Portfolio • 2022. április 6. 15:01
Nehéz feladatok várnak a sorozatban negyedszer megalakuló Orbán-kormányra. Az egyik legérdekesebb folyamat lesz a költségvetés rendbetétele, amely már a következő hetekben kezdetét veheti - többek között - a 2023-as költségvetés benyújtásának előkészítésével - írja a Portfolio, mely cikksorozata első részében azt mutatja be, hogy milyen menetrend szerint és milyen paraméterek mellett várható a 2023-as költségvetés megszületése, valamint annak előzményei, többek között például a kormány felállása és a kormánytagok névsorának megismerése.
Több szempontból is különleges a 2023-as költségvetés idei tervezésének folyamata - írja a Portfolio. Négy év után ugyanis ismét parlamenti választás után indul meg a büdzsé kialakítása, de ami talán még ennél is fontosabb: óriási a bizonytalanság.
A bizonytalanság több tényezőből fakad:
- Jelenleg eleve kérdéses, hogy hogyan teljesül a 2022-es költségvetés és szükség van-e annak módosítására. Tehát nagy kérdőjelek övezik a 2023-as költségvetés bázisát.
- A külső feltételek is kiszámíthatatlanok és gyorsan változhatnak. Ide sorolható az orosz-ukrán háború, de az energiakrízis is.
- Megindult Magyarországgal szemben a jogállamisági eljárás, ami kérdőjelessé teszi a Magyarországnak szánt uniós források közeljövőbeli megérkezését.
- Mindezek miatt nehezen lehet megtervezni már most a 2023-as gazdasági kilátásokat, vagyis, hogy milyen GDP-növekedési és inflációs prognózisra építse a kormány a büdzsét.
Mindezen jelentős bizonytalanságok ellenére a korábbi évek tapasztalatai alapján azt gondoljuk, hogy a kormány idén sem változtat az elmúlt évek bevett gyakorlatán, és a költségvetés korai elfogadása mellett teszi le a voksát. Pedig egy ilyen rendkívüli környezetben ez kockázatos döntés is tud lenni, elég csak arra gondolni, hogy a koronavírus-járvány okozta válság milyen gyorsa tette semmissé a költségvetéseket.
Hogyan tovább?
Talán érdemes abból kiindulni, hogy 4 évvel ezelőtt a parlamenti választást követően hogyan állt fel az új kormány és ezt követően mit tett a 2019-es költségvetés elfogadása érdekében.
2018-ban április 8-án voltak a választások, amikor is szintén kétharmados többséget szerzett a Fidesz-KDNP a parlamentben. Orbán Viktor akkor két nappal később, április 10-én tartotta meg nemzetközi sajtótájékoztatóját. A kormányfő itt bejelentette, hogy új kormányt fog alakítani, nagy részben új emberekkel (addigra már szivárogtak hírek lehetséges nevekről), és azt is jelezte, hogy a gazdaságpolitika demográfia fókuszú lesz.
Érdemes itt megemlíteni, hogy ezúttal a választások után három nappal tart Orbán Viktor nemzetközi sajtótájékoztatót, és azt is meg kell jegyezni, hogy eddig nem kerültek ki információk az új kormány összetételéről. Hétfőn viszont kormányüléssel kezdett a kabinet.
Fontos esemény lesz tehát a szerda délutáni miniszterelnöki sajtótájékoztató, ugyanis már itt utalást tehet a kormány várható összetételére, a kormány felállásának menetrendjére és a várható gazdaságpolitikai intézkedésekre, amelyek többek között a költségvetést is érintik.
A kormány felállásának folyamata négy évvel ezelőtt bő egy hónapot vett igénybe. Alig három héttel a választások után ugyanis 2018. április 27-én megismerhette a nyilvánosság a kormánytagok névsorát és akkor kiderült az is, hogy valóban változik a kormányzati struktúra. A Nemzetgazdasági Minisztériumból akkor lett ismét Pénzügyminisztérium, a fejlesztési tárcából Innovációs és Technológiai Minisztérium lett és a nemzeti vagyon is tárca nélküli szerepet kapott. A kormány tagjai meg is maradtak az elmúlt években, egyedül Trócsányi László akkori igazságügyi minisztert váltotta idő közben Varga Judit. Ezt követően a parlament 2018. május 11-én fogadta el az új kormány struktúrájáról szóló törvényt és május 18-én nevezte ki Áder János akkori államfő a minisztereket.
