Liszkai Attila • 2018. december 6. 07:00
Igencsak változatos kép tárul elénk, ha a vásárlási adatok alapján megnézzük, hogy az elmúlt években melyik autómárka volt a magyarok kedvence. A HelloVidék ezúttal a legfrissebb adatok alapján arra volt kíváncsi, hogy mi minden változott az elmúlt 5 esztendőben, így – országrészenként – grafikonokra raktuk a 2013-as, illetve az idei év favoritjait. Összesítésünk kizárólag magánszemélyek tranzakciói alapján készült, a céges vásárlások adatait nem tartalmazza.
Mielőtt azonban megnéznénk a régiós bontást, nézzük az országos helyzetet. Nos, az összesítés alapján mára országosan is egyértelmű a helyzet: a dízel-meghajtású autók lassan kiszorulnak a versenyből, helyüket inkább a benzines és hibrid járművek veszik át. Utóbbiak esetében – és teljesen elektromos társaiknál is – tovább erősíti a piaci létjogosultságot, hogy egyre több helyen létesülnek e-töltő állomások szerte az országban, derül ki a DATAHOUSE adataiból.
Országszerte megfigyelhető az is, hogy erőteljesen növekszik az értékesítési volumen. Míg 2013-ban mindössze 70700 gépkocsit tudtak értékesíteni, addig az idei évben már most 134582 adás-vételi tranzakciónál járunk; ez 63882-vel több, mint 5 évvel ezelőtt. Régiónként is erőteljes a növekedés: az idei évben a Kelet-Magyarország régióban 22157 darabbal, Közép-Magyarországon 21705 darabbal, míg Nyugat-Magyarországon 20020darabbal értékesítettek több gépjárművet, mint 2013-ban.
És akkor nézzük a régiós kedvenceket. Ehhez Magyarországot három régióra osztottuk, ugyanis ekkora területeken figyelhető meg legjobban a változás mértéke. A Kelet- Magyarország régió Dunától keletre eső országrészt jelenti, kivéve Pest megyét és Budapestet. Ide tartoznak a következő megyék: Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Bács-Kiskun, Békés és Csongrád. A Közép- Magyarország régióba Pest megye és Budapest tartozik. A Nyugat- Magyarország régió határai északon, nyugaton és délen az maga az országhatár, míg keleten a Duna vonala, tehát ide tartozik Fejér, Komárom-Esztergom, Veszprém, Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala, Baranya, Somogy, Tolna megye.
Kelet-Magyarország
A 2018-as adatok szerint idén az első a benzinmotoros Opel Astra lett, amiből 1521 darabot adtak el, második helyen a dízeles Volkswagen Passat végzett 1473 eladással, majd a benzines Ford Focus következett 1131, a szintén benzinmotoros Volkswagen Golf 1026, és a dízeles Audi A4 993 eladással. Az ideihez képest igen más képet láthatunk a keleti régióban 2013-ban: 5 éve a dízel meghajtású Volkswagen Passat-ot vásárolták a legtöbben, második helyen a szintén dízeles Audi A4 végzett, míg a harmadik és negyedik helyet a BMW SERIES 3 dízeles és benzines változata vitte el, az ötödik pedig a Volkswagen Golf volt.
Ahogy a grafikonokon is látszik, a Kelet- Magyarország régióban a Volkswagen volt a legnépszerűbb: 2013-ban két típusa is jelen volt a top 5-ben, ezt sikerült megtartania 2018-ban is. Bár az első helyről letaszította az Opel Astra, összességében a Volkswagen növekvő tendenciát könyvelhet el, mivel a Passatból és a Golf-ból összesen 715-el több gépkocsit adtak el 2018-ban, mint 5 éve. A régióban 2018-ra a BMW kiszorult a top 5-ből, a SERIES 3 dízeles és benzines változatából összesen 388-al kevesebbet adtak el idén, mint 2013-ban. A legnagyobb vásárlási növekedés a benzines Opel Astránál figyelhető meg: idén 1128-al többet vásároltak mint 5 éve. A legkisebb változást az Astra dízeles változata könyvelheti el, mivel ezt a fajtát szinte ugyan annyian vásárolták meg idén és 2013-ban is, a különbség mindössze 2 darab gépjármű.
Az eladási szokások változásában megmutatkozik a dízelbotrány hatása is, ami egyértelműen hatással van Magyarországra: a statisztikák alapján egyre jobban előtérbe kerülnek a benzines autó típusok, míg a dízeles fajtákat egyre kevesebben vásárolják. A fentiekből jól látszik, hogy a Kelet-Magyarországi régióban a személygépkocsi felvásárlás a benzines járműveknek kedvez. Ha a 15 legkelendőbb autókat üzemanyag felhasználás alapján vizsgáljuk meg, akkor jól látszik, hogy 5 éve főleg dízeles fajtákból állt a lista, idén viszont a 15-ből 9 autó már benzinmotoros.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Nyugat- Magyarország
Ebben a régióban idén az első helyet egyik márkának sem sikerült átvennie a Volkswagen Passat-tól, továbbra is a legnépszerűbb autó maradt, 1295 eladással, akárcsak 2013-ban. A második helyre az Opel Astra került 1139 értékesítéssel, amit a Ford Focus követett 912 eladással. Negyedik lett a Volkswagen Golf 903, ötödik pedig az Audi A4 888 eladással. Mint már említettük a Nyugat-Magyarország régióban 2013-ban a Passat volt az első, de akkoriban a Volkswagen sikere nem merült ki ennyiben: mindkét első helyet a Volkswagen vitte el, két típusával a Passat-tal és a Golf-al. A harmadik helyen az Audi A4 állt, a negyedik és ötödik helyen pedig a BMW SERIES 3 dízeles és benzines változata végzett.
Ahogy a grafikon is mutatja, ebben a térségben az Opel nagy teret hódított; sokkal több Astrát, Corsát, Merivát és Zafirát adtak el mint 5 éve: az Opel összesen 2317-tel több személygépkocsit értékesített ebben a régióban. A benzines Opel Astra mutatta a legnagyobb növekedést a régióban: 749-el több kelt el belőle idén, mint 5 éve. A legkisebb változást testvére, a dízeles Opel Astra mutatta, ebből csak 4 járművel vásároltak többet, mint 2013-ban.
Nem csak az Opelnél, hanem összes márkánál megfigyelhető, hogy a Nyugat-Magyarország régióban is változik a preferált üzemanyagtípus. 2013-ban csak 4 benzines autó szerepelt a top 15-ben, ez a szám megduplázódott 2018-ra. A legnépszerűbb autó fajtából ugyan az a 10 szerepel a top 15ben idén és 2013-ban is, kijelenthetjük tehát, hogy ebben a régióban változtak a legkevesebbet a vásárlási szokások.