Pénzcentrum • 2021. május 17. 17:01
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata alapján a Vargapeptide családba tartozó ún. Proinzulin C-peptid kozmetikumok hirdetései valótlanul tulajdonítottak gyógyhatást, többek között koronavírus elleni hatásosságot a termékeknek. A nemzeti versenyhatóság véglegesen megtiltotta az érintett termékek jogellenes reklámozását, és a maximálisan kiszabható 117,8 millió forintos bírságot rótta ki a forgalmazóra
A nemzeti versenyhatóság tavaly indított eljárást a Max-Immun Kft.-vel szemben az általa forgalomba hozott, ún. proinzulin C-peptidet tartalmazó kozmetikumok kereskedelmi kommunikációi miatt, melyek azt sugallták, hogy a termékek alkalmasak számos betegség és rendellenesség – így különböző rákbetegségek, az autizmus, a cukorbetegség, valamint a COVID-19 – gyógyítására. A vizsgálat során a GVH halaszthatatlan beavatkozást tartott szükségesnek, ezért a fogyasztói károk megelőzése érdekében múlt nyáron ideiglenesen eltiltotta a céget a termékek reklámozásától.
A most lezárult eljárás – amelyben a GVH nem a terméket vagy annak hatóanyagát, hanem az azok vonatkozásban tett állításokat vizsgálta – feltárta: a hirdetések megalapozatlanul, a fogyasztókat megtévesztve alkalmaztak az egészségre vonatkozó állításokat, egyúttal megsértve a kozmetikai termékekre vonatkozó európai közösségi szabályozást is. A magyar versenyhatóság ezért döntésében véglegesen megtiltotta a Proinzulin C-peptidet tartalmazó bőrápoló spray termékek, vagy bármely más név alatt a C-peptid / peptid termékek további jogellenes reklámozását, és a törvény alapján kiszabható maximális, 117,8 millió forintos versenyfelügyeleti bírságot rótta ki a vállalkozásra.
A hatóság döntése figyelembe vette egyebek mellett, hogy az érintett fogyasztói kör sérülékeny, így különösen fogékony az egészségi állapot javulásának ígéretére. A bírság összegét növelte az a körülmény is, hogy cég a jogsértést az OGYÉI nyilvános figyelmeztetése, a termékcsalád honlapjainak gyógyszerészeti hatósági letiltása, illetve a GVH ideiglenes intézkedése ellenére is folytatta. A GVH eljáró versenytanácsa további súlyosító körülményként értékelte, hogy az elmúlt 10 évben a Max-Immun Kft.-vel szemben immár harmadik, azonos típusú jogsértését állapította meg.
A GVH döntött a már megjelent, jogellenes kereskedelmi kommunikáció törléséről is. Amennyiben a Max-Immun Kft. nem tenne eleget ennek a versenyhatóság tiltásának, úgy a GVH eljáró versenytanácsa rendelkezett arról is, hogy a jogellenes hirdetéseket az azokat megjelenítő vállalkozások (Facebook, Vimeo, Mediaworks, YouTube) töröljék felületeikről.