Pénzcentrum • 2023. június 12. 11:00
Hatalmas mennyiségű és értékű emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszer vész kárba vagy végzi hulladéklerakókban világszerte. Az előállított összes élelmiszer közel egyharmada nem kerül felhasználásra, amely éves szinten csak az EU-ban 87,6 millió tonna élelmiszert jelent. Annak tükrében, hogy rengetegen még az alapvető mennyiségű élelemhez sem jutnak hozzá, az arány különösen megdöbbentő. Mára azonban - különösen a jelenlegi inflációs környezetben - egyre többen foglalkoznak a tudatos ételmentés lehetőségével. A folyamatba a Munch-applikációval is bekapcsolódhatunk, amelyen keresztül 66%-kal olcsóbban vásárolhatunk jó minőségű élelmiszereket az egyik legnagyobb hazai élelmiszer-kiskereskedő lánctól.
Az elpazarolt élelmiszerek sokféle forrásból származhatnak, lehetnek a helyi piacokon vagy kiskereskedelmi üzletekben eladatlan élelmiszerek, éttermekben, kávézókban vagy az otthonokban keletkező el nem fogyasztott, de tökéletesen ehető ételek, a termelőtől a fogyasztó asztaláig tartó ellátási lánc igencsak hosszú és változatos. Magyarországon évente mintegy 1,8 millió tonna élelmiszerhulladék keletkezik, ennek egyharmada a háztartásokban, míg a kereskedelemben csupán az 5%-a.
A kiskereskedelmi láncoknál is egyre több figyelem irányul azon termékek értékesítésére, amelyek a minőségmegőrzési idejük végéhez közelítenek. A SPAR Magyarország ezeket a Munch ételmentő platform segítségével igyekszik értékesíteni, azokat pedig, amelyeket így sem sikerül, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat segítségével rászorulóknak juttatják el, ami pedig ezen felül marad, állatmenhelyekhez, vadasparkokhoz kerül, esetleg biohulladékként komposztálják vagy biogázüzembe kerülnek.
A vásárlói attitűd változásában az életkor és motiváció mentén sokféle tendencia figyelhető meg, de a fenntarthatóság mellett az ár-érték arány és a jelentős kedvezmények is vonzó szempontot jelentenek. Az ételmentés különösen az egyetemisták és a fiatal édesanyák körében népszerű, de a visszajelzések alapján a nyugdíjasok és a nagycsaládosok is értékes megoldásként értékelik.
„Az elmúlt fél évben 19 SPAR szupermarketben és 2 INTERSPAR hipermarketben teszteltük a Munch-alkalmazást, amely vásárlóink körében rendkívül kedvező fogadtatásra talált. Ezért is döntöttünk úgy, hogy valamennyi hazai üzletben elérhetővé tesszük a szolgáltatást” – mondta a Pénzcentrum-nak Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A kezdeményezés applikáción és weboldalon keresztül is elérhető, csak le kell foglalni a kiválasztott csomagot, online kifizetni, majd egy meghatározott idősávban átvenni az üzletben. A munchokba többek között csomagolt és csomagolatlan kenyerek, pékáruk, sós- és édes termékek, zöldségek, gyümölcsök, tej- és húsipari, valamint hűtést nem igénylő termékek kerülnek – az előzetesen kiválasztott termékkategóriának megfelelően -, amelyeket 66%-os kedvezménnyel tudnak megvenni a vásárlók. Ez a gyakorlatban egy nagyjából 3000 forint értékű csomagnál 1000 forintos vételi árat jelent, míg az 1500 forint értékűnél 500 forintos “munchos” árat. Mivel az egyes típusok tartalma az aznap épp megmentésre váró termékek alapján folyamatosan változik, a vásárlók sokszínű meglepetés csomagokkal találkozhatnak, amelyek végső soron a kreatív felhasználást is ösztönzik.
A Munch, hazánk egyik leginnovatívabb élelmiszermentő vállalkozása és a SPAR tavaly novemberében indította el partnerségét, az együttműködésnek köszönhetően a kínálati oldalon megmaradó, de még jó minőségű élelmiszerek a piaci árnál jóval olcsóbban tudnak a fogyasztókhoz kerülni.
Az elmúlt két és fél évben a Munch alkalmazáson keresztül több mint 800 ezer adag ételt mentettek meg, ami közel 2 millió kilogramm szén-dioxid-kibocsátás megspórolását jelentette.
Magyarország mellett Csehországban és Szlovákiában is jelen vannak, céljuk minél több - régióbeli és távolabbi - országban elérhetővé tenni az ételmentés lehetőségét, hogy az országhatárokon túl is bevett dolog legyen a "muncholás", azaz a pazarlás helyett az ételmentés. “A SPAR-ral elindult stratégiai partneri együttműködéssel újabb szintet léptünk az élelmiszerpazarlás visszaszorításában, hiszen az egyik legnagyobb hazai élelmiszer-kiskereskedő lánc vásárlói révén több tízezer fogyasztóhoz juttathatjuk el az ételmentés lehetőségét” – fogalmazott Perepelica Kirill, a Munch társalapítója.
Fontosnak tartják a társadalmi felelősségvállalást is, ezért az alkalmazáson belül létrehozták az ún. MunCharity terméket, amely megvásárlásával rászorulóknak lehet eljuttatni az ételadományt. A programban résztvevő partnerszervezetek túlnyomó részben nélkülöző vagy sajátos nevelésű igényű gyermekeket nevelő családok, a programon keresztül eddig több, mint 3 millió forint értékben sikerült ételt eljuttatni a rászorulóknak.