Gyorshajtás nélkül is kaphatsz traffi-csekket: ezt rontják el sokan, te ne nézd be

Pénzcentrum2020. május 18. 05:41

Két olvasónk történetén keresztül mutatjuk be, hogy milyen bonyodalmak kerekedhetnek egy egyszerű próbaútból, aminek egyébként a jogászok szerint a fogalma sem teljesen tisztázott. A Pénzcentrum megkeresésére a D.A.S. Jogszervíz szakértői elmagyarázták, hogy mi a teendő, ha valaki kipróbálja hirdetett járművünket, és kárt tesz benne, illetve ha a próbaút után kapunk gyorshajtási csekket.

Az autó, vagy motorvásárlás elengedhetetlen része a kinézett jármű kipróbálása, hogy megbizonyosodjunk arról, nekünk való-e a jármű, nincsenek-e olyan hibái, amelyek csak menet közben jönnek elő. A Pénzcentrum az utóbbi hetekben két olvasói történetet is kapott, amelyekben közös, hogy a próbaút során történt valami káresemény. Alább prezentáljuk a két sztorit, majd a D.A.S Jogszervíz szakértőinek segítségével elmagyarázzuk, mit kell tenni, ha valamilyen nem várt esemény következik be az autó, motor kipróbálása, szervizeltetése közben.

Két történet, de a lényeg ugyanaz

Első olvasónk, Zsolt érdeklődését azonnal felkeltette egy 750-es Kawasaki hirdetése. A motor árát magasnak találta, de úgy gondolta, az árban ráérnek akkor is megegyezni, ha a próbaút alapján vásárlás mellett határozza el magát. A próbaút azonban félresikerült, mikor azt alig megkezdve végighúzta a motor oldalát a kerítéssel. Az eladó azonnal jelezte, hogy így nem kérdés, hogy meg kell vásárolnia a járművet, Zsolt azonban alkudni szeretett volna, és némileg megingott abban is, hogy ez a neki való jármű. Végül megvásárolta a motort, mert "hirtelen nem jutott jobb megoldás eszébe".

Bence pedig a 180 000 kilométeres nagyszerviz után pár héttel kapott közigazgatási bírság befizetésére irányuló felszólítást. A bírsághoz készült képeket áttanulmányozva döbbenten látta, hogy a szervizelés egyik napján, városon kívül történt a gyorshajtás. Azonnal felhívta a szervizet, ahol arra hivatkoztak, hogy a próbaút során történhetett az eset, így ők nem felelősek, de vegye fel a kapcsolatot az adott szerelővel, aki dolgozott a kocsiján. Utóbbi persze tagadott mindent.

A próbaút vajon mi?

Egy egyszerű próbaútból is kerekedhetnek tehát jogviták. A próbaút fogalma jogilag nincs szabályozva, egy jármű időleges használati jogosultságát jelenti a menettulajdonságok megtapasztalása érdekében.

 - fejtették ki a problémát a Pénzcentrum megkeresésére a D.A.S szakértői. A próbaút során tipikusan nem a jármű tulajdonosa használja azt.

A teljes kép kedvéért meg kell jegyezni, hogy ha valaki engedély nélkül visz el kipróbálásra egy járművet, akkor jármű önkényes elvételétől a hűtlen kezelésig többféle bűncselekmény szóba jöhet, amire a ház előtt hagyott kocsit heccből kipróbáló fiatalok nem mindig gondolnak

 - húzták alá, majd pedig arról beszéltek, hogy a tulajdonos beleegyezése sem jelenti azt, hogy a használó felemelhetné a kezét, ha a próbaút alatt váratlan események következnek be - kivéve talán a meteorit csapást, de ez viszonylag ritkán fordul elő. A beleegyezés jogi nyelven szerződést takar, amiből az is következik, hogy egy másik személy használati jogosultsága az adott szerződésben foglaltak szerint alakul.

Azt kell tehát vizsgálni, hogy a próbaút célja mi volt, ezen túlterjeszkedni nincs joga a használónak. Másfelől a tulajdonos személye ettől a megállapodástól még nem változik meg, így, ha a próbaút alatt a járműben kár keletkezik, az a tulajdonos kára, aminek a megtérítésére joggal tarthat igényt.

