Jótállás, szavatosság, garancia? Öntsünk tiszta vizet a pohárba!

HelloVidék2018. december 16. 14:00

Műszaki cikkek vásárlása esetén szinte mindennapossá vált az a gyakorlat, hogy lehet kiterjesztett garanciát vásárolni, vagy a forgalmaz, esetlenként a gyártó biztosít hosszabb jótállási időt a termékre. Sokszor azonban a pontos feltételekkel nincsenek tisztában a fogyasztók, és akkor éri kellemetlen meglepetés őket, amikor a meghibásodott készülék ingyenes javítását vagy cseréjét elutasítják.

Kétféle módon keletkezhet jótállási kötelezettsége a kereskedőnek, vagy a jogszabály erejénél fogva kötelező jelleggel, vagy saját vállalása alapján önkéntesen. A kötelező jótállás időtartama a vásárlástól számított 1 év, az általános szavatossági idő pedig további 1 év a fogyasztók részére. A jótállást és a szavatosságot szokták összefoglaló néven garanciának nevezni. A kötelező jótállás ideje alatt a fogyasztók kérhetik a meghibásodott termék kijavítását, kicserélését, árleszállítást, vagy végső esetben a vételár visszatérítését a forgalmazótól. Az ezen felül vállalt önkéntes jótállás esetében azonban a kereskedő már kötheti feltételekhez a jótállást, illetve azt is meghatározhatja, hogy például csak a hibás termék javítását vállalja, vagy csak a cseréjét - derül ki a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének sajtóközleményéből.

Mi a különbség a jótállás és szavatosság között?

Jótállás esetén amennyiben a kereskedő vitatja a meghibásodást, ő köteles azt bizonyítani, hogy a hiba nem valamilyen anyag vagy gyártási hibából ered, azaz a meghibásodást a nem rendeltetésszerű használat okozta, például leesett a készülék és azért tört be a képernyő. Szavatosság esetén a fogyasztót terheli ez a kötelezettség.

Kiterjesztett garancia

Egyre több üzletben ajánlják fel a jótállási idő meghosszabbítását is kedvezményes áron, illetőleg lehetőség van a nem garanciális hibákra is biztosítást kötni, például a következőkre: monitor repedés, törés, lopás, baleseti kár. Ez utóbbit jelenti a garancia kiterjesztése, mely tehát külön biztosítás megkötésével jár, és ebben az esetben nem a kereskedőhöz kell majd fordulni hiba esetén, hanem ahhoz a biztosítóhoz, akivel megkötötte a fogyasztó a kiterjesztett garanciára vonatkozó szerződést. Ez sok esetben okoz problémát, hiszen az üzletben vásárolják meg a fogyasztók ezt a lehetőséget, és nem értik, hogy miért kell mégis máshoz fordulni a termék meghibásodása esetén.

A kiterjesztett garancia biztosítás időtartama a gyári garancia tartamától és a vásárolt terméktől függően választható, így lehet 1 évre, 2 évre vagy akár hosszabb időre is megvásárolni.

A különböző garancia biztosítási csomagok különböző tartalommal köthetők, természetesen a fizetendő összeg is ennek függvényében változó. Így vannak olyan biztosítások, melyek kiterjednek az előre nem látható, hirtelen külső behatás következtében fellépő sérülés, törés, megsemmisülésre, a rendeltetésszerű, gondos használat mellett bekövetkezett hirtelen véletlenszerű folyadék károk okozta működésképtelenségre, vagy akár lopás, rablás esetén is segítséget nyújtanak.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Több esetben azonban önrész is van a kiterjesztett garancia szerződések feltételei között, mint ahogy a casco gépjármű biztosításnál. Ez azt jelenti, hogy nem ingyen fogják kijavítani a terméket, hanem egy bizonyos, előre meghatározott összeget ki kell fizetni.

Érdemes tehát odafigyelni, ha meghibásodást észlelünk:

  1. Benne vagyunk még a kötelező jótállási időben? Ha igen, a vásárlás helyére kell visszavinnünk a készüléket, vagy a jótállási jegyen szereplő szervizbe.
  2. Ha már több mint 1 év eltelt, a kereskedő/gyártó vállalt-e hosszabb jótállási időt, és ha igen milyen feltételekkel?
  3. Ha egyéb hiba merült fel (nem gyártási hiba, használatból eredő) például törés. Nézzük meg, hogy kötöttünk-e rá kiterjesztett garanciát! Vonatkozik-e rá a kárbiztosításunk? Ebben az esetben a biztosítóhoz kell fordulnunk.

Címkék:
fogyasztó, jótállás, fogyasztóvédelem, garancia, hellovidék,