A jövő ötletei: bemutatkozott a magyar startup-válogatott

Pénzcentrum2022. május 31. 11:00

Csaknem kétszáz pályázatból válogatták ki azt a 11 ígéretes, korai és érett fázisban járó projektet, amely a közelmúltban megmérettette magát az MVM Edison startup versenyen. A döntőben kiderült: a csapat legalább annyit számít, mint az ötlet, a szakértelem pedig legalább olyan értékes, mint a tőke.

Tőkét, szakértelmet, mentorálást és kapcsolatrendszert is nyertek azok a startup csapatok, akik részt vettek a témában megrendezett legfontosabb hazai versenyen a közelmúltban. Az MVM Csoport startup közösségek iránti elkötelezettsége hívta életre MVM Edison startup versenyt 2016-ban, amelyet azóta minden évben megrendeznek.

A Smart Future Lab Zrt. gondozásában 6 éve elindított megmérettetés mára önmagában is önálló márka és a startup világ kiemelten fontos eseménye lett.

A projekt 2016-os indulása óta közel ötszáz csapat pályázott, a szervezők 59 döntőst mentoráltak és 16 nyertest ünnepelhetett a verseny kapcsán. Az elmúlt években az EDISON segítségével a Smart Future Lab Kft. öt projektet támogatott befektetéssel.

Csaknem kétszáz nevezés

Mint azt Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. csoportszintű technológiai és innovációs igazgatója köszöntőjében kifejtette: a versenynek az elmúlt két évben még nagyobb jelentősége lett, mint korábban, hiszen a számos piaci kihívás mellett, még a pandémia okozta nehézségekkel is meg kell küzdenie minden kis-, közép- és nagyvállalatnak, nem is beszélve az egyéni és magánvállalkozókról.

A kialakult helyzetre reagálva minden eddiginél erőteljesebb digitalizáció volt a megoldás, mely önmagában is rengeteg izgalmas ötletet eredményezett ebben az időszakban. Így nem meglepő, hogy idén 186 nevezés érkezett, országhatáron innen és túl.

Ezek közül szakmai zsűri választotta ki a 11 legígéretesebbet, így 7 csapat korai, ötlet fázisú, míg 4 csapat érett fázisú megoldása jutott a döntőbe. Ebben az évben a fenntarthatóság jegyében is a smart home, smart city, E-mobility és Internet of Things kategóriákon belül várták a jelentkezéseket, a „korai ötlet”, valamint az „érett” fázis kategóriába egyaránt.

Szerteágazó témák

Az idei versennyel kapcsolatban Bertalan Zsolt portálunknak elmondta: „a felhozatal jó volt, a zsűriben is beszéltünk róla, hogy idén is nagyon jó csapatokat sikerült kiválogatnunk.

Pedig nem egyszerű feladat több, mint 180 pályázóból rátalálni azokra, ahol igazán jó az ötlet is, a csapat is, valamint kellően elszántak.

Szerencsére az elmúlt években a kollégáim már nagyon nagy rutinra tettek szert, profin tudják előszűrni a csapatokat, és ez nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a végén, a Demo Dayen kiváló minőségű prezentációkkal találkozunk.”

A verseny sokszínűségét segítette az is, hogy a fenntarthatóság ma egy nagyon szerteágazó, az élet minden területén jelen lévő elvárássá vált, legyen szó hulladék-újrahasznosításról, élelmiszer-pazarlásról, energiafelhasználásról vagy közlekedésről.

Éppen ezért a verseny döntőjében is sokrétű tematika mentén mutathatták be az ötleteiket a legjobb versenyzők.

Nem csak a pénz segít

A jövőről szólva Bertalan Zsolt kijelentette: „a nyertesekkel egyeztetünk a következő hónapokban az együttműködés lehetséges irányairól.

Egyáltalán nem biztos, hogy befektetés lesz a vége, hiszen van olyan startup is, amelyiknek nem tőke kell, mert az már a rendelkezésére áll és inkább szaktudásra van szüksége.

Ez nagyon sokféle lehet, a szabályozástól kezdve a menedzsment-szakértelmen keresztül az adott iparághoz való hozzáértésig.”

