Pénzcentrum • 2020. március 13. 05:46
A vírus jelen van hazánkban, de még mindig sokat tehetünk annak érdekében, hogy elkerüljük az olaszországihoz hasonló járványt. Nemcsak a kormány, de a munkáltatók is sokat tehetnek annak érdekében, hogy mindenki épségben és a lehető legkevesebb járulékos veszteséggel vészelje át az előttünk álló heteket, hónapokat. Szakértő segítségével végigvettük azokat a pontokat, melyet minden magyarországi vállalatnak át kell(ett volna) gondolnia.
Most már biztosan tudjuk, Magyarországot is elérte a Kínából induló világjárvány, napról napra nő a fertőzöttek száma. Ám, hogy meddig tart, és hol áll meg a számláló, egyelőre még nagyon bizonytalan. Ahhoz, hogy ne váljon kezelhetetlenné az itthoni helyzet, szükség van a hazai munkáltatókra is, ők is rengeteget tehetnek, ám előtte feltétlenül át kell gondolni néhány dolgot.
Nagy kérdés, hogy a magyar cégek mennyire vannak felkészülve egy olyan speciális veszélyhelyzetre, mint ami mostanra kialakult. Semennyire, adná magát a válasz, ám ez azért nem feltétlenül van így.
"Akik a legjobban fel vannak készülve, azok a multinacionális vállalatok, hiszen hozzájuk nagyrészt a külföldi központból érkeznek előírások a helyzet kezelésére. Fel vannak készülve a krízishelyzetekre, a multiknak vannak erre eljárásaik. Külföldön sok helyen már előrehaladottabb állapotban van a vírushelyzet, ezért jobban látják, mire lehet számítani. Akik nincsenek felkészülve, azok a hazai cégek, a kkv-k, nekik most kell kitalálniuk, hogyan reagáljanak egy ilyen helyzetre. Szerencsére nem sok ilyen van az életünkben, éppen ezért nagyon sok cégnek kell rögtönöznie vészforgatókönyvet" - mondta el a Pénzcentrumnak Tímár Krisztina, HR szakértő.
Most mi lesz, főnök?
A munkavállalók elvárják a cégtől, hogy mondjon valamit: gyakran esik szó a munkavállalói élményről, ez lássuk be, eléggé meghatározó élmény, hogy a cégek erre a helyzetre hogyan reagálnak. Nagyon sok cég hangoztatja az olyan munkáltatói értékeket, mint a bizalom, a törődés, vagy hogy a munkavállaló az első. Most ezeket a cselekvés szintjén is lehet bizonyítani. Sok helyen vannak már konkrét intézkedések, kitesznek fertőtlenítőket, extra tisztítást kérnek az irodai terekben, az utazásokat befagyasztják, tájékoztatókat küldenek ki.
Alapvetően a praktikus tanácsok, a biztonságos munkavégzés feltételeinek a megteremtése - ezek irányába mennek most a HR-esek. De ami a nehézség ebben a helyzetben, hogy mindez a normál üzletmenet felett jön mint pluszfeladat.
- tudtuk meg a szakértőtől.
Otthoni munkavégzés, de hogyan?
Az is idő, hogy munkajogilag értelmezzük ezt a helyzetet. Ha valaki most kezdi el bogarászni, nem biztos, hogy időben a végére ér. Utána jönnek olyan kérdések is, hogy ha home office-ba küldjük a kollégákat, akkor van-e nekik megfelelő számítógépük, zavartalan munkavégzéshez szükséges internetük otthon? Az IT-biztonságra is oda kell figyelni, arról nem is beszélve, hogy a home office bevezetéséhez kell egyfajta bizalom is a vezetők részéről a munkavállalók felé." - folytatta a szakember.
De munkavállalói oldalról sem mindenkinek való a home office. Hiszen ha otthon vagyunk, akkor nagyobb önfegyelemre van szükségünk, hiszen sok minden elvonhatja a figyelmünket. Könnyen elmehet az időnk házimunkával, a családdal, de az is lehet, hogy valaki egyszerűen csak közösségben érzi magát jól.
A mostani helyzetben sok cég dönt amellett, hogy hirtelen home office-ba küldi a kollégákat. Ez hasznos megelőző intézkedés a fertőzésveszély ellen, ugyanakkor el kell fogadni, hogy ez a home office most nem ugyanaz, mint megszokott üzletmenet esetén. A közhangulat alakulásától, az emberek veszélyeztetettség érzetének függvényében a vezetőknek arra is számítaniuk kell, hogy a termelékenység csökkenni fog.
Normális esetben a home office bevezetése több hét, hónap, ezért ahol most ezt hirtelen vezetik be, ott elképzelhetőek lesznek fennakadások. Fontos, hogy a vezetők és a HR rugalmasan kezeljék a felmerülő problémákat, bízzanak a kollégákban s legyenek türelmesek a home office-ra való átállásban. Azokban a munkakörökben, ahol nem lehetséges otthoni munkavégzés, azt kell végiggondolni, hogy miként tudjuk a munkahelyi környezet biztonságát fenntartani. Szükség esetén szabadságolások és állásidő fizetésére is fel kell készülni.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Kommunikálj, kommunikálj, kommunikálj!
Sok cégnél inkább csak a könnyen kivitelezhető, praktikus intézkedésekre gondolnak most. Például, hogy vegyünk fertőtlenítőt az irodákba, telephelyekre, kérjük meg a takarítót, hogy gyakrabban fertőtlenítsen. De az, hogy a munkavállalókkal rendszeresen kommunikáljunk nem biztos, hogy mindenhol fókuszban van. Pedig fontos lenne, hogy lássák azt a munkavállalók, hogy a menedzsment, a HR kézben tartja a dolgokat.
