százaléka egyéb esetekben – például a gyorsítósáv meghosszabbításaként – sem zárkózik el az igénybevételétől. Természetesen arról az alapszabályról sem szabad megfeledkeznünk, hogy az autópályákat csak érvényes matricával használhatjuk.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Érdemes már bőven a lejárat előtt, akár már december elsejétől megváltani a 2020-as évre a pályamatricát, hogy elkerüljük a figyelmetlenségből adódó büntetést. Az előzetesen megvett matricák nagy népszerűségnek örvendenek: tavaly közel 10.100 darab éves országos és megyei matricát értékesítettünk az elővásárlás időszakában. Az e-pályamatrica érvényességét ráadásul bármikor könnyen ellenőrizhetjük a mobilunkban, ha applikációval vagy a Simple webes felületén vásároltuk azt. Szintén előnyös lehet a mobilapplikációs vásárlás, ha útközben olyan megyébe térünk át, ahol nem rendelkezünk vignettával. Ilyen esetben 60 percen belül még pótolhatjuk a matricavásárlást, így nem kell büntetésre számítanunk

– tette hozzá Benyó Péter

Címkék:
autópálya, vezetés, autópálya matrica, hellovidék,