Világgazdaság • 2020. december 17. 09:01
Soha nem tapasztalt mértékű visszaesést szenvedett el a magyarországi élő zenei piac az idén, miután a tavalyinál 76,2 százalékkal kevesebb élő és elektronikus zenei fellépés volt az év első nyolc hónapjában. Legalább negyvenmilliárd forintos bevételkiesést okozott a pandémia, mivel a veszélyhelyzeti korlátozások miatt a rendezvények háromnegyede elmaradt.
A válság legalább 40 milliárd forintos kiesést okozott az iparágnak, amely tavaly még 73,5 milliárd forint bevételt ért el, idén viszont elveszítette piacának körülbelül a 60 százalékát - értesült a Világgazdaság. A magyar gazdaságból kieső teljes jövedelem a multiplikátor-hatással együtt akár a 262,5 milliárd forintot is elérheti - állapította meg a ProArt. Tavaly a hangfelvételek felhasználása utáni bevételek éves alapon 12 százalékkal nőttek, az élő zenei rendezvényekhez kötődő fellépések száma 6 százalékkal ugrott meg, az érintett vállalkozások árbevétele pedig 10-12 százalékkal emelkedett.
Tóth Péter Benjamin, az Artisjus üzleti transzformációs igazgatója szerint a zeneiparra súlyos, sőt tartós csapást mért a járvány, az élő zenés nagyrendezvényekkel kapcsolatos bizonytalanság miatt egyelőre megbecsülni sem lehet, mit hoz a jövő év. Nagy kérdés, hogy a kieső élő zenés forgalomból mennyit pótolhat az online terület, hiszen bár felgyorsult az online zenefelhasználás térnyerése, de bőven van még fejlődési lehetőség e téren.
A legfontosabb zenehallgatási csatorna ma is a rádió, amelyen a lakosság 82 százaléka hallgat zenét heti rendszerességgel, míg a második helyezett YouTube-ra 67 százalék jut a ProArt reprezentatív lakossági felmérése szerint. Az első számú zenehallgatási eszköz mára 68 százalékkal az okostelefon és a tablet, a lakosság 20 százaléka használ valamilyen streamingszolgáltatást.