Veres Dóra • 2020. május 1. 13:01
Múlt héten Gerle János, a Magyar Orvosi Kamara (MOK) Fogorvosi Tagozatának elnöke a Pénzcentrumnak adott interjújában kifejtette, a sürgősségi ellátás nem a foghúzásban merül ki, jóval szélesebb a kezelések köre. Arról is beszélt, hogy nagyon sok magán szolgáltató bezárt a koronavírus megjelenése után, és azok, amelyek bevállalták a sürgősségi ellátást, nem tudnak tudni akkora bevételt termelni, mint korábban. Kíváncsiak voltunk, mik a magán fogorvosi rendelők tapasztalatai, hogyan alakult a betegszám a járvány kirobbanása után és milyen panaszokkal keresik meg őket a betegek.
A járványhelyzet miatt a fogászati ellátás a hatályos rendelkezések értelmében a sürgősségi, akut ellátásra korlátozódik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy bizonyos beavatkozások szünetelnek, azonban az tévhit, hogy jelenleg csak és kizárólag foghúzásra szorítkozna az ellátás. Múlt héten Gerle János, a Magyar Orvosi Kamara (MOK) Fogorvosi Tagozatának elnöke adott interjút a Pénzcentrumnak, amelyben többek között arról beszélt, hogy nehéz helyzetben vannak a magán rendelők, amelyek közül sok be is zárt, amelyik pedig meg tudja finanszírozni a sürgősségi ellátást, az sem fog tudni akkora bevételt termelni, mint korábban. Kíváncsiak voltunk, mit tapasztalnak a magán fogorvosi ellátók, amelyek a járványhelyzet idején is működnek, hogyan alakult a betegek száma, milyen panaszokkal keresik fel leginkább a rendelőt.
"A magánfogászati ellátásban valóban sokan bezártak a veszélyhelyzet elrendelésekor, ennek talán a megfelelő felszerelés hiánya és eljárásrend kidolgozásában a tapasztalatlanság lehet az oka. Az RMC fogászati központját - egy 20 éve működő járóbetegellátó központ részeként -, tapasztalt szakmai vezetéssel, infektológiai és higiéniai háttérrel ez a helyzet nem érte felkészületlenül. Mire elérte Magyarországot a koronavírus járvány, mi már felkészültünk arra, hogyan fogjuk a fogászati ellátásunkat átszervezni, és ezt meg is tettük. Egyből volt védőfelszerelésünk, maximális biztonságú járványügyi eljárásunk és egyetlen napra sem zártunk be, hanem átálltunk arra a működésre, ahogy most lehet segíteni a pácienseknek, és mindezt maximális biztonsággal tesszük" - mondta a Pénzcentrumnak Dr. Várnagy Éva, a Rózsakert Medical Center fogszakorvosa. Az RMC-nél nemzetközi előírást követve dolgozták ki a protokolljukat. Bejelentkezéskor kikérdezik a pácienst, a tünetek alapján foglalnak időpontot
Gyermek esetén egy szülő kísérheti el, a váróban egyszerre legfeljebb 3 fő várakozhat. Minden pácienstől kikérdezik a koronavírus fertőzésre vonatkozó kérdéssorukat és hőmérsékletet is mérnek. Ha ez 37,8 fok felett van, belgyógyászati online konzultációra irányítják a pácienst.
"A hosszabb előkészület miatt minden kezelésre legalább 1 órás időpontot foglalunk ki, orvosaink és asszisztenseink maximális biztonságú védőfelszerelésben dolgoznak, és minden kezelés után alaposan fertőtlenítik a rendelőt és azokat a felületeket, amelyekhez a páciens hozzáérhetett. A kezelés során csak az adott kezeléshez szükséges anyagokat, eszközöket készítjük ki, feleslegesen nem lehet elől semmi, a kezelési zónába eső eszközöket, műszereket, anyagokat le kell takarni, a páciensnek kezelés előtt 1%-os hidrogén peroxidos oldattal kell öblítenie"- mondta a szakember.
