Reichenberger Dániel • 2024. május 17. 16:05
Külön kategóriát képeznek majd azok a mikromobilitási járművek, amelyekre július közepétől szintén kötelező biztosítást kell majd kötni - ez derült ki a biztosítók által a lapunknak küldött válaszokból. Pető Attila, a Kreszprofesszor szerint a biztosítás kötelezése nem a betiltást vetíti előre, már csak azért sem, mert a megújított KRESZ-ben nagyobb hangsúllyal figyelnek majd az egyre jobban terjedő eszközökre is.
Immár szinte biztosra mondható, hogy a rollerek külön járműkategóriát képeznek majd, mikor júliustól kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell majd kötni több olyan típusú járműre, ami eddig kikerült ebből a körből.
A Magyar Biztosítók Szövetsége hétfőn tette közzé, hogy július közepétől olyan járművek is bekerülnek a kgfb-kötelezettek körébe, amelyek mindeddig nem voltak benne. A Pénzcentrum is beszámolt róla, hogy az új szabályozás értelmében kötelezőt kell majd kötni azokra a járművekre, melyeknek a tervezési végsebessége több, mint 25 km/h, valamint azokra, melyeknek a súlya meghaladja a 25 kilogrammot, és a tervezési végsebessége 14 km/h-nál nagyobb.
Külön kategória lesz
Most több részlet is kiderült arról, hogy a biztosítók pontosan hogyan készülnek az új szabályozás bevezetésére. Az Alfa Biztosító a Pénzcentrum kérdésére azt mondta: kialakult elképzelésük van már a díjazásról, azt azonban még nem közölték, hogy ez mennyi lesz. Azt elárulták, hogy szerintük külön kategória lesz majd a szórásba beleeső járműveknek.
Várhatóan külön kategória lesz, de a pontos részletek a módosított PM rendeletből derülnek majd ki, egyelőre tehát várjuk annak megjelenését. Hosszabb távon biztosítástechnikailag is mindenképpen jobb külön vizsgálni
- írták megkeresésünkre. Azt is hozzátették: természetesen történt egyeztetés, bár EU-s szabályokról van szó, és a biztosítóknak is voltak kérései.
Volt egyeztetés, de alapvetően EU-s szabályok átültetéséről van szó, amelyek a mobilitásban bekövetkezett változásokat követik le. A biztosítók szeretnék elérni, hogy a biztosításra kötelezett „Egyéb gépjárműveket” is regisztrálja az állam (pl. a személygépjárművekhez hasonlóan), mert így kontrollálható a biztosítási kötelezettség megléte és annak teljesítése
- közölték válaszukban. Végül azt is elárulták: az egészen biztos, hogy a biztosítások határozott idejű szerződések lesznek majd, hasonlóan a gépjárművekéhez.
Nincs speciális új kötelezettség, inkább arról van szó, hogy valamelyest bővül a kgfb-re kötelezett eszközök köre. Az „Egyéb gépjárművekre” határozott idejű szerződéseket kell majd kötni, a segédmotoros kerékpárokhoz hasonlóan
- írta a Pénzcentrumnak az Alfa Biztosító.
Az Uniqa biztosító is külön járműkategóriát hoz létre: lapunk megkeresésére közölték, hogy júniusban már meglesznek a díjak is minden biztosítónál.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Nem egy meglévő alkategóriába kerül, hanem egy külön, önálló járműkategóriát hozunk létre „Egyéb gépjárművek” néven, ezt kell választaniuk ügyfeleinknek, ha mikromobilitási eszközeik KGFB biztosítását szeretnék megkötni. A kihirdetett jogszabály-módosítás alapján a biztosítók tarifájának 2024. július 16-tól tartalmaznia kell a mikromobilitási eszközökre vonatkozó díjat, melyet a biztosítóknak legkésőbb 2024. június 8-ig meg kell hirdetniük, amikortól megismerhetik az ügyfelek az „Egyéb gépjárművek” biztosítási díjait
- írta válaszában az Uniqa.
Nem tiltják be, csak szabályozzák a biztosítását
Pető Attila, a Kreszprofesszor szerint egész biztosan nem arról van szó, hogy be akarnák tiltani a 18 év alattiaknak a mikromobilitási eszközök használatát. A Pénzcentrumnak elmondta, hogy a várhatóan jövő tavasszal életbe lépő új KRESZ-ben már szerepelni fognak ezekre a járművekre is a szabályok.
Azért betiltásról szerintem nincs szó, hiszen már most is gőzerővel dolgoznak a KRESZ módosításain, ami elvileg jövő tavasszal már készen is lehet. Ebbe pedig az ígéretek szerint már beleteszik a különböző mikromobilitási eszközöket is – ez közé tartozik a roller is. Nem venné ki magát túl jól, ha a betiltásra kerülne sor, de az nem is ördögtől való, hogy addig is, míg a KRESZ szabályai világosan rendelkeznek arról, mit lehet és nem lehet ezekkel a típusú járművekkel, legalább biztosítás legyen, hogy baleset esetén tisztábban lásson mindenki
- mondta Pető Attila. Elmondta azt is: az egy érdekes kérdés, hogy vajon a biztosítók erre fel vannak-e készülve, és még elég sok minden más is van, ami válaszra vár az új szabályozás kapcsán.
Én magam is várom a pontos részletszabályokat, mert ha valóban a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályrendszer lesz érvényes, az azért felvethet érdekes kérdéseket. Érdekelne például, hogy ha egy 18 év alattinak van olyan járműve, amire júliustól meg kell majd kötni a kfgb-t, az hogyan fog történni, mert bár köthet a kiskorú is biztosítást, az üzembentartási papíroknak is rendben kell lenniük, hiszen a biztosítást mindig ő köti meg. De mi van akkor, ha a rollert mondjuk kölcsönadja, elajándékozza? Sok papírmunkát igényelhet ez, tehát az tényleg jó kérdés, hogy a biztosítók erre fel vannak, fel lesznek-e készülve
- tette hozzá a Kreszprofesszor.
Összegezve tehát egyelőre az látszik, hogy a biztosítók bizony gőzerővel készülnek a nyári hónapokra, de számos olyan kérdés van, ami még kidolgozásra vár. Hivatalos választ nem kaptunk még arra sem, hogy mennyibe fog majd kerülni a biztosítás, ha elektromos rollerre szeretnénk majd megkötni.