Pénzcentrum • 2022. szeptember 2. 12:32
Az MNB 5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a MetLife Magyarországi Fióktelepére többek között az ügyféltájékoztatást, a panaszkezelést érintő jogszabálysértések miatt. A vizsgálat szerint nem megfelelően végezték az igényfelmérést és hiányosak, egyes esetekben félrevezetők voltak az ügyfelek tájékoztatására szolgáló dokumentumok. A jegybank emellett hiányosságokat tapasztalt a panaszok felvétele és kezelése területén is - írja közleményében az MNB.
A Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott le a MetLife Europe d.a.c. Magyarországi Fióktelepénél. A jegybank a 2019. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át. A vizsgálat célja annak ellenőrzése volt, hogy a biztosító Magyarország területén fióktelepként folytatott biztosítási tevékenysége megfelel-e a vonatkozó fogyasztóvédelmi rendelkezéseknek, különös tekintettel arra, hogy tájékoztatási kötelezettségei teljesítése, illetve a fogyasztói panaszok kezelése során betartja-e a Magyarországon alkalmazandó jogszabályokat.
Sok volt a hiányosság
A jegybank a biztosító a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítási termékeinek vizsgálata során több hiányosságot állapított meg. Egyebek közt azt, hogy a biztosító által a biztosítási igények felmérésére kialakított nyomtatványok és űrlapok az ügyfelek konkrét igényei azonosításra vonatkozó követelményeknek nem maradéktalanul felelnek meg. Továbbá a biztosító esetenként nem értékelte kellő körültekintéssel, és az új biztosítás-értékesítési irányelv fokozott elvárásaihoz igazodóan az ügyfél által nyújtott információkat.
A vizsgálat szintén kifogásolta, hogy az életbiztosítási termékismertető dokumentumból egyes kötelező elemek hiányoztak, illetve a biztosító nem minden tájékoztatást bocsátott bizonyítható és azonosítható módon az ügyfelek rendelkezésére.
Félreérthető tartalom
Az MNB a kiemelt információkat tartalmazó dokumentumok vizsgálata esetén is tájékoztatási hiányosságokat, vagy nem megfelelő, félreérthető tartalmakat azonosított. Az MNB felhívja a figyelmet arra, hogy a fogyasztók számára elengedhetetlen, hogy a biztosítási szerződés megkötése előtt hozzájussanak mindazokhoz az információkhoz, melyek lehetővé teszik a megalapozott fogyasztói döntés meghozatalát, ezen tájékoztatás szerves részét képezi – többek között - a befektetéseik, megtakarításaik védelmével kapcsolatos tájékoztatás is.
A jegybank hangsúlyozza továbbá azt is, hogy a fogyasztóknak a befektetési egységekhez kötött életbiztosítási szerződésekkel kapcsolatos jogszabályi rendelkezések alapján alapvető joguk fűződik ahhoz, hogy a szerződésükkel, annak aktuális helyzetével összefüggésben rendszeresen, valamint a szerződés megszűnését követően megfelelő tájékoztatást, kimutatást kapjanak.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az örök hiba: nem volt mindig jegyzőkönyv
A biztosító emellett nem minden alkalommal vett fel jegyzőkönyvet a szóbeli ügyfélpanaszokról, néhány esetben azokat panasznyilvántartásában sem rögzítette, s hiányosságok merültek fel a telefonos panaszok kezelésénél is. Ugyancsak előfordult, hogy sérültek a panaszok teljeskörű, határidőben történő megválaszolására, illetve a jogorvoslati tájékoztatásra vonatkozó jogszabályi előírások.
Mindezek alapján a jegybank határozatában kötelezte a MetLife Magyarországi Fióktelepét a feltárt hiányosságok megszüntetésére. A legtöbb jogsértés kapcsán idén november végéig kell beszámolnia az MNB határozataiban előírt intézkedések teljesítéséről. A feltárt jogsértések miatt a jegybank 5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.