Újabb gigaberuházásra készül a kormány: tényleg erre van most a legnagyobb szükségünk?

Pénzcentrum2024. július 7. 11:33

Új közlekedési múzeum épülhet Debrecen közelében - számolt be a Népszava.

Augusztus elején építészeti ötletpályázatot hirdetnének, a laphoz eljutott dokumentáció alapján. A kijelölt helyszín a BMW-gyár melletti szántóföld. A Debrecen közelében épülő BMW gyár sarkánál tervezik felépíteni az új közlekedési múzeumot, amelyet Lázár János vezette Építészeti és Közlekedési Minisztérium irányít. A város külterületén fekvő, az M35-ös autópálya és az autógyárhoz vezető lehajtó által határolt 6,5 hektáros területen húznák fel a 14 ezer négyzetméteres múzeumot is tartalmazó létesítményt – derült ki a tárca által kidolgozott, Népszavához eljutott pályázati dokumentációból.

Az intézménynek az állandó és időszaki kiállításokon felül helyet kell biztosítania konferenciáknak, oktatási és üzleti rendezvényeknek. A célok között szerepel, hogy a „helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé kell válnia”.

Ez csaknem lehetetlen küldetésnek tűnik.

A tervezési program szerint a kijelölt terület optimális, mivel szerves kapcsolatban áll a BMW gyárral. Bár azt elismerik, hogy a környezete „vegyes”. Ez azt jelenti, hogy körülötte szántóföldek, autópálya, állattartó telepek, ipari és mezőgazdasági létesítmények vannak. Nem éppen ideális helyszín egy találkahelyhez. Debrecen központja körülbelül 10 kilométerre van, és jelenleg csak autóval közelíthető meg. A vasúti kapcsolat nem biztosított és a közösségi közlekedés sincs „teljes mértékben kiépítve”, magyarul nem megy el odáig semmi. A tervezőnek egy transzfer-buszjárattal kell számolnia.

Már a kiírásban rögzítették, hogy nem kell figyelembe venni a jelenleg hatályos szabályozási előírásokat. A minisztériumi várakozás szerint a „Magyar Közlekedési Múzeum - Debrecennel” egy olyan intézmény jöhet létre, ahol azon túl, hogy a látogatók megismerkedhetnek a magyarországi járműtervezés és -gyártás történetével, találkozhatnak a kutatás-fejlesztés legújabb eredményeivel is. „Együtt gondolkodhatnak a jövőről”, vélhetőleg a BMW csapatával.

A dokumentáció szerint az intézmény „élő kulturális térként otthont adhat innovációval, technológiával foglalkozó kulturális eseményeknek, ipari találkozóknak és konferenciáknak”. A 14 ezer négyzetméteres létesítmény kevesebb mint felét, 6 800 négyzetmétert foglalna el az állandó és időszaki kiállításokkal együtt. A műtárgyraktár, irattár és restaurátori műhely 3 900 négyzetméteren rendezkedne be; irodákra és üzemeltetésre pedig 1 900 négyzetméter jutna. Ezenfelül elvárás egy 600 négyzetméteres multifunkcionális konferencia- és rendezvénytér kialakítása is.

Továbbá szükséges egy 3D moziterem létrehozása; egy 350 négyzetméteres oktatási központ; valamint egy ugyanekkora étterem és közösségi tér kialakítása is tervben van. Egy 150 négyzetméteres panorámás tetőterasz is része lenne az épületkomplexumnak – bár még kérdéses maradna kilátása: vajon inkább a BMW gyárra vagy inkább szántóföldekre nyílna?

Az állandó kiállítás négy szekcióra bomlik: járműtörténet; járműtechnika; innováció; valamint interaktív fórumként szolgáló jövőkép bemutatása.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 18 583 438 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 137 058 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,68% a THM, míg a MagNet Banknál 6,76%; a Raiffeisen Banknál 7,00%, az Erste Banknál szintúgy 7,00%, az OTP Banknál pedig 8,16%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A dokumentum külön hangsúlyozza: „a múzeum és BMW között létrejövő stratégiai együttműködés kiemelt lehetőséget biztosít legfrissebb technológiák koncepciótervek korszerű megjelenítésére”. Mintha magyar kormány német autógyár számára építene kiállítóteret (Debreceni gyárban felépülő új akkumulátor-összeszerelő üzem teljes beruházási összegének harmadát ugyancsak magyar adófizetők állják).

Az épület köré szabadtéri tevékenységekre alkalmas tér tervezendő – legfontosabb eleme múzeumokban ritkán előforduló tesztpálya lenne (15 ezer négyzetméteren). Emellett több ezer négyzetméteres parkolóhelyeket is kialakítanának – létesítményt pedig összesen 27 ezer négyzetméternyi parkosított terület venné körbe. Kiírói elvárások szerint épületkomplexumnak egyszerre kellene egyéni karakterrel rendelkeznie – meglévő építészeti értékek kortárs megoldásokkal való ötvözése révén –, lehetőség szerint minél több természetes anyag használatával.

Tárca reményei szerint világ legújabb technikai-műszaki-természettudományi múzeumainak színvonalán elkészülő épületegységet évente mintegy 350 ezer látogató keresné majd fel (Budapesti Szépművészeti Múzeum például tavaly világviszonylatban 86.-ként szerepelt látogatottsági listán: összesen 821 491 fővel). Múzeumnak „innovációs közvetítő szerepet” betöltve ország legnépszerűbb családbarát létesítményévé válna – miközben szélesebb szakmai perspektíva mentén egész országot lefedve vezető technológiai központként hozzájárulna Magyarország innovációs-edukációs élvonalba kerüléséhez.

Eddig ismeretlen összetételű bírálóbizottság pozitívan értékeli energiahatékony-környezetbarát megoldásokat illetve kedvező üzemeltetési-kivitelezési költségeket. Dokumentáció szerint augusztus elején írnák ki egyfordulós nyílt ötletpályázatot – pályamunkák beadási határideje novemberben lenne; eredményhirdetés pedig még karácsony előtt megtörténne. Pályamunkák díjazására összesen120 millió forintos keretet határoznának meg.

Címlapkép forrása: MTI/Balázs Attila

Címkék:
közlekedés, beruházás, gazdaság, debrecen, múzeum, kultúra,