Pénzcentrum • 2018. június 18. 12:03
Reakcióként a közegészségügy állapotára, ma egyre inkább felértékelődik a "company care" fogalomköre Magyarországon. Mi sem mutatja ezt jobban, mint az, hogy a 2018-as év is számos új trendet hozott a vállalati egészség területén. Az alábbiakban szakértők bevonásával mutatjuk, melyek ma a legújabb irányzatok az egyre gyorsabban változó munkahelyi wellness-iparágban.
Reakcióként a közegészségügy állapotára, ma egyre inkább felértékelődik a "company care" fogalomköre Magyarországon. Trendszerű változásról egyelőre aligha beszélhetünk - legalábbis ez derül ki a Pénzcentrum HR vezetőkkel készített interjúsorozatából -, de egyre több cégnél kerül előtérbe a munkatársak egészségének megőrzése, fejlesztése. A legújabb nemzetközi trendek elsőre ugyan rendkívül költségesnek tűnnek, de az alkalmazottak egészségének megőrzése végső soron inkább hozza a pénzt, mint viszi.
- hívja fel a figyelmet a Pénzcentrumnak írt szakértői cikkében Horváth Emil László, vállalati egészségfejlesztési menedzser, az Egészségesebb Munkahelyekért Egyesület elnökségének tagja. Nézzük, melyek a legmenőbb trendek most az egyre inkább változó munkahelyi wellness-iparágban.
I. Virtuális egészségügyi coaching
A virtuális egészségügyi edző ugyanúgy működik, mint egy hagyományos szakember. Találkozik a beteggel többszörös látogatások során, hogy azonosítsa és kezelje a krónikus állapotot. Az egyetlen különbség az, hogy a találkozók videokonferencia útján, online történnek.
Ez nemcsak az utazási és várakozási időt, valamint az elmaradt termelékenységi időt csökkenti le drasztikusan, hanem ugyan úgy drasztikusan, de növeli az elkötelezettséget. A betegek exponenciálisan nagyobb eséllyel folytatják tevékenységüket egy virtuális egészségügyi edzővel, mint azok, akik kizárólag személyesen és/vagy telefonon kapnak támogatást.
II. Helyszíni "mini klinikák"
Egyre több vállalat vezet be néhány divatos lehetőséget, a dolgozói kényelmének biztosítása érdekében, mint pl. helyszíni fitneszterem, mosodai tisztítás, gyermek megőrzés vagy akár kutyasétáltatás. Ám vitathatatlanul az egyik legköltséghatékonyabb ellátási lehetőség lehet a nagy munkaadók számára, egy helyszíni egészségügyi "mini klinika" kialakítása.
- vázol lehetséges munkahelyi jövőképet Horváth Emil László.
Továbbá egy egészségügyi esemény bekövetkeztének költsége, például egy rákos diagnózis vagy egy magas kockázatú terhesség költsége több millió forintba is kerülhet. Ezek miatt dönthet úgy a vállalat, hogy egyáltalán nem küldik be munkatársakat az állami egészségügyi ellátó rendszerbe, hanem szolgáltatóvá válnak. "Érdemes ennek a lehetőségnek a feltételeit és kialakítását megvizsgálni alaposabban, hiszen azáltal, hogy bevonja az alkalmazottakat az egészségügyi szűrésekbe, és folyamatos egészségtámogatást és kezelést kínál egy helyszíni mini klinikán keresztül, évente akár 100 milliós nagyságrendet is megtakaríthat" - vélekedik a szakember.
III. "Váltás" a Wellness programok középpontjában
Amikor a 2000-es évek elején, az első hazai vállalati wellness programok megjelentek, elsősorban a dohányzásról való leszoktatást vagy a súlycsökkenést célozták meg. Azóta a terület hosszú utat tett meg, és a programok mára már nemcsak az egészség fizikai aspektusára koncentrálnak. A munkáltatók manapság már vállalati wellness programokat használnak a munkavállalói elkötelezettség növelésére, a vállalati környezet és munkahelyi jól-lét emelésére, és a munkaerő megtartására. Sőt, tucat számra már, dedikáltan törekszenek az egészséges munkahelyet kiemelten kezelő munkáltatóvá válásra, aminek a toborzás és megtartás szempontjából kiemelkedő jelentősége lehet.
A munkahelyi egészségfejlesztési programok olyan szempontokat foglalnak magukban, mint az élethosszig tartó tanulás és fejlesztés, a munkavállalók elismerése és a munkahely-magánélet egyensúlyának tervezése. A munkaerő toborzási és visszatartási erőfeszítések fokozását célzó vállalatok számára a hangsúly a közös jól-létre való összpontosításon van. Ezzel emelik a meglévő alkalmazottak boldogságát, és tovagyűrűzve ez a hatás, egyben növelheti az új munkaerő bevonzását.
IV. Személyre szabott tapasztalatok
A dolgozóknak személyre szabott élményeket adjunk a vállalati wellness programokban. A program ne egy "egyméretű kaptafa" megoldás. A vállalati wellness programok fontosak a munkavállaló egy részére, és akadnak olyanok, akiknek nem. Minden munkavállalónak, az egészségesebb életmódra való utazást egyedülállóan érdemes tervezni, kezelni. Ezért a munkatársak számára, a személyre szabottabb tapasztalatok megteremtése érdekében a munkaadóknak több digitális platformot érdemes használni. Ezáltal a wellness programok gyorsabban, könnyebben befogadhatóak a mai világban.
