Pénzcentrum • 2020. november 4. 22:36
A COVID-19-világjárvány teljesen átformálta 2020-as terveinket, így turisztikai preferenciáinkat és szokásainkat is. A lezárások és az utazási tilalmak jelentős hatást gyakoroltak a globális iparágakra, de különösen az utazási ágazatot érték súlyos károk. A Google megvizsgálta az aktuális turisztikai keresési trendeket, hogy képet adjon, hogyan vélekednek a magyarok az utazásról és a turizmusról ezekben a példátlan időkben. Az iparágban működő vállalkozások pedig felhasználhatják ezt a tudást ahhoz, hogy a lehető legjobban alkalmazkodjanak a jelen helyzethez, illetve felkészüljenek a következő időszakra.
Magyarországon a turizmus témájú keresések volumene a 2020-as év elején 10-15%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának számait. A COVID-19-járvány azonban látványosan megtörte ezt a trendet: március, április és május hónapban jelentős csökkenés volt megfigyelhető a keresések számában, így 2019 azonos időszakához képest idén áprilisban mintegy 50%-kal volt alacsonyabb a turizmussal kapcsolatos böngészések száma, de a nyári időszak is csak a 2018-as szintet érte el, ami a tavalyi adatokhoz képest átlagosan 15%-os csökkenést jelent. Tovább emelkedett a mobilról indított keresések száma, 2020-ban a felhasználók közel kétharmadára (65%) jellemző ez.
2020 a hazai úti célok keresésének éve
2019 márciustól szeptemberig terjedő időszakában szinte egyenlően oszlottak meg a külföldi és a hazai desztinációkra irányuló turisztikai keresések (55-45%). Az idei év jelentős eltolódást hozott ebben az arányban: a Magyarországról indított turisztikai keresések 72%-a irányult belföldi célokra, míg a külföldre vonatkozó keresések 28%-ra estek vissza.
Ha kifejezetten a szálláshelyekre irányuló kereséseket vizsgáljuk, akkor is hasonló trendeket láthatunk: 2020 március és augusztus között a keresések 84%-a volt belföldi irányultságú, szemben az egy évvel korábbi 55%-kal. A belföldi keresések júliusban, a nyári főszezon tetőzésekor 11%-kal nőttek a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a nemzetközi szállásokkal kapcsolatos böngészések - szintén júliusban - közel 50%-kal csökkentek. Fontos kiemelni azonban, hogy a magyar desztinációkra vonatkozó keresések növekedése mellett is összességében 10%-os volt az éves csökkenés a teljes volumenben 2019 júliusához képest.
Csökkenő külföldi kereslet Magyarország, mint úti cél iránt
A határok lezárása a külföldről érkező, Magyarországra vonatkozó keresések volumenére is hatással volt. A nemzetközi keresések száma 2020-ban 57%-kal csökkent, és az országok közötti megoszlás is jelentős változásokon ment keresztül. Míg Németország megőrizte vezető pozícióját, addig például Olaszország több helyet esett vissza a keresési listán 2019 számaihoz képest. Jól mutatja a külföldről érkező szállás jellegű keresések csökkenését, hogy Magyarországra Magyarországról 31-szer több keresés történt, mint a második helyezett Németországból.
- mondta Erdős Ádám, a Google iparági menedzsere.
Magyarországról külföldi országokra 41%-kal kevesebbet kerestünk 2019-hez képest. A drasztikus csökkenés mellett a legnépszerűbb úti célok sorrendje is megváltozott: 2019 azonos időszakához képest Horvátország átvette a vezetést Olaszországtól, utóbbi desztináció egyébként a legnagyobb volumencsökkenést szenvedte el a vizsgált időszakban: idén közel 70%-kal csökkent az országra irányuló keresések száma.
