Pénzcentrum • 2024. április 6. 16:02
Több kerékpáros védősisakot is tesztelt a német autóklub. A bisztonsági próbán egy drága darab leszerepelt, viszont meglepően jól teljesített a Lidl sajátmárkás terméke, ami több márkás sisakot is maga mögé utasított. Mutatjuk, melyek a legjobb kerékpáros fejvédők 2024-ben.
14 kerékpáros bukósisakot tesztelt a német autóklub (ADAC) és a Stiftung Warentest, a fő kritériumok a biztonság, kényelem, kezelhetőség és szennyezőanyag-tartalom voltak. 15 eurótól 149 euróig (kb. 5800-58000 forint) terjedő árcédulás termékeket próbáltak ki. Mint kiderült, az elektromos biciklikhez tervezett sisakok nem nyújtanak jobb védelmet, mint a "sima" kerékpárosoknak készült termékek.
A tesztelt termékek közül csak az utolsó helyezettnem nyújtott megfelelő védelmet a fejsérülések ellen egy-egy bukáskor, a legjobban az Uvex Urban Planet LED nevű termék teljesített, ami itthon nagyjából 48 ezer forintért kapható.
Viszont a Casco E.Motion 2 nevű e-bike bukósisak leszerepelt ezen a próbán, pedig ez még a győztesnél is drágább, itthon 50 ezer forint körüli összegért vehető meg.
A 14 tesztelt termék erősorrendje a következő (minél alacsonyabb az elért összpontszám, annál jobb):
- Uvex Urban Planet LED - 2 pont
- Alpina Gent MIPS - 2,2 pt
- Limar Torino - 2,2 pt
- Lazer Codax KinetiCore - 2,6 pt
- Lidl Crivit - 2,6 pt
- Giro Fixture Mips II - 2,8 pt
- Abus Pedelec 2.0 MIPS - 2,9 pt
- KED Mitro UE-1 - 2,9 pt
- Abus HUD-Y - 3 pt
- Decathlon / B´Twin City 540 Bowl - 3,1 pt
- Prophete ECO Urban - 3,1 pt
- Cube Fleet - 3,2 pt
- Cratoni Commuter - 3,3 pt
- Casco E.Motion 2 - 5,5 pt
Ez lett a legjobb
A biztonsági próbát megnyerő Urban Planet LED modell összehasonlításban legjobb osztályzatokat kapta a balesetvédelem és a kezelhetőség terén. Mivel a sisak nem tartalmazott káros anyagokat, összpontszáma 2,0 lett (minél kevesebb, annál jobb), ami az első helyet jelenti az összesítésben is. 385 gramm tömegével nem könnyű, viszont a hátsó részen három különböző világítási módot kínáló aktív fényt is van.
A tesztelők pozitívan értékelték a pántokba integrált fényvisszaverő csíkokat és a belső bélést is, ami egyben rovarvédelmet is biztosít. Kis hátrányként említendő, hogy mivel a pántok végét nem varrták körbe, ez egy idő után foszlani kezdhet.
Jól teljesített a teszt legolcsóbb sisakja is: az összpontszámban 2,6-os értékével a Lidl Crivit márkájú kerékpáros bukósisakja megállta helyét az összehasonlításban. Összesen a középmezőnyben végzett, vételára viszont nyolcada az Uvex termékének, ami azt mutatja, hogy a kerékpározáshoz szükséges jó fejvédő nem feltétlenül drága.
A terméktesztek legalacsonyabb szintje a vonatkozó normakövetelmények teljesítése. Ezt nem tudta hozni a Casco E.Motion 2. A teszt során a DIN EN 1078-as norma alapján a sisakot megpróbálják a tesztbáburól a hátsó rész felé leszedni - szimulálva egy baleset utáni mentést. A pántzár eltört a terméken, így ezt nem lehetett megtenni, le is értékelték a teszten.
Fontos a kényelmes viselés
A sisak használat a kerékpárosok körében részben is attól függ, mennyire kényelmes viselni. Ebben az Uvex és a Casco jól szerepelt a belsejében található hálószerkezetnek köszönhetően. Egy könnyen és egyszerűen használható magasságállító pánttal kombinálva a kényelemre nem lehet panasz.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A szakértők szerint egy kerékpáros sisak viselése közben nem szabad nyomást érezni. Ez történt viszont a Decathlon sisakjánál, amelynél a tesztelők túlnyomó része kellemetlenségekről számolt be, valamint a Prophete terméknél is, ami a zárópatentnél nyomta a viselőt.
Sötétben életveszély?
A közlekedésben a legnagyobb biztonsági előny, ha látják is az embert. Ebben segíthetnek a sisakokba beépített fényvisszaverő elemek. Mint a sötétben végzett teszteken kiderült, a Lazer, a Giro és a Cube termékek nem vertek vissza semmilyen fényt. Az Uvex, a Limar és a Lidl sisakja jobb eredményeket értek el ezeknél. A tesztelők pozitívan értékelték az Abus sisak LED hátsó lámpájának kezelhetőségét. A Limar esetében viszont a hátsó lámpa kezelése nem intuitív és kevésbé felhasználóbarát volt.
Megéri drága e-bike sisakot venni?
A tesztben három e-bikeokhoz tervezett sisakot is vizsgáltak, mivel ezeket a holland NTA (Nederlandse Technische Afspraak) szigorúbb minősítése szerint engedélyezik - jelenleg nincs egységes EU-norma az ilyen sisakokra.
A hagyományos kerékpáros fejvédőkkel összehasonlítva kiderült, hogy a három e-bikeos termék nem nyújt jobb balesetvédelmet. Ha az ilyen modelleket a normál sisakok ütközéscsillapítási kritériumaival tesztelik, csak középmezőnyben végeznek.
Mi van a szemüvegekkel?
Legyen szó napszemüvegről vagy látásproblémáról, sok kerékpáros rendszeresen visel szemüveget biciklizés közben. Azonban ez a kombináció nem működik gördülékenyen minden tesztelt modell esetében. Az Abus, Casco, Cube, Prophete sisakoknál, valamint az Abus és Cratoni e-bikeos sisakoknál a viselésekor a szemüveg nyomást gyakorol az orr környékére. A Decathlon és a Cube termékeknél nehézkes a szemüveg felhelyezése, ha a sisak már a fejen van.
A Cratoni e-bike termék esetében egyáltalán nem szükséges napszemüveget viselni, mivel ez egy - igény esetén sötétedő - kihajtható látómezővel van felszerelve. Viszont ez kellemetlenül torzítja a látóteret, ezért a tesztelők nem szerették használni.