Az ilyen típusú platformok segítségével a munkáltatók meghatározhatják az egyes munkavállalók számára meghatározott wellness célokat és tevékenységeket az aktuális egészségi állapotuk, érdekeik és preferenciáik alapján. Például az adatok könnyen összegyűjthetők egy fitnesz applikáció integrálásával. Ez a technológia segítheti a hasonló egészségügyi és wellness célokat szolgáló alkalmazottak összekapcsolását, valamint támogatja és jutalmazza az egyéni fejlődést. És nem utolsó sorban jól mérhetővé teszi a program eredményességét.
V. Saját nevelésű, belső koordinátorok kiképzése
Költséghatékony, bizalomkeltő és hiteles. Ezekkel a szavakkal lehetne tömören jellemezni azt az irányt, ami a saját "kinevelésű", saját foglalkoztatottakból álló csapatot jellemzi. A koordinátor olyan segítő belső munkatárs, aki képes változást katalizálni. Képes a változásokkal járó feszültségeket, ellentéteket feloldani, közvetít a változást tervező-irányítók és a változást igénylők között. Ötletelő, segítő, támogató, szervezői munkája által a kívánt vállalati egészség célok gyorsabban és nagyobb mennyiségben valósulnak meg. Egy ilyen, önkéntesekből álló csapat jelenléte a vállalatnál mindenképpen ösztönző és inspiráló a munkavállalók részére.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Nem beszélve arról, hogy a munkaadó hosszú távon versenyelőnyt érhet el vetélytársaival szemben. Ugyanis a vállalatnál a támogató-közvetítő munkatársak által gyorsított ütemben történik egy pozitív irányú szemléletváltás, ami amúgy nem jön létre egyik pillanatról a másikra sem a vezetők, sem a beosztottak fejében. A vállalati egészségkultúrát támogató önkéntes munkatárs a saját mikrokörnyezetét folyamatosan monitorozza, és eredményeit felhasználva, a közvetlen közösségében kisebb "pilot" programokat is megvalósíthat. Ezek eredményességéről tájékoztatást nyújt a központi programszervezésnek, és részt vehet a szélesebb körű, már nagyobb közösségeket érintő adaptációs folyamatban.
VI. A mentális egészség hangsúlyozása
A mentálhigiénés programok népszerűbbek, mint valaha. Míg a mentális egészség hosszú évekig a munkahelyi megbélyegzés medrében vergődött, addig mára a munkahelyi egészségprogramok részeként több munkaadó veszi be a mentális egészséggel kapcsolatos fejlesztést. Sok munkáltató választja már azt az utat, hogy vállalja és hangsúlyozza a mentális egészség fontosságát a wellness programokban és az egyéni wellness célkitűzésekben, amelyek elősegítik az egészséges mentális jól-létet.
- hívja fel a figyelmet Horváth Emil László.
VII. Fókuszban az alvás
A munkáltatók felfedezték a jó éjszakai alvás fontosságát. A feltöltődött, pihent, nyugodt alkalmazottak sokkal jobban teljesítenek. Sajnos sok teljes idejű magyar munkavállaló alváshiányban szenved, és ez negatív hatással van a munkájukra. Az alváshiány alacsonyabb termelékenységi szintet eredményez, és magasabb a halálozás kockázata.
A mi kultúránkban idegennek tűnik (pl. akár csak 20 évvel ezelőtt a munkahelyi masszázs is), de érdemes tudomásul venni, hogy egyes amerikai tulajdonú csúcscégek már kezdeményezik, hogy segítsék a munkatársaik pihenését napközben is. Például olyan nappali helyiségeket alakítanak ki a munkahelyen, ahol a dolgozók 15-30 percre elszunyókálhatnak, töltődhetnek. Na és persze a rugalmas órák is segíthetik az alkalmazottak feltöltődését, értékes pihenést elérni.
VIII. Egészséges automaták
A szódát, édességet, chipset és minden egyéb feldolgozott élelmiszert, snacket kiszolgáló hagyományos automaták kiválnak a legtöbb egészségtudatos vállalatból. helyettük új típusú automata érkezik be. Egészséges automaták. Ezek tápláló ételekkel, például vegyes diófélékkel, szárított gyümölcsökkel, vagy éppen friss zöldségekkel, gyümölcsökkel, és egészséges italokkal van megtöltve.
Az egészséges automatákba való beruházás, egy nagyszerű módja lehet az egészséges munkahelyi kultúra kialakításához. Az alkalmazottak sokkal nagyobb valószínűséggel kezdik el fogyasztani az egészséges táplálékokat, ha azok könnyen, több helyszínen, és még némi vállalati támogatással kedvező árfekvésben elérhetők a cég folyosóin, a vállalati konyhában, vagy étteremben.
IX. Wellness szolgáltatói egyesülések
A wellness ipar tovább növekszik, és ez nagy változásokat hoz az iparágban. Hova tovább azt is magával vonzza, hogy a wellness szolgáltatók egyesülnek. Mindezt teszik azért, hogy nagyobb és átfogóbb legyen a szolgáltatási palettájuk. A nagy szolgáltatók egyesülnek a kisebb szolgáltatókkal, így nagyobb rést tudnak lefedni, és többet kínálni.
Az egyesülések célja, hogy a szolgáltatók kiterjesszék elérésüket, és az ügyfelek számára szélesebb körű munkahelyi, alkalmazotti wellness megoldásokat kínáljanak. Az egészségprogramokat működtető vállalatok pedig ennek előnyeit élvezhetik. Vagyis ezekből a fúziókból versenyképesebb árképzés alakul ki, illetve egyszerűbb lesz együttműködni egy wellness szolgáltatóval, és nem több beszállítóval.