Pénzcentrum • 2019. május 27. 17:29
Bekerült az Egészségügyi Világszervezet listájára a videojáték-függőség, amely mostantól hivatalosan is mentális rendellenességnek minősül a WHO szerint.
2017 végén jelentette be az Egészségügyi Világszervezet, hogy frissíti a betegségek nemzetközi osztályozásának (ICD) listáját, amelynek mentális zavarokkal foglalkozó részére a videojáték-függőség is bekerül - szúrta ki a hvg.hu. A vonatkozó jegyzék 11. módosítása a napokban hivatalosan is megtörtént, ennek értelmében a videojátékokkal kapcsolatos zavarokra immár létező betegségként tekintenek a WHO-nál. Az új besorolás 2022. január 1-től lép hatályba.
Az ICD-11 nem csak közli, definiálja is, mi számít videojáték-függőségnek:
- az első, hogy valaki elveszti a kontrollját a játék és annak ideje fölött;
- a programok minden más tevékenységgel (még a napi rutinnak számító teendőkkel) szemben is fontosabb szerephez jutnak az egyénnél;
- végezetül pedig az élet minden területén (beleértve a munkát és az iskolát) bekövetkezett, súlyosan negatív hatások ellenére a személy továbbra sem érzi, hogy gond van és rengeteget játszik.
A WHO ugyanakkor megjegyzi, hogy nem tekinthető mindenki videojáték-függőnek csak azért, mert sokat ül a számítógép és/vagy a konzol előtt, a fent sorolt tüneteknek ugyanis legalább 12 hónapon keresztül kell fennállniuk, hogy videojátékozás okozta viselkedészavarról beszéljünk.
A szervezetet már két éve, a játékfüggőség defeníciójának megalkotásakor számos társaság támadta, amiért szerintük a WHO nem rendelkezik olyan kutatási eredményekkel, amelyek egyértelműen kimondanák, hogy önállóan létező betegségről, nem pedig egy súlyosabb pszichés zavar okozta rendellenségről van szó. A WHO viszont azt közölte: a tervezetet szakemberek véleményét kikérve készítették el.
Rengetegen nyűvik a játékokat
Hazánkban is rengetegen játszanak, ezáltal pedig ki vannak téve a függőség veszélyének. Az eNET, az Esport1 és az Esportmilla által végzett kutatás szerint ugyanis hazánkban már mintegy 3,7 millió fő játszik videójátékokkal - mobiltelefonon, asztali számítógépen vagy éppen konzolon.
A hagyományos társasjátékok népszerűségét is túlszárnyalhatja az online játék, ami - a fizikai játékokhoz hasonlóan - kortól független. A 18 és 65 év közötti, legalább heti rendszerességgel internetező lakosság 92 százaléka szokott valamilyen rendszerességgel játszani hagyományos- vagy videojátékot, vagyis elenyésző azok száma, akik semmilyen játékkal nem játszanak.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ehhez elegendő egy mobiltelefon és megfelelő internetkapcsolat, amivel - a KSH adatai alapján - már tavaly is az ország lakosságának 76,1 százaléka rendelkezett.
- mondta el Horváth Magyary Nóra, a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokságot is támogató K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.
Már Magyarországon közel félmilliós közösséget alkotnak a versenyeken résztvevő e-sportolók, akik rengeteg edzés, komoly munka árán tudnak a profi játékosok közé kerülni.