Szánthó Péter • 2021. január 20. 05:34
Nagyon megjárták a magyar autóvásárlók a forint pokoljárását: a járvány előtt, tavaly év elején még az imporőrök sem számítottak rá, hogy az euró 30-40 forintot is drágulhat a magyar fizetőeszközhöz képest. Többek között ezért is drágultak 2020 végére az új autók több mint 10 százalékkal. A használtpiacon még ennél is rosszabb a helyzet: aki nyugatról hozta be a kocsikat, csak öregebb modelleket kapott a pénzéért, a szállítás ára pedig - szintén a gyenge forint miatt - az egekbe emelkedett. Sőt, az import használt kocsik ára húzta magával a belföldiekét is
Tavaly március óta tart a forint vesszőfutása, a magyar fizetőeszköz borzasztóan mély gödörbe került. Az alábbi ábrán látható, hogy meddig emelkedett az euró árfolyama egy év leforgása alatt. Tavaly januárban még 330 forint körül lehetett átváltani, akkor még erre is húztuk a szánkat,
Ugyanis március közepe óta szörnyű mélyrepülésben van a magyar fizetőeszköz, október végén már a 370-es euróárfolyam sem tűnt elképzelhetetlennek. Azóta 360 körüli szinten valamelyest megragadt a forint az euróhoz képest, de ez is brutális emelkedés pár hónap alatt.
A gyenge forintot pedig közvetetten minden magyar pénztárcája megérzi, hiszen minden olyan termék drágul, amelyért te ugyan forinttal fizetsz a kasszánál, de az eladó más valutában (pl. euróban) vásárolja azt meg külföldről. A kororna-válságot és a gyenge forintot a hazai autópiac is eléggé megérezte. A KSH adatai szerint az új autók ára 10,9 százalékkal emelkedett 2020-ban, ám Gablini Gábor szerint nem csak a gyenge forint verte fel az árakat - és bizonyos márkáknál nem csak ennyivel.
- vázolta a Pénzcentrumnak a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Kérdésünkre elmondta, a várható árfolyamot szakértői előrejelzések alapján számítják az importőrök, és bizony senki nem gondolta, hogy 2020-ban beüt a krach:
Ugyanis az importőrök általában egy árfolyamsávot határóznak meg, amelyen belül nem nyúlnak az árakhoz. Ha pedig a forint valamelyest erősödik, akkor ezt akciók kereteiben adják vissza az ügyfeleknek. Gablini Gábor szerint az árfolyamsávot felfoghatjuk egyfajta biztonsági tartaléknak az importőr részéről.
Autót vennél, de szűkös a keret? Nézz szét a Pénzcentrum autóhitel kalkulátorában!
A használtpiacon mégnagyobb a drágulás
Annak is sokkal többet kell fizetnie, aki külföldről behozott autót vásárolna, még több mint kétszer annival, mint az árfolyam emelkedésének mértéke.
- közölte megkereséünkre Halász Bertalan vezérigazgató. Hozzátette, a külföldről behozott autók árai folyamatosan emelkednek, ahogyan pedig a kínálatból folyamatosan kikopnak az olcsóbb árfolyamon vásárolt autók a piacon, úgy érvényesül egyre jobban az áremelkedés. Az árfolyam emelkedése már csak azért sem jó hír, mert így biztosan nem fog fiatalodni a hazai autópark:
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- vázolta Halász Bertalan. Sőt, a behozott autók árainak emelkedése a belföldi használt autók esetében is emelkedést eredményez, a JóAutók.hu az összes meghirdetett használt autó vonatkozásában
A szállítási nehézségek, a szállítási idő drasztikus emelkedése, valamint a műszaki vizsgáztatás és okmányirodai ügyintézés extrém határidői (hónapokről beszélünk), megnőtt a kereslet a belföldi használt autók iránt is. Ez a fő oka, hogy a hazai autók árai szorosan követték az import autókét a vezérigazgató szerint.
- tette hozzá Halász Bertalan, aki szerint ugyanakkor üdvös jelenség a piacon, hogy a határzárak miatt a ,,hobbikereskedők" nem tudnak kimenni autóért, ami összességében megbízhatóbb minőségű, igaz, valamivel magasabb árazású kínálatot jelent, és amíg a védőoltás nem lesz tömeges, ez a jelenség fenn is marad.
- vázolta.