Mondj nemet a kipufogógázra: el se hinnéd, mennyivel egészségesebbek az e-autók

HelloVidék2019. június 18. 15:00

Mennyire fontos, hogy minél gyorsabban e-autókra váltsunk? Megéri a töltőállomások kiépítése a rengeteg pénzt és energiát annak érdekében, hogy csökkentsük az autók által kibocsátott káros anyagok mennyiségét? Mitchell House és David Wright, az Ottowai Egyetemen ezekre a kérdésekre keresték a válaszokat, kutatásuk eredménye az Elektromos és hibrid járművek nemzetközi lapjában jelent meg. A kutatók szerint ha eltűnnének a benzinmotoros járművek, csökkennének az egészségügyi kiadások, mivel a megbetegedések nagy részét a kipufogófüst okozza.

Az Ottowai Egyetem kutatói, Mitchell House és David Wright, arra keresték a választ, hogy pénzügyileg megéri-e kiépíteni az elektromos autók töltőrendszerét, vagy sem. Tanulmányuk szerint, amennyiben teljesen átállnának az országok az e-autók használatára, az nagyban lecsökkentené a szív- és érrendszeri betegségek előfordulását, melyeket sok esetben a légszennyezés vált ki. Amennyiben megvalósulna az e-autóra váltás, a kutatók szerint megnövekedne az emberek élettartama, és lecsökkenne a megbetegedések száma is, ami pozitívan hatna a munkaerőpiacra, írja a ScienceDaily.

A kutatás összeveti az elektromos töltőállomások kiépítésének költségeit az egészségügyi költségek adataival, hogy kiderüljön, anyagilag megéri-e a minél előbbi átállás. Az eredmények azt mutatják, hogy nyereséggel járna az e-kocsikba fektetett pénz, amennyiben a töltőállomások számát összehangolják a folyton növekvő gépkocsik mennyiségével.

Mióta a munkavállalóknál egyre nagyobb egészségügyi költségek merülnek fel, a kormányok és a cégek egyre érdekeltebbek abban, hogy töltőállomásokat telepítsenek, kutatásunk számszerűsíti az e-autók használatából származó előnyöket, ezzel motiválva a fejlesztést.

– összegezte a kutatócsoport.

Az Elektromos Autók Kezdeményezése (Electric Vehicles Initiative, EVI) egy olyan szervezet, melyet 16 ország kormánya támogat. A szervezet kitűzött célja, hogy legyártsanak 20 millió elektromos autót 2020-ig. Ez a szám egy becsült forgalmi növekedésre alapozva született meg 2016-ban, ami szerint évente 75 százalékos a növekedési ütem. 2015-ben az elektromos autók eladásainak száma világszerte meghaladta a fél milliót, ami 70 százalékos növekedést jelentett 2014-hez képest. Az elektromos autók eladási statisztikái továbbra is nőttek az elmúlt években: 2017-ben 61 százalékos, 2018-ban 64 százalékos növekedés volt tapasztalható.

A számok azt mutatják, hogy az elektromos autók piacán a 75 százalékos növekedés egyáltalán nem irreális, ráadásul a klímaváltozásnak, és a légszennyezésnek köszönhetően sokak szerint egyre sürgősebbé válik az elektromos autókra való átállás.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 170 925 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el,  havi 138 454 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,68% a THM, míg a MagNet Banknál 6,88%; az Erste Banknál 7,00%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,49%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Ahhoz, hogy gördülékenyen működhessen az elektromos töltőállomások rendszere, először biztosítani kell az áramellátásukat, annak viszont nincs értelme, hogy fosszilis energiahordozókat használjuk fel erre a célra. Ha olajszármazékokat égetünk el, és abból fedezzük az e-autók áramellátását, ugyan ott vagyunk, mintha benzinmotoros járműveket vezetnénk. Ez különösen igaz globális szinten az éghajlatra gyakorolt hatások tekintetében, sőt, a kén-oxid, a nitrogén-oxid és a szemcsés szennyezés vonatkozásában is. Ezek a hatások már megfigyelhetőek voltak Kínában és Oroszországban, amikor a villamosenergia-kereslet rettentő gyorsan megemelkedett.

Ez a friss kutatás arra mutat rá, hogy a kormányok eddig nem voltak igazán érdekeltek a töltőállomások kiépítésében, mivel sok ipari szereplők is ott volt ezen a piacon, ráadásul rövid távon a költségek nem térültek meg a kormányok számára. A töltőállomások kiépítésével a villamos közművállalatok jutnának közvetlen haszonhoz, illetve azok a bevásárlóközpontok, melyek több vásárlót vonzanának be a parkolóhelyeken kiépített töltőállomásoknak köszönhetően.

A megtakarítások, melyek 2021-ig el lehet érni, magasabbak, mint a töltőállomások széles körű kiépítésének költségei. Ezek az előnyök egyaránt vonatkoznak a töltőállomások kiegyensúlyozott növekedésére (ahol a töltőállomások száma arányos az elektromos autók számával), valamint a gyors kiépítésre (ahol a töltőállomások 2-4 év alatt kiépülnek, elérve 2020-ra és 2025-re kitűzött célokat). Végül az egészségesebb lakosság alacsonyabb pénzügyi terhei ellensúlyozzák a költségeket.

– írja a kutatócsoport.

Címkék:
egészség, utazás, autó, befektetés, munkaerőpiac, töltőállomás, költség, e-autó, egészségmegőrzés, hellovidék,