Szánthó Péter • 2024. december 19. 05:37
A megrendelési állományban még van tere a fejlődésnek, ez még messze nem az a helyzet, amire jó szívvel tudnánk tekinteni - értékelte a hazai autópiac állapotát Gablini Gábor. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a Pénzcentrumnak arról beszélt, a januártól élesedő, szigorúbb kibocsátási normák nyomán újabb áremelkedés várható az autópiacon. A németországi helyzet szerinte meg fog oldódni, nincs más választás, mint az autóipar megmentése, de "a keserű pirulákat le kell nyelni". Hanczár Zsolt, a Lízingszövetség szakértője pedig kiemelte, hogy a magánszemélyek növekvő aránya lendületet adott a piacnak, de a kamattámogatások elengedhetetlenek maradnak 2025-ben is.
A magyar autópiac a korábbi évekhez képest jóval erősebben teljesített 2024-ben: idén novemberben 10 647 új autót helyeztek forgalomba, ami 28,1%-os növekedést jelent az előző év azonos hónapjához képest, és 12%-kal haladja meg a 2022 novemberi adatokat - a decemberi, illetve a 2024 egészére vonatkozó adatok értelemszerűen csak januárban érkeznek majd.
Az év egészét tekintve, november végéig 109 732 új autó kapott magyar rendszámot, ami már meghaladja a tavalyi teljes éves értéket (107 748 darab). Ha a növekedés üteme fennmaradt decemberben is, minden bizonnyal sikerült átlépni a 2022-es év végi 111 540-es darabszámot.
Az autó olcsóbb nem lesz, de a németeket nem kell temetni
A forgalomba helyezési statisztikák kapcsán Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke emlékeztetett: ezek a piac egy korábbi állapotára reflektálnak, hiszen azokra az új autókra, amiket például novemberben helyeztek forgalomba, már jópár hónappal korábban leszerződtek az ügyfelek.
A megrendelési állományban még van tere a fejlődésnek, ez még messze nem az a helyzet, amire jó szívvel tudnánk tekinteni. Ebből a szempontból a gazdasági helyzet a kritikus pont, amikor az emberek a saját bőrükön érzik, hogy javulnak a körülmények, akkor könnyebben költenek olyan nagyobb tételekre is, mint az autó. Viszont az utóbbi időszakban inkább a bizonytalanság volt látható, ami okán a szereplők jelentősen visszafogták a költéseiket
- fogalmazott az elnök, hozzátéve, aki autót szeretne vásárolni, az nagy kínálatból válogathat, biztosan meg fogja találni, amit keres.
Azonban az autók olcsóbbak biztosan nem lesznek 2025-ben sem, januártól élesednek a szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák, amelyek nyomán a gyártóknak komoly fejlesztéseket kellett eszközölni, ezek pedig áremelésekben csapódnak le a vásárlókra
- magyarázta Gablini Gábor. A forintárfolyam kapcsán a szakember megjegyezte: az autókereskedőknek és a vásárlóknak az erős forint az érdeke.
Mi csak az árfolyamváltozás következményeit szenvedjük el, ugyanúgy, ahogy a vásárlók is. Vagy pozitív vagy negatív következményeit: ha gyengül a forint, növekednek az autóárak, ha erősödik, akkor nagyobb akciókat tudunk kínálni a vásárlóknak, és az erős forint a finanszírozást is segíti
- foglalta össze.
Egy a napokban megjelent elemzés szerint az európai gyártók gyökeresen változtathatnak értékesítési stratégiáikon, pont a fentebb említett, szigorúbb normák miatt. Mint beszámoltunk róla: jövőre az autógyártók kedvezményekkel és áremelésekkel próbálhatják meg az elektromobilitás felé terelni a vásárlóikat - a hagyományos meghajtással szerelt modellek árait megemelik, a e-autókat pedig leakciózzák.
Ennek kapcsán Gablini Gábor arról beszélt, nem kérdés, ebben a tekintetben nagy bajban vannak a gyártók, így egy ilyen forgatókönyvet sem tart kizártnak annak érdekében, hogy élénkítsék az elektromos autó eladásokat - viszont szerinte a zöldítést másképpen kellene megközelíteni a döntéshozatalban.
Bár tiszteletben tartom a célt, amit kitűzött maga elé az Európai Bizottság, magam is a zöldítés mellett vagyok, de mindezt csak a gyártás alatt lévő, új autóktól várni nem reális. Inkább a másik végénél, a 20 évnél öregebb személygépkocsiknál kellene kezdeni, ezek lecserélését megtámogatni. Így jóval több károsanyag-kibocsátástól szabadulhatnánk meg, mintha az új, modern motorral készülő modellek esetében erőltetjük az átállást
- mondta az elnök, akit megkérdeztünk arról is, milyen sors várhat a jelenleg korántsem fényes helyzetben lévő német autógyártókra.
