Pénzcentrum • 2020. március 28. 06:00
Most, hogy a magyarok nagy része otthon marad, és csak a legszükségesebb esetben mozdul ki, a hazai autópark jelentős hányada is a parkolókban, kertekben, garázsokban pihen. Ez odáig rendben is van, hogy legalább üzemanyagra nem kell költeni, de a gépjárműveknek akár árthat is, ha rikán használja őket az ember. Alább a Pénzcentrum összeszedte, mire kell figyelni, hogy ne menjen gallyra az autód, ameddig tart a vészhelyzet.
Már az éjféltől életbe lépett kijárási korlátozások előtt is rengetegen maradtak otthonaikban a koronavírus-járvány miatt, és csak a legszükségesebb esetben mozdultak ki. A budapesti autóforgalom például drasztikusan lecsökkent, csak azok ültek autóba, akiknek nagyon muszáj volt. Ebből egyenesen következik az, hogy több százezer magyar gépjármű már jó ideje a parkolóban, kertben, garázsban áll. Ha minden így marad - márpedig a koronavírus-járvány még nem is tetőzött Magyarországon -, akkor még jópár hétig, hónapig ez lesz. Azonban van pár dolog, amire oda kell figyelni, ha keveset használod az autódat - a Pénzcentrum alább összeszedte, mire kell odafigyelni.
Egyes autóknál különösképp figyelni kell
Szakmailag a járművek hosszabb idejű tárolása nem okoz különösebb problémát, de a több hetes állásidő a tüzelőanyagok állapotának romlását eredményezheti, melyre vannak megfelelő állagmegóvó szerek, adalékok - foglalt állást a Pénzcentrum megkeresésére az Autószerelők Országok Egyesülete.
A kijárási korlátozásokkor inkább azoknak érdemes figyelni, akiknek hibrid vagy elektromos autójuk van: náluk az akkumulátorok merülése jelenthet problémát. A nagyfeszültségű akkumulátorok önkisülési hajlandósága, illetve a kisfeszültségű akkumulátor lemerülése indíthatósági problémát eredményezhet.
- írták az egyesülettől.
Javasolják, hogy a műszaki vizsgát ne halasszák el azok az ügyfelek, akiknek ez most esedékes. A műszaki vizsgáztatás a legtöbb helyen problémamentesen és kellő elővigyázatossággal üzemel.
- hívták fel a figyelmet.
Ezeket azért csekkold
Bár az egyesület szerint komolyabb problémát nem okozhat az autóban a hosszú állás, azért néhány dolgot érdemes megtenni a biztonság kedvéért. Ügyelni kell például az akksi töltöttségére az autószerelő szerint:
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- magyarázta Hidvégi Géza. A szaki szerint az olajat is érdemes lehet a hosszabb állás, ritkább használat előtt lecserélni, mert a régi olaj sok égési mellékterméket és egyéb szennyeződést szedhet össze, ami a kényszerszünet során lerakódik a rendszerben, "az pedig komoly és drága hibákhoz is vezethet".
- tette hozzá a szerelő. Ha olajat nem is cserélsz, a fentebb felsorolt problémák nagy eséllyel megelőzhetőek azzal, ha egy-két hetente egyszer mész egy nagy kört az autóval - a szakember szerint legalább 30-50 kilométert, ameddig be nem melegszik rendesen -, mert így az akku is tud tölteni és a kenési rendszer is forog. Ha van klíma az autóban, azt is be kell ilyenkor nyomni, és a szellőzőventilátort is érdemes megjáratni max sebességen, hogy leszáradjon a klíma hőcserélője.
Ahogy az egyesület is kiemelte, úgy a szaki szerint is fontos, hogy mennyi, és milyen üzemanyaggal teszed le az autót:
Hidvégi Géza szerint tehát, ha huzamosabb ideig keveset jársz az autóddal, ne hagyj benne E10-es benzint,
Emellett a szakember kiemelte azt is, hogy ha mód van rá, ne húzd be a kéziféket, ha hosszabb időre leparkolod az autót, inkább hagyd sebességben. "Leegyszerűsítve: a kézifék is hajlamos beragadni a sok állásban, aztán se előre, se hátra..." - mondta.