Részletes megállapodás nélkül

A próbaút célhoz kötöttsége érhető tetten a szervizelés alatti próbautakkal kapcsolatban is. Amikor a járművet szervizelésre vagy javításra átadjuk, jogilag vállalkozási szerződés jön létre a tulajdonos és a szerviz között. A vállalkozási szerződés úgynevezett eredménykötelem, így az az elvárás, hogy a hibát javítsák ki, a karbantartást végezzék el, ne csak kísérletezzenek vele. Előfordulhat, hogy már a hiba diagnosztizálásához, majd a kijavítás eredményességének az ellenőrzéséhez próbaútra van szükség a szerelő részéről.

A vállalkozónak azonban csak annyiban van használati joga, amennyiben ez a szerződés teljesítéséhez feltétlenül szükséges. Esetről esetre dől el, hogy éppen arról kell-e meggyőződni, hogy a motor megfelelően működik-e, a megfelelő beállítás lett-e elvégezve, vagy szükség van-e bejáratásra. A jármű ezt meghaladó használata jogellenes, és a vonatkozó bírói gyakorlat szerint az azzal összefüggő felelősség szigorú megítélés alá esik a tulajdon védelméhez fűződő fontos érdekre figyelemmel

- hívták fel a figyelmet a jogi szakemberek.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Károk - javítási költségtől a bizalomvesztésig

Ahogyan fentebb láttuk, a tulajdonos igényt tarthat a kára megtérítésére a hasonló esetekben. Mit értünk kár alatt? Egyfelől magában a dologban keletkezett kárt, ami jelen esetben a javítás összegével írható le egyszerűen. Ez azonban csak egy része a kárnak. Egy javított jármű esetén műszaki és piaci értékcsökkenés is bekövetkezhet, de az sem kizárt, az új alkatrészek növelik a műszaki értéket. Ennek ellenére az előzménykár ténye még szakszerű javítás mellett sem hozza jó alkupozícióba az eladót.

Forintosítható például a vevők bizalomvesztése? A kár tehát összetettebb lehet, mint első ránézésre tűnik, amit érdemes fejben tartanunk akkor is, ha egy koccanás után szeretne velünk egyezkedni a másik fél.

- jegyezték meg a D.A.S. jogi szakemberei. Amennyiben a károsult és a károkozó nem tud megegyezni, a károsult feladata bizonyítani, hogy milyen károk érték, amit aztán pénzben követelhet. Megegyezés alapján bármilyen más kártérítés is szóba jöhet, így példánkban a jármű megvásárlásától kezdve akár az is, hogy a vevő kölcsönadja a nyaralóját az eladónak az őt ért kár kompenzálásaként.

Nem felesleges lepapírozni!

Külön kérdéseket vet fel az objektív felelősség alapján a tulajdonoshoz megküldött bírság esete: ahhoz, hogy ne a tulajdonosnak kelljen befizetni, neki kell igazolnia azt, hogy a gépjárművet a szabályszegést megelőzően más természetes, vagy nem természetes személy használatába adta, és ezt a használatba vevő teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozatával alá is kell támasztania.

Nem felesleges óvatoskodás tehát, ha előzetesen tisztázzák és rögzítik a felek, ha az adott szervizelési, karbantartási feladathoz próbaútra van szükség. A szerviz pedig munkáltatóként akkor sem mentesül a felelősség alól, amennyiben a szerelő önhatalmúlag jár el, nem beszélve arról, hogy a fogyasztói bizalomvesztés komolyabb károkat okozhat, mint maga a bírság.

Tanulság természetesen mindig van. Egyfelől nem csak jogi szabályozás, hanem a társadalmi érintkezés kultúrája is megszabja, hogy mennyire élünk vissza egy adott helyzettel, mennyire tiszteljük más tulajdonát, és mennyire vállaljuk a felelősséget, amennyiben a szükség úgy hozza. Ezt a mércét pedig mi magunk is alakítjuk a saját magatartásunkkal. Másfelől a leghétköznapibb interakcióink jogi besorolása is számtalan kérdést vethet fel, az adott területre jellemző, specifikus szabályok alkalmazását követelheti meg. A legtöbb esetben ezek egzakt ismerete nélkül is elegendő a jóhiszeműség és tisztesség elvei alapján eljárnunk, egyezségre törekednünk, szükség esetén pedig a jog eszközeivel is kiállni magunkért.

- vélik a jogászok.

Címkék:
biztosítás, vásárlás, teszt, közös megegyezés, autóvásárlás, károkozás, jármű, káresemény, tesztelés, hűtlen kezelés,