Pénzcentrum • 2022. július 8. 10:14
A fuvarozási ágazatban tapasztalható munkaerőhiány az ellátási lánc mellett már a költségvetést is veszélyezteti - árulta el a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete az InfoRádiónak. Az érdekképviseletek szerint az állami bevételek is megérzik a sofőrhiányt, ezért a kormányzatnak stratégiai kérdésként kéne kezelnie a problémát.
Magyarországon 2015-ben még hatezer fős létszámhiánnyal kellett megküzdeni, ma az árufuvarozásban és személyszállításban 8-10 ezer főre becsülik a munkaerőhiány mértékét, ráadásul a negatív tendencia folyamatosan növekszik – nyilatkozta az InfoRádiónak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője. Az 50 évnél idősebb gépkocsivezetők aránya 30-40 százalék körüli, de a 60 év fölöttieké is 15-20 százalék körül mozog, az utánpótlást viszont „nagyítóval” kell keresni, tehát a huszonéves korosztály nem fogja tudni pótolni a nyugdíjba vonuló, vagy szakmát elhagyó gépkocsivezetőket – tette hozzá Árvay Tivadar.
A szakmai szervezetek számításai szerint egy gépkocsivezető után évente mintegy 4,2 millió forint a költségvetés adóbevétele, a hiányzó 8-10 ezer fővel ez hozzávetőleg 32 milliárdos adóbevétel-kiesést jelent, részletezte a szóvivő. De arra is felhívta a figyelmet, hogy ha sorfőhiány miatt áll egy jármű, az üzemanyagot sem vesz, útdíjat sem fizet.
Az érdekképviseletek szerint a munkaerőhiány mérséklése érdekében a gépjárművezető-képzést állami finanszírozás mellett be kellene építeni a felnőttképzési rendszerbe. A napi díjak emelése is az egyéb juttatások pedig a munkaerő elvándorlás gátolnák meg. Úgy vélik, béremelés, a szociális biztonság és a munkakörülmények javítása révén haza lehetne csábítani a külföldön dolgozó magyar gépkocsivezetőket.