Pénzcentrum • 2023. augusztus 22. 09:31
Sokan pánikba esnek, mikor a csalók hamis információval hívják fel, pedig ennek egyetlen célja, hogy a pénzünket csalják ki. A szakértő most elmondta, mit tegyünk a kétségbeesés helyett.
Ha valaki elég tudatos, akkor szinte nulla a valószínűsége annak, hogy internetes vagy telefonos csalás áldozatává váljon - ezt mondta a Napi.hu-nak adott interjújában Sonjic László, az OTP Biztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója.
A szakember elmondta, hogy nagyon sokan kétségbeesnek, mikor ilyen tartalmú linket vagy hívást kapnak, pedig a józan gondolkodás nagyon sokat segít.
A pánikkeltés, nyomásgyakorlás a telefonos csalások jellemző módszere, az elkövetők egy bank vagy szervezet dolgozójának adják ki magukat, és egy hamis történetet kitalálva (például azt, hogy gyanús tranzakciót észleltek az áldozat bankszámláján) próbálnak bankkártya adatokat vagy internetbanki belépési adatokat kicsalni, esetleg távoli elérést lehetővé tevő alkalmazást letöltetni az ügyfél telefonjára, azzal az indokkal, hogy ez egy biztonsági program. A telefonáló sürgeti a rémült ügyfelet, nem hagy időt arra, hogy alaposan átgondolja, hogy mit kellene tennie, vagy, hogy utánanézzen annak, amit a hívó állít
- mondta Sonjic László.
Hozzátette azt is: egy ilyen tartalmú telefonbeszélgetést már rövidre is zárhatunk azzal, ha keresztkérdéseket teszünk fel a hívónak, ugyanis a csalók ilyenkor jellemzően lecsapják a kagylót, és lépnek tovább a következő "kuncsaftra".
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Bármilyen bizonytalanság esetén szakítsák meg a hívást, majd hívják vissza a bankjuk ügyfélszolgálatát, és kérdezzenek rá, valóban keresték-e a banktól. Ha nem, jelentsék a banknak a történteket. A csalók egyébként már akkor feladják, ha a hívott fél kicsit is óvatos, gyanakszik és azt mondja, hogy hamarosan visszahívja őket. Ilyenkor ne hagyjuk, hogy bármilyen indokkal a vonalban tartsanak minket, szakítsuk meg a hívást. Biztosak lehetünk benne, hogy a kiírt telefonszámon a visszahíváskor már senki nem fog jelentkezni: az elkövetők nem vesztegetik az idejüket a „nehezebb esetekkel”, lépnek tovább az új áldozathoz
- mondta a bank biztonsági tanácsadója.