Nincs más lehetőség, meg kell oldani Németországban az autóipar helyzetét: a keserű pirulákat hamar le kell nyelni, mert minél tovább hezitálnak, annál nagyobb pirulát kell a végén lenyelni. Ismerve a németeket, mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy a helyzetet kezeljék - az egész európai autóiparnak, a vásárlóknak is nagyon fontos, hogy ez a probléma megoldódjon. A magam részéről nem aggódom, nem hiszem, hogy a német autóipar ne tudná összeszedni magát, ne tudna a versenyben részt venni - persze, nem varázsütésre fordulnak jobbra a dolgok. Lehet, hogy most egy ideig nem ezek a gyártók fognak dominálni, de nem hiszem, hogy temetni kellene a német vagy az európai autóipart. Korábban már számtalanszor eltemették volna, de még egyszer sem került erre sor
- osztotta meg véleményét a GÉMOSZ elnöke.
Lízingszövetség: elengedhetetlen a finanszírozási akciók fenntartása
A Magyar Lízingszövetség idei autópiaci várakozása az volt, hogy a második félév lesz erősebb, ehhez képest éppen ellenkezőleg történt, pedig az év második felét sem mondhatjuk rossznak, csak ez az időszak nem cáfolt rá az eredeti terveinkre, miközben az első 6 hónap egészen kiugró volt - vázolta Hanczár Zsolt, a szervezet autófinanszírozási szakértője.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ennek viszont az az eredménye, hogy éven belül a trend éppen ellenkezője lett a vártnak, gyengülő piaccal szembesültünk, de bízunk benne, hogy az év végével megint visszabillen és ismét erősödni fog
- értékelt Hanczár Zsolt. Hozzátette: mivel az első félévet különösen erősítette a magánszemélyek visszatérése a lízingpiacra, sőt elsődlegesen nekik köszönhető az ott tapasztalt többlet, így abban bíznak, hogy jövő év elején is lesz egy jelentősebb felfutása ennek az ügyfélkörnek.
Friss autóhitel kalkulátor! Találd meg a legjobb banki ajánlatokat
Ezt segítheti, hogy az idei évben látványosan csökkentek az autóárak és a kamatszintek is 2023-hoz képest, így sokkal elérhetőbb lett egy lízingkonstrukció keretében vásárolt autó - mondta.
Arra a kérdésünkre, hogy mire számíthatunk a jövő évben, megmaradnak-e az akciós, akár 0%-os THM-et kínáló konstrukciók, Hanczár Zsolt kifejtette: mivel megfordult a trend és a csökkenő kamatok trendje megint visszabillent ősszel, így az ügyfelek számára vonzó 4-5% alatti konstrukciók csak kamattámogatással érhetők el, legyen szó a gyártók és importőrök befizetéséről, vagy éppen a KAVOSZ jelentős állami támogatást igénylő konstrukciójáról a kishaszonjárművek esetében.
Azt látjuk, hogy az új autók iránti keresletet önmagában a vételárkedvezmény nem tudja fellendíteni, nem akarnak az emberek 10% körüli kamatot fizetni még egy kedvező áron vásárolható autóért cserében sem, így elengedhetetlen a támogatások fenntartása. A 2025-ben szigorodó károsanyaga-kibocsájtási előírások betartása még nagyobb arányban teszi szükségesé a drágább elektromos autók értékesítését, ahol még érzékenyebb kérdés a magas kamat, mert nagyobb finanszírozott összegre vetül
- magyarázta. A kamatok kapcsán pedig arról beszélt: azzal, hogy ősz elején már elérhető közelségbe kerültek a támogatás nélküli 8-9%-os fix kamatok, váratlan fordulat volt, hogy októbertől a trend megfordult és ismét nagyon jó ajánlatnak számít a 10% alatti kamat.
Abban bízunk, hogy innen már tovább emelkedni nem fog, ugyanakkor nagy esélyét annak sem látjuk, hogy az ősz eleji szintnél lejjebb menjenek a kamatköltségek 2025 első felében. Inkább egy stagnálás közeli lassú csökkenéssel számolunk. Euró bevétellel rendelkező cégek esetében a helyzet ennél kedvezőbb, mert az eurós kamatszintek látványosan csökkennek, ott a jövő évben azt várjuk, hogy elérhető lesz az 5% körüli kamat
- tette hozzá.
Kérdésünkre Hanczár Zsolt arról beszélt, arányaiban is látványos volt az idei évben a magánszemély ügyfelek erősödése a személygépkocsiknál. A tavalyi 26%-os szintről idén 35%-ra emelkedett a részarányuk, ha a szerződések darabszámát nézzük, de finanszírozott összeg tekintetében azért még ennél kisebb a magánszemélyek súlya.
Azzal elégedettek lennénk, ha jövőre már az összegben is elérné a 30-35%-ot a magánszemélyek részesedése, de nagy változásra nem számítunk ezen a téren
- mondta.
Bedőlhet az elektromos autópiac? Kinek éri meg villanyautót venni 2025-ben?
A közúti közlekedési nyilvántartás adatai szerint idén októberben 1951 tisztán elektromos gépkocsi állt forgalomba Magyarországon. Az Energiaügyi Minisztérium várakozásai szerint 2026-ra 120 ezerre nőhet az elektromos autók darabszáma itthon. Az elmúlt hónapokban mégis a kereslet visszaeséséről lehetett hallani az európai piacokon, ami azért is probléma, mert ez a gyártási ágazat kiemelten fontos a magyar gazdaság szempontjából. De akkor mégis mi a helyzet a gyártással és a kereslettel? A Pénzcentrum videóblogjának legutóbbi részében erről kérdeztük a téma szakértőit.