Pénzcentrum • 2023. január 24. 09:16
Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) honlapja szerint évente átlagosan 30 készítmény, vagyis havi 2 termék érintett kivonással vagy felfüggesztéssel. Ezzel szemben 2022 novemberében 13 gyógyszertermék forgalmazását függesztette fel a gyógyszerhatóság. Arról, milyen esetben dönt a hatóság a kivonásról vagy felfüggesztésről; és mi történik, ha a beteg nem értesül erről és kárt okoz neki a hibás gyógyszer Dr. Kerekes Eszter, a KNP LAW szakértője beszélt a PharmaOnlinenak.
Az interjúból kiderül, hogy a gyógyszerek felfüggesztésének okai igen eltérők lehetnek, és gyógyszerbiztonsági okokból már csekélyebb alaki hiba miatt is elrendelheti a hatóság egy termék forgalmazásának felfüggesztését vagy a termék kivonását. A szakértő szerint például a tavaly novemberi kiugróan magas kivonások oka az volt, hogy a felfüggesztett forgalmazású gyógyszerek egyes tételei olyan törökországi gyártóhelyen készültek, ahol gyártási probléma miatt az Európai Unióban elfogadott Helyes Gyártási Gyakorlatban rögzített követelményeknek való nem megfelelést állapítottak meg.
A gyógyszer beteg részére történő kiszolgáltatásáról a gyógyszertár gondoskodik, így ha kivonásban, felfüggesztével érintett termék van nála, a patikához fordulhat. Főszabály, hogy a gyógyszertár a beteg által visszavitt gyógyszert nem veheti vissza, csak két két esetben: a tévesen kiszolgáltatott termék, vagy ha az OGYÉI egy gyógyszer meghatározott gyártási tételeit visszavonja a forgalmazás felfüggesztése vagy a gyógyszer kivonása miatt – magyarázta dr. Kerekes Eszter. Amennyiben a gyógyszer betegektől való visszagyűjtése szükséges, az OGYÉI határoz a betegnél felmerült térítési díj vagy fogyasztói ár visszatérítéséről.