Változó szálláshely preferenciák
A Google keresési adatai alapján tehát a magyarok nem mondtak le teljesen az utazásról idén nyáron sem, azonban szokásaik nagyban változtak. Ez a változás nem csak az úti célokon, hanem a választott szálláshelyek típusain is meglátszik. Habár a turisztikai jellegű kereséseken belül a hotel kategória továbbra is háromszor akkora, mint más szállástípusok, 2020 március-szeptember időszakában az “egyéb szálláshelyek" (apartmanok, panziók, vendégházak stb.) és a kempingek népszerűsége a járvány ellenére is 10%-os növekedést ért el 2019 azonos időszakához képest.
Ha pedig a szállás kategória pontos keresési kifejezéseit vizsgáljuk, az is kiderül, hogy a legnagyobb növekedés a vidéki és “nem hotel" típusú böngészéseknél figyelhető meg, helyenként két-háromszoros növekedést mutatva az előző évhez képest. A legnagyobb emelkedés a “wellness faház szállás" (+383%), a “szállás Tisza-tó" (+142%), az “erdei szállás" (+140%) és az “olcsó balatoni szállás" (+129%) keresési kifejezéseknél volt tapasztalható.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Vidéki és természetközeli desztinációk előnyben
A kevesebb ember, a nagyobb terek és a természet közelsége is magyarázhatja, hogy a vizsgált időszak legnagyobb nyertesei turisztikai szempontból a vidéki desztinációk. A Magyar Turisztikai Ügynökség #itthonbiztonságos kampányának - melynek keretében többek között a “Magyarország visszavár" aktivitásaival, a különböző hazai turisztikai célpontokat bemutató YouTube videókkal, vagy akár az elektronikus zenei virtuális országjárás videósorozattal lehetett találkozni - szintén a magyarok országon belüli utazási kedvének visszaállítása volt a célja, ezzel fokozatosan újraindítva a szálláshelyek forgalmát.
Hatalmasat nőtt az érdeklődés a vidéki településekkel kapcsolatban, többek között a Tisza-tó partján fekvő Poroszló (+58%) vagy Tiszafüred (+22%), a Balaton környéki települések, amelyek közül látványosan kiemelkedik Badacsonytomaj (+30%), a Békés megyei Szarvas (+19%), vagy a Kelet-Magyarország Káli-medencéjeként is emlegetett Noszvaj (+14%) iránt. A COVID negatív hatása leginkább a fővárosban látványos: a TOP10 legkeresettebb magyarországi város közül a legnagyobb visszaesést tapasztalta a keresési adatok alapján (-54%).
A vidék dominanciáját mutató trendek a látnivalók népszerűségének alakulásán is meglátszanak: a Balaton környéki és természetközeli látványosságok tudták a legnagyobb népszerűség-növekedést elkönyvelni 2020 vizsgált időszakában. A Folly arborétum keresései például 107%-kal nőttek 2019 azonos időszakához képest, de a Turai kastély (+208%) és a Rudabányai tó (+109%) iránti érdeklődés is hatalmasat emelkedett ezekben a hónapokban.
Felkészülés a jövőre
Az idei év sutba dobott utazási tervei után sokan gondolkodnak a következő lehetséges úti célokról, azonban ebben a folyamatosan változó helyzetben nehéz megmondani, hogy ténylegesen milyen irányba fog változni a fogyasztói magatartás. Ebben kíván segítséget nyújtani a Google.
A Google Trends valós idejű keresésekből származó információkat szolgáltat a piac szereplői számára, hogy jobban megértsék és gyorsabban tudjanak reagálni a fogyasztók változó igényeihez. Ezen kívül a Google a kormányoknak és a közegészségügyi szerveknek is segítséget nyújt a koronavírus elleni küzdelemben, a hetente frissülő és nyilvánosan elérhető COVID-19 közösségi mobilitási jelentéseivel, amelyek az utazási, illetve helyváltoztatási szokások trendjeinek alakulásába adnak betekintést.
- tette hozzá Szigetvári József, a Szallas.hu ügyvezető igazgatója.