Pénzcentrum • 2021. október 22. 14:31
Egy magyarországi bank alkalmazottjaként bemutatkozó személy azzal hívja fel az ügyfelet, hogy gyanús pénzmozgást észleltek a számláján, és bankkártya-ellenőrzéshez kérnek el adatokat.
Az elmúlt időszakban egyre többen jelezték a banknak, hogy csalók megpróbáltak telefonon vagy e-mailben megszerezni banki adatokat az ügyfelektől. A módszer ismét megtévesztés és látszatkeltés, mintha a telefonhívás a CIB24 központi telefonszámáról vagy más bank telefonos ügyfélszolgálatától érkezne.
Egy magyarországi bank alkalmazottjaként bemutatkozó személy azzal hívja fel az ügyfelet, hogy gyanús pénzmozgást észleltek a számláján, és bankkártya-ellenőrzéshez kérnek el adatokat. Ha a hívás alatt kiderül, hogy nem az adott bank ügyfele, akkor:
vagy eljátsszák, hogy átkapcsolták a számlavezető pénzintézethez, vagy újabb telefonhívás érkezik, immár a számlavezető banknak kiadva magukat.
A csalók a hívás során jellemzően bankkártya adatokat kérnek el, majd ezt követően megkérik az ügyfelet:
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- bankkártyalimit-emelésre, illetve push/SMS üzenetben érkező hitelesítő kód megadására,
- távoli segítségnyújtásra alkalmas szoftver telepítésére (pld. AnyDesk),
- „biztonságos bankszámlára” történő átutalás kezdeményezésére azzal az indokkal, hogy ezzel lehet megakadályozni a bankkártya/bankszámla ellen intézett támadást.
Arra kérik az ügyfeleket, ilyen esetekben is legyenek körültekintők, ne adják meg adatait, szakítsák meg a hívást, és jelezzék azt a bank telefonos ügyfélszolgálatán vagy személyesen a bankfiókban.
Felhívják a figyelmet, hogy bár a CIB Bank rendszeresen keresi ügyfeleit e-mailben és telefonon, de soha nem kérik a következőket:
- PIN kód, Telefonos Azonosító Kód, belépési jelszó, bankszámlaadatok (számlaszám, limit, egyenleg stb.) és bankkártyaadatok megadása telefonos beszélgetésben vagy e-mailben. Ezeket az adatokat kizárólag közvetlenül az online felületeinken (pl. internetbank, mobilalkalmazás) vagy a telefonos ügyfélszolgálatuk automata menürendszerében kérhetik!
- Egyes beállítások vagy funkciók frissítéséhez szükséges újrahitelesítés/engedélyezés.
- Távoli hozzáférést biztosító program telepítése az online bankolásra használt készülékére.