Pénzcentrum • 2020. szeptember 3. 18:00
A gazdaság egészéhez hasonlóan a szórakoztató- és médiaiparban jelenleg érezhető nehézségek nem egyenletesen oszlanak el az iparágon belül. Legkritikusabban azokban a szegmensekben jelentkeznek, amelyeket a COVID-19 szó szerint ellehetetlenített, vagyis a rendezvények: az élőzenei produkciók, a mozi, színház és a szakmai bemutatók területén. A tömeges mozibezárások és a nagyobb filmbemutatók elhalasztása alapján előrejelzések azt mutatják, hogy idén csaknem 66 százalékkal fognak visszaesni a mozijegyek eladásából származó bevételek. A világjárvány kedvező fordulatokat is hozott: a streaming terjedésével a globális adatforgalmazás az egyik olyan terület, amelynek jót tett a COVID-19 által előidézett digitális gyorsulás. Az e-sport pedig nagyjából két évnyi fejlődést ért el a lezárás három hónapja alatt, és az előrejelzés szerint 2023-ban átlépi a 2 milliárd dolláros bevételi küszöböt is.
A bevételi adatok teljes mértékben a pandémia által előidézett gazdasági visszaeséseket és digitális gyorsulást tükrözik, a szórakoztató- és médiaipar hosszabb távú kilátásai összességében azonban továbbra is pozitívak a szakértők szerint - áll a PwC elemzésében.
Az iparági növekedés hirtelen megcsappant...
A világot sújtó járvány derékba törte a globális szórakoztató- és médiaipar növekedését. Kiadványunkat ezért három hónappal később jelentettük meg, hogy pontosabban fel tudjuk mérni a járvány hatásait. A bevételek növekedésére vonatkozó korrigált előrejelzések igazolták döntésünket - 2020-ban, a globális recesszió idején a szórakoztató- és médiaipar bevétele globális szinten a felmérés 21 éves történetében legnagyobb mértékű, 2019-hez képest 5,6 százalékos, abszolút értelemben véve pedig több mint 120 milliárd USA dollár értékű visszaesést fog mutatni. 2009-ben, a globális gazdaság szűkülésének legutóbbi évében, a szórakoztató- és médiaipar összbevétele globális szinten csupán 3,0 százalékkal esett vissza.
...de hosszú távon erőteljes marad
Miközben a 2020 keltette hullámok végiggyűrűznek majd a globális gazdaságon, az iparág alapvető növekedési pályája előrejelzésünk alapján erős marad. Az elmúlt években, amikor a médiaélmények még inkább központi szerephez jutottak az életünkben, a szórakoztató- és médiaipar globális növekedése jellemzően meghaladta a GDP növekedési ütemét. Ezért arra számítunk, hogy a szórakoztató- és médiaipar a 2020-ban jelentkező kihívásokat követően ismét felül fog teljesíteni.
Előrejelzéseink azt mutatják, hogy 2021-ben a szórakoztató- és médiaipar bevételei 6,4 százalékkal fognak növekedni. A 2019-2024 közötti ötéves előrejelzési időszakra tekintve 2,8 százalékos összetett éves növekedési ütemű (CAGR) bevételnövekedésre számítunk.
Egyre gyorsabban közeledik a fordulópont
A gazdaság egészéhez hasonlóan a szórakoztató- és médiaiparban jelenleg érezhető nehézség nem egyenletesen oszlik el az iparágon belül. Legkritikusabban azokban a szegmensekben érezhető, amelyeket a COVID-19 szó szerint ellehetetlenített, vagyis a rendezvények: az élőzenei produkciók, a mozi, színház és a szakmai bemutatók területén. Ehhez hasonlóan a reklámra fordított összeg is 13,4 százalékkal csökken idén. Ugyanakkor az újságkiadás területén a nyomtatott formáról a digitális formára történő elhúzódó átállás is több évvel felgyorsult, jócskán megnyirbálva például a nyomtatott sajtóból származó bevételeket.
Ennek egyik velejárója, hogy a szórakoztató- és médiaipar szegmensei az eredetileg tervezettnél jóval korábban esnek át az átalakuláson. Jól mutatják ezt a mozi és az előfizetéses videószolgáltatás (SVOD) terén lezajlott változások. 2015-ben a mozibevételek még az előfizetéses online videotékákból (SVOD) származó bevételek háromszorosát tették ki. Az SVOD bevételek 2020-ban meg fogják haladni a mozibevételeket és az előrejelzések szerint az elkövetkező öt évben azokat túlszárnyalva 2024-re a mozibevételek több mint kétszeresére fognak nőni. Magyarországon a fogyasztók SVOD-ra történő átállását gyorsította, hogy megtörtént a Netflix lokalizálása (magyar kezelőfelület bevezetése, új filmek hozzáadása, köztük több magyar szinkronnal vagy felirattal) és ezt erősíti majd a Disney+ 2020. év végi hazai indítása is.
Hasonló a változás a szélessávú vezetékes adatforgalommal szemben az okostelefonokon felhasznált adatmennyiség terén. Az okostelefon 2019-ben kis mértékű előnyt szerzett, ma pedig már az látszik, hogy az egyéni eszközök közül globális szinten az internetezésre leggyakrabban használt eszközzé válik.