Az alábbi táblázatunkból kiderül, hogy 2018-ban a kormány hivatalos felállása után 1 hónapot kellett várni arra, hogy a parlament elé kerüljön a következő évi költségvetésről szóló törvényjavaslat, de nyilván annak előkészítő munkája már elkezdődött áprilisban. Ez várható tehát idén is: a 2023-as költségvetés keretfeltételeinek tervezése már most zajlik Varga Mihály minisztériumában, és ha a kormány tartja magát az elmúlt évek trendjéhez, akkor május közepe és június közepe között valamikor beterjesztheti a 2023-as költségvetés tervezetét a parlamentnek.
Vagyis néhány hét múlva fény derül az új kormány legfontosabb terveire, várható gazdaságpolitikai intézkedéseire.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A költségvetés megjelenése előtt már megtudhatunk bizonyos részleteket a kormány terveiből az április 30-ig benyújtandó konvergenciaprogramból is, amit az uniós követelmények miatt kell eddig a határidőig leadni.
A korai költségvetés eddigi tapasztalatai
Költségvetési év | Benyújtás időpontja | Parlamenti zárószavazás | Eltelt napok |
2013 | 2012. június 15. | 2012. december 11. | 189 |
2014 | 2013. szeptember 30. | 2013. december 17. | 103 |
2015 | 2014. október 30. | 2014. december 15. | 46 |
2016 | 2015. május 13. | 2015. június 23. | 41 |
2017 | 2016. április 26. | 2016. június 13. | 48 |
2018 | 2017. május 2. | 2017. június 15. | 44 |
2019 | 2018. június 13. | 2018. július 20. | 37 |
2020 | 2019. június 4. | 2019. július 12. | 38 |
2021 | 2020. május 26. | 2020. július 3. | 38 |
2022 | 2021. május 4. | 2021. június 15. | 42 |
Forrás: Portfolio-gyűjtés
Van tennivaló
Komoly gazdasági kihívásokkal kell szembenéznie az új kormánynak és ezek között van a költségvetés rendbetétele is. Egyes elemzői vélemények szerint már 2022 második felében hozzá kell látni a költségvetés kiigazításához, a feketeleves ugyanakkor csak 2023-ban jöhet el igazán. Ekkor akár a GDP 3%-ának megfelelő költségvetési módosítást kellene végrehajtani. Információink szerint már az orosz-ukrán háború kitörése előtti hetekben (!) mintegy 2000 milliárd forintos költségvetési kiigazítással számolt a kormány két év alatt, vagyis a büdzsé kiigazítása terén valóban van tennivalója a kormánynak.
Jelzésértékű lehet a jövő szempontjából a költségvetés márciusi állapotáról képet adó államháztartási jelentés, amelyet a Pénzügyminisztérium péntek délelőtt hoz nyilvánosságra. (Februárban nem meglepő módon felrobbant a költségvetési deficit.)
Ezen alaphelyzet fényében három nagyon fontos kérdésre kell figyelni:
- milyen makrogazdasági feltételezésekkel számol a kormány: GDP-növekedés és infláció,
- hová lövi be a költségvetés hiányát jövőre és hozzányúl-e a 2022-es hiánycélhoz (amit legutóbb vitt le a GDP arányában 5,9%-ról 4,9%-ra),
- a változó bevételi- és kiadási számok fényében (energiaárak elszállása, kamatok emelkedése, lassabb GDP-növekedés, viszont a vártnál magasabb infláció, stb.) és a hiánycélok teljesítése érdekében tesz-e pótlólagos egyensúlyjavító intézkedéseket a kormány.
Nemcsak a piaci elemzők figyelmeztettek a költségvetés elcsúszására. A jegybank március végén megjelent Inflációs Jelentésében azt írta, hogy az idei 4,9%-os hiánycél rendben lehet (a makrogazdasági alapfolyamatok kedvező alakulása és a korábban eldöntött kiadásátütemezés fedezetet nyújt a geopolitikai és piaci feszültségek miatt várhatóan megemelkedő kiadásokra), és 2023-ban is tovább csökkenhet a deficit, azonban már az MNB közgazdászai is felhívták a figyelmet geopolitikai és piaci feszültségekből fakadó kockázatokra.
A biztonságvédelemmel és menekültellátással kapcsolatos kiadások emelkedése, a nyersanyagárak ugrásszerű emelkedése, valamint a kieső adóbevételek a magasabb hiány irányába mutató kockázatokat jelentenek - írták már korábban az MNB szakértői, akik azt is kiszámolták, hogy a fenti folyamatok eredőjeként a geopolitikai és piaci feszültségek növekedése, illetve hosszabb fennmaradása 0,6-1,6 százalékos GDP-arányos többletköltséget eredményezhet a költségvetésben 2022-ben. Szerintük azonban ez az elcsúszás belső tartalékokkal kezelhető.