A csapat a legfontosabb

„Nagyon sokszor alapvetés, hogy a startupoknál a siker jelentős része magán a csapaton múlik, ez pedig a három perces előadások alatt alkotott benyomás, valamint a kérdésekre adott válaszok kapcsán nagyon előtérbe kerül” – mondta el a bírálat szempontjairól Répássy Zsuzsanna Réka, az ittaszezon.com alapítója, aki maga is zsűritag volt a versenyen. Úgy vélte, az idei Demo Day-en kifejezetten profi csapatok adtak elő megkapó ötleteket, és minden projektben meg lehetett találni az értéket. A döntős ötlet fázisú csapatokról szólva kijelentette:

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

aki ebben a hétben benne volt, már egy fantasztikus eredményt ért el, nem véletlenül lettek kiválasztva, és nem hiába foglalkozott velük ennyi ember.

Az érintett kezdeményezések jövőjét egyértelműen az exportpiacokon, a nemzetközi megmérettetésben látja Répássy Zsuzsanna Réka. Szerinte már a nulladik pillanattól a nemzetközi kitekintésben kell gondolkodni. „Aki csak a magyar piacra koncentrál, az sok szempontból nagy kockázatnak teszi ki a cégét, az ötletét. Kicsi piac vagyunk, az első adandó alkalommal ki kell menni, meg kell ismerni más üzleti lehetőségeket” – fogalmazott.

Ki kell lépni a piacra

A sikerben bízik Vojtek Endre, az MVM Zrt. kereskedelmi és ügyfélkapcsolati vezérigazgató-helyettesi senior tanácsadója is, aki szintén a zsűri tagjaként vett részt a versenyben.

Úgy véli, hogy a csapatok döntő többségét néhány év múlva viszontláthatjuk a piacon.

A sikerhez szerinte elengedhetetlen, hogy az ötlet végiggondolt legyen, és nem csak egy-egy kiragadott résszel foglalkozzon a csapat, ennek megfelelően egy átlátható és működőképes üzleti koncepciója legyen. „A másik szempont nálam, hogy valóban egy csapat legyen a bemutatkozó társaság, ott legyenek azok az egyéniségek, azok az arcok, akikből sugárzik az, hogy ők képesek lehetnek sikerre vinni az adott vállalkozást” – tette hozzá.

A sikerhez vezető út a piacra lépésben rejlik Vojtek Endre szerint. „Mindazok a csapatok, akik részt vettek a verseny döntőjében, már nyertek. Azzal, hogy volt egy olyan ötletük, amit képesek voltak abba az irányba elvinni, hogy abból hogyan lehet pénzt csinálni.

Ennek megfelelően a tanácsom nagyon egyszerű: csináljanak pénzt. Ne azon gondolkodjanak, hogy hogyan lehet tesztelgetni, hogyan lehet még finomítani egy alkalmazást, hanem menjenek piacra holnap

– fogalmazott.

Lehetőséget jelent a helyezés

A döntő első helyezettje ötlet kategóriában a Diverzum csapata lett.

„A verseny és az első hely egy mérföldkő volt a csapat életében. Bár eddig is szépen növekedtünk, ezt most már jelentős forrással támogathatjuk meg, amely sokkal nagyobb mozgásteret fog adni” – mondta el a Portfolio-nak László Miklós, társalapító. A sikert azonban nem csupán a pénz jelenti. „Rengeteget fejlődtünk mind a workshopok, mind pedig a mentorunkkal való konzultációknak köszönhetően. Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy a verseny februári kezdéséhez képest májusra sikerült megtízszereznünk a havi forgalmunkat. Emellett elértük a 20 ezer regisztrált felhasználót, és mindezt nulla kezdőtőkével, mely részben az Edisonnak volt köszönhető.”

Mint elmondta, a Diverzum legfőbb célja a következő hónapokban a csapat bővítése, a termékfejlesztés és az első körös tőkebevonás lezárása lesz.

„Célunk, hogy a szeptemberi tanévkezdésre minden készen álljon ahhoz, hogy a jelenleginél is sokkal több diák hozhassa ki a legtöbbet a pénzéből. A partneri kapcsolatok további építésén túl az első külföldi pilotunkat is elkezdjük majd tervezni” – tette hozzá László Miklós.

Címkék:
mvm, startup, startup pályázat,