Pénzcentrum • 2020. szeptember 30. 16:33
Angyal József okleveles adószakértő szerint valójában adóemelést jelentett be erre az évre Varga Mihály pénzügyminiszter két nappal ezelőtt, amit majd jövőre eltörölnek. Cikkünk megjelenése után reagált a Pénzügyminisztérium, meglátásuk szerint az okleveles adószakértő okfejtése téves.
Angyal József írása elején felidézi, hogy Varga Mihály bejelentése szerint 2021-től az összes járványügyi szűrővizsgálat adómentes lesz, így tesztenként több mint hétezer forint adó spórolható meg. Ám ezzel egy jelenleg nem létező adó csökkentését jelentette be Varga Mihály - véli az okleveles adószakértő.
Mint azt Angyal József megjegyzi, "ha a dolgozók vírustesztelésének 19 500 forintos költségét a munkaadó állja, akkor ez egyértelműen a vállalkozás érdekében felmerülő költség. Az adócsökkentés azt vélelmezi kimondatlan, hogy a munkaadó által fizetett vírustesztelés béren kívüli juttatásnak minősül. A tesztelés esetében azonban a dolgozó nem kap semmit, sőt, épp a munkáltatónak az érdeke, hogy az alkalmazottai egészségéről meggyőződjön."
A szakértő számítása szerint a teszt adója eképp alakul: "19.500 * 1,18 = 23 010 forint adóalap, ennek a 32 százaléka (15 százalék szja + 15,5 százalék szocho) 7363 forint - erre az összegre utalt Varga Mihály a "több mint hétezer forint"-tal."
- írja a szakértő a Pénzcentrumhoz eljuttatott levelében.
Reagált a Pénzügyminisztérium
Cikkünk megjelenése után a Pénzügyminisztérium (PM) Sajtóosztálya az alábbi közleményt juttatta el a Pénzcentrum szerkesztőségének; a helyesbítést az alábbiakban változtatás nélkül közöljük:
"Valótlan az a cikkben szereplő állítás, mely szerint "adócsökkentés csak akkor van, ha a vírustesztelés béren kívüli juttatásnak minősül és így adóköteles", mint ahogy az az állítás sem igaz, hogy "Ilyen NAV vagy PM állásfoglalás nem létezik." Az erről szóló tájékoztató július 24-e óta az alábbi linken elérhető.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Tévesen állítja a cikk azt is, hogy "Az adócsökkentés azt vélelmezi kimondatlan, hogy a munkaadó által fizetett vírustesztelés béren kívüli juttatásnak minősül.". A koronavírus tesztek biztosítását ugyanis sem a Pénzügyminisztérium, sem a NAV nem minősítette béren kívüli juttatásnak. Kedvezményesen adózó béren kívüli juttatásnak csak az minősül, amit a törvény ekként nevesít, ez pedig jelenleg kizárólag a SZÉP Kártya három alzsebébe adott munkáltatói támogatás lehet.
A dolgozói vírustesztek adómentességének okában is téved a cikk. A munkáltató által a munkavállaló részére biztosított koronavírus teszt után jelenleg ugyanis azért nem kell adót fizetni, mert vírustesztelés fő szabály szerint nem minősül adóköteles bevételnek, a részletes magyarázat sem újkeletű, az megtalálható a már nyár óta elérhető adóhivatali tájékoztatóban.
Az is tévedés, hogy csak munkavállalók esetében merülhet fel az adófizetési kötelezettség. A Gazdaságvédelmi Operatív Törzs hétfői döntése éppen az ilyen, ún. kifizetői juttatásokat teszi adómentessé. Ilyen eset például, amikor egy önkormányzat biztosít koronavírus tesztet a lakosok, vagy a dolgozók részére; amikor a munkáltató biztosítja a tesztet a munkavállaló családtagjai részére, vagy esetleg társadalmi szerepvállalása keretében vele jogviszonyban nem álló magánszemélyek részére. Erre a helyzetre kínál tehát megoldást az új javaslat, amely a juttató kifizető és a juttatásban részesülő személyétől, valamint a juttatás időpontjától függetlenül minősíti adómentesnek a járványügyi szűrővizsgálatok (tehát nem csak a koronavírus tesztek) biztosítását.
Az sem igaz, hogy "az "adócsökkentés" csak 2021-től lépne hatályba". Közismert, hogy minden jogszabályban van egy rendelkező rész a hatálybalépésről, ugyanakkor szakmaiatlan az a következtetés, hogy egy adócsökkentés csak a következő évben léphet hatályba. Ez a rendelkezés már az elfogadását követően azonnal, tehát még az idén hatályba léphet, és a Gazdaságvédelmi Operatív Törzs döntése alapján visszamenőlegesen is biztosítja az adómentességet."