Pénzcentrum • 2022. január 24. 15:32
A bankszektor digitalizációját ugyan felgyorsította, de gyökeres változást nem okozott a pandémia, derül ki egy friss felmérésből. A kutatás megmutatta, hogy a legtöbb bank a meglévő termékeket és folyamatokat digitalizálja ahelyett, hogy újszerű megoldásokat dolgozna ki, a digitális kezdeményezések hiánya pedig jelentősen akadályozza az üzleti modellek valódi átalakulását. Ha a bankok tudatosabban vizsgálnák stratégiájukat, és inkább a kiegészítő szolgáltatásokra, ajánlatokra összpontosítanának, elkerülhetnék azt, hogy az új, feltörekvő versenytársak kiszorítsák őket.
A járvány idején bevezetett szigorú szabályozások miatt az európai bankok kénytelenek voltak digitalizálni folyamataikat. Ennek következtében 60 százalékuk új termékeket fejlesztett ki, hogy a korlátozások alatt is ki tudják szolgálni ügyfeleiket.
A megkérdezett bankok 80 százaléka azt tervezi, hogy rövid- és középtávon csak fiókjai kis részét fogja bezárni. Mindezt annak ellenére, hogy 90 százalékuk arra számít, munkatársaik akár fele a világjárvány után is home office-ban fog dolgozni. Több mint 60 százalékuk agilis munkakörülményeket kíván teremteni egyes területeken vagy projektekben, ez pedig a jövőben a szektor bizonyos területein nagyban megváltoztathatja a munkaköröket - derült ki a Roland Berger lakossági banki felméréséből, amelyben 11 ország 60 európai lakossági bankja vett részt.
A digitális érettség növekedése ellenére nem az újító technológiákon van a hangsúly
Bár a válaszadók 90 százalékánál gyorsan és szinte teljes mértékben digitálisan lehet fogyasztói hitelt felvenni, a mesterséges intelligencia, vagy a blockchain technológiák bevezetésében a legtöbb bank nem tud komoly fejlődést felmutatni. Annak ellenére sem, hogy a munkatársak és a vállalati kultúra ellenállása a digitális átalakulással szemben lényegesen csökkent. A legnagyobb akadályt továbbra is az elavult, rugalmatlan IT-infrastruktúrák jelentik.
A felmérés meglepő eredménye, hogy a válaszadók 92 százaléka többet akar befektetni a digitalizációba. Azt még nem tudni, hogy ezeket a befektetéseket miből fogják finanszírozni, mivel az informatikai költségvetések mintegy 70 százalékát már most is az üzleti működés fenntartására és a szabályozásoknak való megfelelésre fordítják.
Az értéklánc folyamatosan töredezik szét, de az üzleti modell nem változik
Az ügyfélszerzésben tapasztalható erős verseny és az oligopol piaci helyzet ellenére (kisszámú cég működik a piacon, és az ágazatba való belépés korlátjai magasak), a válaszadók 81 százaléka továbbra is elsősorban a felhasználói felület javítására fókuszál, a termék-szakértői szerep és a technológiai szolgáltatás rovására.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A legtöbb pénzintézet továbbra is kiszervezi a fizetési és a compliance folyamatok nagy részét, ez azonban nem segíti elő az üzleti modell átalakítását. A bankoknak innovatív ajánlatokra és szolgáltatásokra kellene összpontosítaniuk, hiszen a pandémia során egyértelművé vált, hogy a távmunka és az ügyfelekkel való digitális interakció lehetséges. Hatékonyabban kellene felhasználniuk a járvány tapasztalatait.
– állapította meg Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.