A rendelőben jelenleg 7 fogorvos , 10-től este 6-ig vannak nyitva és egy széket üzemeltetnek. A forgalommal kapcsolatban Dr. Várnagy Éva elmondta,
"Valószínűleg az első ijedtség után az emberek már látják, hogy az akut problémákat kezeltetni kell, mert az idő múlásával egyre rosszabb lesz" - jegyezte meg, hozzátéve, ami látszik még, hogy gyakori a máról holnapra való bejelentkezés, hiszen, ha fáj, akkor érthető módon egyből szeretne a páciens az ellátást. Naponta maximum 8 beteget tudnak ellátni, ez a korábbi forgalmuk töredéke, hiszen a szépészeti, esztétikai fogászat, fogszabályozás alapvetően nagyon keresett szolgáltatások, de ezeket az ellátásokat most nem lehet nyújtani.
A kezelés során egy orvos és két asszisztens tartózkodik a rendelőben. Az orvos és a szék mellett dolgozó asszisztens FFP3 maszkot, plexi arcvédőt, hajvédőt, overallt, köpenyt, kesztyűt és cipővédőt visel. A másik asszisztens, aki az adminisztrációért felel, és a fertőtlenítésben segédkezik, sebészi vagy FFP2 maszkot, köpenyt, kesztyűt visel attól függően, hogy milyen kezelést végeznek.
Jelenleg a fogtechnikák is zárva vannak, nem lehet pótolni a fogakat sem. Gondoljunk bele, mit jelentene mindez a páciensnek, hogy élné ezt meg, különösen, ha egy frontfogról van szó. Lehet segíteni átmenetileg a páciensnek, hogy ne veszítse el a fogát, a gyulladást csökkentsük, megelőzzük, a fájdalmat megszüntessük. Lehet például úgy gyökérkezelni, hogy lassú fordulatszámon víz nélkül, kofferdam (nyálrekesz) izolálásban" - mondta a doktornő, hangsúlyozva,
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
aztán ha lecseng a járvány, visszatérnek a végleges megoldáshoz.
Magán fogászat tette közzé a sürgősségi ellátást biztosító rendelők listáját
A MindentMent rendelő összegyűjtötte és közzétette a koronavírus-vészhelyzet alatt sürgősségi ellátást nyújtó budapesti és pest megyei fogászati rendelők listáját és elérhetőségeit. Aranyi Rita, a MindentMent fogászati rendelő igazgatója a Pénzcentrumnak azt mondta, a lista ötlete onnan jött, azt látták, hogy nem tudják az emberek hová fordulhatnak, mert számos rendelő nem fogad pácienseket a járvány miatt.
"Szerettünk volna segíteni az embereknek, hogy információhoz jussanak. Hirtelen jött az ötlet, majd húsvétkor összeállítottuk a listát. Látni kell, hogy hiába tesz meg mindenki minden tőle telhetőt, az információ nem mindig jut el az emberekhez" - mondta Aranyi Rita.
Budapesten alapesetben öt MindentMent rendelő működik, azonban most négyet ideiglenesen bezártak és összevonták a szolgáltatást a legnagyobb rendelőjükben, ahol egymástól elkülönített helységekben, akár egyszerre három orvos tud biztonságosan dolgozni.
- mondta a szakember, hozzátéve, a mindennapokban is használt védőfelszerelésen kívül (kesztyű, maszk, védőszemüveg) egész arcot védő plexit és speciális védő overallt is viselnek mind az orvosaik, mind az asszisztenseik, valamint a pácienseket első körben szűrő személyzet is. A rendelőbe érkező pácienseknek ellátás előtt ugyanis egy kérdőívet kell kitölteniük, és amennyiben nem gyanítható COVID-19 fertőzés, panaszait kiértékelve ellátják. A vészhelyzet miatt most kizárólag bejelentkezéssel fogadnak betegeket.
- javasolta az igazgató.