Pénzcentrum • 2024. január 16. 20:16
Globális áremelkedéshez, ideiglenes áruhiányhoz és további gyárleállásokhoz is vezethet a Vörös-tengeri válság az RTL Híradónak nyilatkozó szakértők szerint.
Magyarországon egyelőre csak az esztergomi Suzuki-gyárat érinti közvetlenül a húszi lázadók támadásai, egy hétre le is kellett állítaniuk a gyártást. A dolgozók a bérüket megkapják, mivel munkaidő keretben dolgoznak, ami kellő rugalmasságot nyújt a termelés megszervezésében. Az eheti termelést később pótolják majd, így a gyár szerint a megrendeléseket nem érinti a kiesés.
Ahogyan azt korábban megírtuk, a Távol-Kelet és Európa, illetve Amerika között közlekedő teherszállító hajók nem a Szuezi-csatorna felé, hanem a Jóreménység foka irányába kerülnek, ami legalább 10 ezer kilométert és körülbelül 8-10 napot, illetve plusz 10 ezer dolláros plusz költséget jelent egy úton. Egyes szakértők úgy kalkulálnak, hogy mindez 0,5 százalékkal növelheti a globális inflációt.
A hajók kerülőjére azért van szükség, mert a Vörös tengeren hónapok óta veszélyt jelentenek a nyíltan a Hamász terrorszervezetet támogató jemeni-húszi lázadó csapatok, akik erőszakosan foglalnak el teherhajókat, vagy drónokkal és rakétákkal veszik célba azokat.
A riportban elhangzott, hogy ezért bizonyos alkatrészek és termékek átmenetileg nem érhetők el, de amint a hajók beérkeznek, ezek is ott lesznek a boltok polcain. A Suzuki egyébként arra számít, hogy jövőhéten újra indulhat a termelés, és a gyár azt ígéri, hogy ez a leállás nem érinti majd a megrendelések teljesítését.