Súlyos dolgot titkoltak a magyar hatóságok: veszélyesebb a levegő itthon, mint eddig tudtuk?

Pénzcentrum2024. szeptember 18. 14:02

Megsértik a hatóságok a levegő szennyezettségére vonatkozó mérési és tájékoztatási európai uniós jogszabályt, mivel nem megfelelő helyen mérik a szennyezettséget, és az így keletkező adatokból helytelen következtetéseket vonnak le - állítja a Levegő Munkacsoport.

A Deutsche Umwelthilfe (DUH) német környezet- és fogyasztóvédelmi szervezet helyi szervezetekkel közösen 2022 és 2024 között több mint 300 mérést végzett Magyarországon, Bulgáriában, Csehországban, Koszovóban, Romániában és Szlovákiában. Ezek a mérések lényegesen magasabb nitrogén-dioxid (NO2) szennyezettségi szintet mutattak, mint a hivatalos mérőállomások.

Ez azt jelenti, hogy a hivatalos mérési gyakorlat folyamatosan sérti az uniós jogot, és elrejti a légszennyezés valódi mértékét. A DUH ezért sürgeti, hogy az Európai Bizottság írja elő az összes európai hivatalos mérőállomás független felülvizsgálatát. A német kormánytól pedig azt követeli, érje el, hogy a német autógyárak a Közép- és Kelet-Európában mindmáig használatban lévő manipulált, a megengedettnél jobban szennyező gyártmányaikat utólagosan szereljék fel jól működő károsanyag-kibocsátást csökkentő eszközökkel.

A magyarországi méréseket a Levegő Munkacsoport koordinálta. Budapest mellett 21 vidéki településen is vizsgálta a nitrogén-dioxid-szennyezettséget helyi civil szervezetek és önkéntes magánszemélyek bevonásával. Számos olyan települést is bevontak a kampányba, ahol egyáltalán nincs hivatalos mérés, így legfeljebb a több tíz kilométer távolságra lévő mérőállomás(ok) méréseiből és a terjedést jellemző egyéb adatokból kiinduló modellezés révén jut információhoz a város lakossága és vezetése.

Szegő Judit környezetkutató, a magyarországi kampány felelőse elmondta: „Több vidéki település legforgalmasabb csomópontjait és útjait sikerült felmérni a passzív mintavételi készülékekkel két különböző időszakban, és ezekből a mérésekből, valamint a szúrópróba szerűen, a DUH aktuális szennyezettséget mérő készülékével kapott adatokból világossá vált, hogy a használt dízelautók tömeges importja jelentősen rontotta a levegő minőségét Magyarországon is. Szakértői becslések szerint az útjainkon közlekedő gépjárművek legszennyezőbb 10 százaléka okozza a szennyezés 60 százalékát, így gyorsan és könnyen csökkenthetnénk a szennyezést, ha kitiltanánk ezeket a járműveket a sűrűn lakott területekről.”

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Jürgen Resch, a DUH ügyvezető igazgatója kijelentette: „Volker Wissing német szövetségi közlekedési miniszter ahelyett, hogy felszámolná a dízelautók okozta szennyezést, egyszerűen a szomszédos országokra zúdítja azt. A helyi hatóságok ezután eltitkolják a problémát, és a Kelet- és Közép-Európában légszennyezésnek kitett emberek szenvedik el a következményeket. Évente több mint 142 000 ember hal meg idő előtt az EU-ban a dízel kipufogógáz nitrogén-dioxidjának való kitettség miatt.”

A mai napon közzétett, „Európai mérőállomások ellenőrzése ─ az NO2-mérések eredményei Európa-szerte” című jelentés egy 2018 óta tartó, most is folyamatban lévő mérési kampány része. Ebben a kampányban a DUH Európa-szerte támogatja a helyi civil szervezeteket és kezdeményezéseket NO2-mérések elvégzésében. Eddig több mint 5000 mérést végeztek 19 országban. Az átfogó cél az, hogy bizonyítékot gyűjtsenek a hivatalos mérőállomás-hálózat súlyos hiányosságairól, és felhívják a figyelmet az egész Európát sújtó problémára.

Címkék:
magyarország, csehország, szlovákia, románia, vidék, szabálysértés, légszennyezettség, levegő munkacsoport, károsanyag-kibocsátás,