Tímár Krisztina szerint ennek az eszköze, hogy rendszeresen kommunikáljunk, tehát a menedzsmentnek és a HR-nek most nem szabad csendben maradnia. Nem kell nagy varázslatra gondolni, senki nem tudja körbeküldeni a kollégáknak a vírushelyzet megállításának bombabiztos módját. Viszont tudjuk tájékoztatni a kollégákat arról, hogy nyomon követjük az eseményeket, eddig milyen intézkedéseket hoztunk, és hogy a körülmények változása esetére is van tervünk. Ha ezt nem tesszük meg, ha nem kommunikálunk, akkor az valószínűleg aggasztóbb a munkavállalók számára, mint hogy egy kevésbé frappánsan megfogalmazott, de őszinte tájékoztatót küldünk körbe, amiből az derül ki, hogy amennyire lehet kézben tartjuk a helyzetet.
Itt felmerül a kérdés, hogy ki kommunikáljon házon belül? A nagy cégeknél, ahol van kommunikációs menedzser vagy HR-vezető, ott egyszerűbb, de egy kkv-nál a cégvezetők ehhez nem biztos, hogy hozzá vannak szokva. Fontos, hogy jelöljünk ki valakit, aki a vírushelyzettel kapcsolatos kommunikációt kezeli, akitől a kollégák az ilyen témájú tájékoztatókat várhatják. Ez lehet a cégvezető, az irodavezető is vagy bármely más személy, akiben a munkatársak bíznak. A kialakult helyzettel kapcsolatos kommunikáció plusz idő és energia, de rá kell szánni magunkat, hogy a kollégák azt érezzék, hogy munkáltatóként megteszünk mindent a biztonságukért és a helyzet korrekt kezeléséért.
Az utazások korlátozása
A legtöbb multi cégnél már leállították a külföldi utakat. Az első etapban még a munkavállalóra bízták a belföldi utakat, de most már a legtöbb helyen felhívják a dolgozók figyelmét, hogy ne mozogjanak. A tréningeket, konferenciákat nagy számban mondják le, így legalább nem kell utazni, tömegközlekedni, ezzel is csökkentik a vírus terjedésének esélyeit.
Üzleti terv és a helyettesítések
Jelen helyzetben érdemes azt is felülvizsgálni, hogy cégünk rendelkezik-e üzletmenet folytonossági tervvel. "Az a tapasztalatom, hogy csak a nagy cégeknél van üzleti folytonossági terv, amiben arra készülnek, hogy ha valami zavar keletkezik a működési feltételekben, a tevékenységünk akkor is folytatódhasson. Most ezt a kérdést is elő kell venni, és fejben lejátszani, hogy mi is történne a cégünkkel, az üzletmenettel, ha ilyen vagy olyan módon korlátozva vagyunk a működésünkben, esetleg karantént hirdetnek. Lássuk be, a legtöbb cégnek nincs ilyen terve, pedig ennek végig gondolása sem két perc - mondta a HR szakértő.
Az üzletmenet folytonosságához kapcsolódik a helyettesítések kérdése is. Mi van, ha valaki kiesik a munkából, vagy mi van akkor, ha egyszer csak sok ember esik ki? Ha végiggondoljuk azt, hogy ha a kulcsembereink kiesnek a munkából, akkor ki és hogyan veszi át a munkájukat - máris nyugodtabbak lehetünk. És itt nem csak azon van a hangsúly, hogy "ki", hanem azon is, hogy "hogyan". Ha valakit egy kulcsember helyettesének jelölünk meg, akkor az a minimum, hogy az illető tudjon erről, illetve fel legyen rá készülve, hogy mit kell tennie, ha a helyettesítésre kerül a sor. Azt is össze kell szedni előre, hogy a helyettesnek milyen rendszer hozzáférésekre, jelszavakra lesz adott esetben szüksége, mire lesz felhatalmazása?
A munkaerőfelvétel nem áll le, de átalakulhat
Jelen helyzetben sok cég már átállt a videóinterjúztatásra a felvételnél. Nem várják el a pályázótól, hogy személyesen megjelenjen a cég irodájában állásinterjúra. Nem is csoda, hiszen sokan inkább elkerülik most a tömegközlekedést, ha nem muszáj, akkor nem utaznak. Itt az idő, hogy ne csak azt teszteljék a cégek, hogy milyen otthonról dolgozni, hanem azt is, hogy milyen online interjúztatni. Ez itthon még újdonságnak számít, most ebben is lehet tapasztalatot gyűjteni. Ahogy abban is, milyen online teszteket tudunk bevonni a kiválasztási folyamatba.
Hosszú távú munkaerőpiaci kilátások
Azt még nem tudjuk, hogy a jelen helyzet milyen hatásokkal lesz közép-vagy hosszú távon a munkaerőpiacra. Viszont egyre több cikk jelenik meg arról, hogy az új koronavírus okozta helyzetnek milyen üzleti hatásai várhatóak, és ez hogyan fogja befolyásolni a munkaerő-felvételt. Lesznek-e olyan ágazatok, ahol elbocsátások várhatóak? Nagyon különbözően kitettek a különféle ágazatok a vírus okozta krízisnek. A turizmus és vendéglátás területén sok cég kényszerülhet majd elbocsájtásokra, de például az eddig is kapós programozókat kevésbé érintheti mindez. A veszély elmúlta után viszont arra lehet számítani, hogy a cégeknek ismét több szakemberre lesz szüksége.