Kiderül, hogy kik a győztesek és a vesztesek...
Az otthonmaradás révén az over-the-top tartalomszolgáltatásokból (OTT) származó globális bevételek 2020-ban 26,0%-kal ugrottak meg. A következő évek további erős növekedést, a 2019. évi 46,4 milliárd USA dollárról 2024-re 86,8 milliárd USA dollárra történő, majdnem kétszeres emelkedést hoznak. Aligha lehetett volna jobban időzíteni a Disney+ streaming szolgáltatás bevezetését 2019 végén: a 2024-re előrejelzett 60 millió és 90 millió közötti előfizetőhöz képest a szolgáltató 2020 augusztus elején 60,5 millió előfizetőt tudhatott magáénak. Nem meglepő módon a streaming terjedésével a globális adatforgalmazás a másik olyan terület, amelynek jót tett a COVID-19 által előidézett digitális gyorsulás. Az adatforgalmazás 2020-ban 33,8 százalékkal nő és a 2019. évi 1,9 milliárd terabytes-ról 2024-re 4,9 milliárd terabytes-re, vagyis több mint kétszeresére fog emelkedni.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az elmúlt időszak egyik legnagyobb nyertese az e-sport. Ugyan az élő rendezvények ezen a területen is kényszerpihenőt szenvedtek el, a hagyományos sportok teljes leállása miatt az e-sport mégis kb. két évnyi fejlődést ért el a lezárás három hónapja alatt, és az előrejelzés szerint 2023-ban átlépi a 2 milliárd dolláros bevételi küszöböt is. Az e-sport gazdasági szerepe még így is apró, nézőszám alapján viszont már a világ Top 10 sportja közé sorolható.
A skála másik végén a legerősebben sújtott szegmensek állnak. A tömeges mozibezárások és a nagyobb filmbemutatók elhalasztása alapján előrejelzéseink azt mutatják, hogy az idei évben csaknem 66 százalékkal fognak visszaesni a mozijegyek eladásából származó bevételek. Mindezek mellett nem valószínű, hogy visszaáll minden a régi kerékvágásba: várakozásaink szerint 2024-ben a mozibevételek nem fogják elérni a 2019. évi szintet. Kedvezőtlen trend a lineáris televíziózás számára, hogy bár a hagyományos TV előfizetések száma növekszik, az egy főre jutó bevétel csökken, mert a fogyasztók kisebb csomagokra fizetnek elő.
Szintén a COVID hatása, hogy 2020-ban globális szinten fokozódott az újságok és szórakoztató magazinok terén már elindult visszaesés. A bevételek összességében több mint 14 százalékkal csökkentek, ezen belül pedig a szórakoztató magazinok iránti kereslet szűkült leginkább. A reményt a digitális átalakulás csillantja meg, mert a szórakoztató magazinok esetében 2023-ban bekövetkezik a fordulópont, amikor a digitális reklámokból származó bevételek globális szinten túl fogják szárnyalni a nyomtatott reklámból származó bevételeket. Más fontos szektoroknak küzdeniük kell majd azért, hogy a 2019-ben elmaradt növekedést pótolni tudják. A globális reklámszektor például, melynek bevétele 2020-ban 13,4 százalékkal 559,5 milliárd USA dollárra fog visszaesni, várhatóan 2022-ig nem fogja tudni a 2019. évi szintet elérni.
Egy rendkívüli év
Annak ellenére, hogy a 2020. év a legtöbb iparág számára - a szórakoztató- és médiaipart beleértve - kihívásokkal és fennakadásokkal teli év volt, a változatos és bővülő médiaválaszték iránti fogyasztói kereslet egyértelműen tovább nő. Az idei Outlook felmérésben megmutatkozó bevételi adatok teljes mértékben a COVID-19 által előidézett gazdasági visszaeséseket és digitális gyorsulást tükrözik, a szórakoztató- és médiaipar hosszabb távú kilátásai összességükben azonban továbbra is pozitívak. Emellett az is világosan látszik, hogy a normál életvitel fokozatos visszatérésével ugyanúgy lesznek győztesek és vesztesek.
- nyilatkozta Zaránd Miklós, a PwC Magyarország Technológiai, média- és távközlési csoportjának igazgatója. A fogyasztói szokások kiismeréséhez hosszú évtizedekre van szükség - az így megszerzett tudás elavulásához pedig egy karantén is elég lehet. A PwC Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024 című éves felmérése szerint a COVID-19 világjárvány felgyorsította a fogyasztói magatartásban már megindult változásokat, előrehozta a digitális átalakulást és olyan iparági áttöréseket idézett elő, amelyekhez egyébként évekre lett volna szükség. A fizikai távolságtartás és az utazási korlátozások által intenzívebbé vált a digitalizáció, az iparágakat alakító egyik legfőbb erő. Emiatt 2020-ban a szórakoztatás és a média világára még inkább jellemző volt a virtualitás, a streaming, az egyénre szabott élmény és az otthoni környezet köré rendezettség, mint azt az év elején bárki képzelte volna.