Pénzcentrum • 2023. november 30. 20:58
Tovább mérséklődött, s immár 8 százalék a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítói kárráfordítások éves növekedési üteme az előző negyedévekben mért 10, illetve 12 százalék után. A fékeződés a díjakra is hat, amelyek negyedéves növekedési üteme már egy százalék alatti. A személyautók átlagos állománydíja szeptember végén így 52,5 ezer forintot tett ki – áll a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss negyedéves Kgfb-indexében.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) a biztosítói kárráfordítások 8 százalékkal bővültek 2022 hasonló időszakával összevetve. Ez tartós mérséklődés az idei előző negyedévekben mért 10, illetve 12 százalékkal összevetve – olvasható az MNB friss negyedéves Kgfb-indexében. E trend korai indikátora lehet az átlagdíjak későbbi alakulásának, ami éves összevetésben országos szinten még továbbra is 12 százalékos bővülést mutat. A várható kedvező fordulatot jelzi ugyanakkor, hogy az elmúlt negyedévben mindössze 0,8 százalékkal nőtt a normál használatú egyedi személyautók kgfb-jének átlagos állománydíja, miközben az előző negyedévekben a bővülés itt még 2,5, illetve 7,5 százalék volt. A III. negyedév végén így a kocsik átlagos állománydíja 52,5 ezer forintra rúgott, amely mintegy ötszáz forinttal haladja meg az előző negyedévi értéket.
Bő 26 ezer forint volt lakóhely szerint a különbség az autósok átlagdíjában szeptember végén. Az éves átlagdíj a fővárosiak esetében 15 százalékkal, a nem budapesti szerződéseknél pedig 12 százalékkal emelkedett, előbbiekénél immár fékeződött a bővülés az utolsó negyedévben.
A korábbi negyedévekben a díjaknál jobban növekedő kárráfordítás eredményeként az MNB személyautókra számított korrigált KGFB-indexe (amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be) 130 százalékon állt szeptemberben, s a járvány előtti szinten van.
Az egyéb járműkategóriák esetében az egyedi szerződéses taxiknál, nagy buszoknál és teherautóknál látszik kétszámjegyű díjnövekedés. A flottás kgfb-szerződéseknél szintén a nagy befogadóképességű buszok, motorkerékpárok, illetve a segédmotorok üzembentartóinak kell kétszámjegyű bővüléssel számolniuk. A flottás nehéz pótkocsik esetében ugyanakkor enyhe díjcsökkenés regisztrálható.
A jegybank 2021-től negyedévente teszi közzé a kgfb díjak és károk alakulását bemutató indexét, az általa működtetett, biztosító adatszolgáltatáson alapuló Központi KGFB Tételes Adatbázis (KKTA) segítségével.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az MNB honlapjának külön felületén színes infografika segítségével mutatja be a friss adatokat, amelyek 2016 I. negyedévéhez viszonyítva jelzik a személygépkocsik állománydíjának, illetve a többi járműosztály átlagdíjainak éves és negyedéves változását.
A KGFB-index rendszeres közzététele a fogyasztók és a közvélemény pontos, átlátható tájékoztatását és a verseny élénkülését segíti elő. A közzétett adatok az átlagos változást mutatják, az egyedi kgfb szerződéseknél ezek mértéke eltérő lehet. Ha egy ügyfél a folyamatokat, s egyedi szerződését áttekintve nincs megelégedve kgfb díjával és/vagy a szolgáltatás minőségével, szerződéskötési évfordulóján lehetősége van a számára legkedvezőbb biztosítási ajánlat kiválasztására és új szerződés megkötésére.