Pénzcentrum • 2019. április 17. 11:10
A digitális kor ittas vezetése a menet közbeni mobilnyomkodás: kiderült, hogy a magyarok 40 százaléka pötyög a volán mögött, menet közben. Rengeteg baleset történt már közlekedés közben a telefonok miatt: nemcsak a sofőrök, hanem a gyalogosok, biciklisek is veszélyben vannak, ha menet közben csetelnek, posztolnak. Az Aegon és az ORFK kampányt indított a balesetek megelőzése érdekében.
A digitális kor ittas vezetése a menet közbeni mobilnyomkodás: kiderült, hogy a magyarok 40 százaléka pötyög a volán mögött, menet közben - hangott el az Aegon és az Országos Balesetmegelőzési Bizottság sajtótájékoztatóján, amelyen a biztosító reprezentatív kutatásának eredményeit ismertették. Minden ötödik telefonozó sofőr csetel, vagy posztol a közösségi médiába vezetés közben, sokan pedig még azt sem tudják, milyen szabályok vonatkoznak a vezetés közbeni telefonálásra.
Óberling József, az ORFK RFI közlekedésrendészeti Főosztály vezetője a tájékoztatón kiemelte: nem tudjuk kulturáltan és biztonságosan használni a mobilt, mivel az túl gyorsan terjedt el. Nem csak az autósok, hanem a kerékpárosok, és a gyalogosok is veszélyesen használják a telefonokat. Felidézte a legutóbbi esetet, amikor egy gyereket gázolt el a vonat telefonozás közben.
- húzta alá az ezredes, majd kiemelte: egész Európában jogsértő cselekmény telefonnal a kézben vezetni. "Az ittas vezetést a társadalom elítéli, ezt szeretnénk elérni a mobilozással is" - tette hozzá.
A biztosító kutatásából kiderült, hogy a jelenség a nők harmadára, és a férfiak felére jellemző, tízből nyolcan pedig ismernek olyan sofőrt, aki szokott telefonozni menet közben. A városban élők pörgetik inkább a mobilt: a kistelepüléseken élőkre nem jellemző a dolog. Kiderült, a csetelés inkább a 18-39-es korosztályra jellemző, az idősebbek e-mailt (igen, e-mailt!) szoktak írni vezetés közben, ami sokkal veszélyesebb, hiszen nagyobb odafigyelést igényel, mint az azonnali üzenetküldés.
ők jellemzően telefonálna, vagy a navigációs alkalmazást használják.
Rosszul érezzük magunkat, de mégis nyomkodjuk
Az emberek szerint nem tilos a telefont kézben tartani, holott a hatályos szabályok szerint ez kifejezetten tilos. A megkérdezettek többsége azt mondta, hogy veszélyes telefonozni vezetés közben, de 24 százalék szerint nem kockázatos bizonyos szituációkban telefonozni. Ugyanakkor a válaszadók 90 százaléka jelentette ki, hogy lelkiismeret-furdalást érez, ha vezetés közben telefonozik - de többségük így is nyomkodja tovább. 7 százalék mondta csupán azt, hogy egyáltalán nem veszélyes a mobilozás.
Vakon vezetünk
A biztosító vezérigazgató-helyettese, Szombat Tamás arról beszélt, hogy 50 kilométers tempónál a sofőrök 40-70 métert mennek vakon egy üzenet elolvasása alatt. Az autópályán ez még rosszabb, mert 130-al akár 200 métert is megtehet úgy a kocsi, hogy a sofőr figyelme le van foglalva a mobillal.
Demetrovics Zsolt, az ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszékének vezetője elmondta, valóban függőséget okoz a mobilozás, hiszen a telefon alapvető tárgy lett az életünkben, nem tudunk nélküle létezni. A mobil szolgáltatja azokat a funkciókat, amivel az életünket rendezzük: kapcsolattartás, vásárlás, szociális élet például. A szakértő kiemelte, hogy a társas élet nagy része - főleg a fiataloknál - a mobilon zajlik, és az a probléma, hogy ez a volán mögött sem szakad meg.
- mondta Demetrovics, aki szerint segíteni kell a tudatos telefonozás elősegítését.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Reményiné Csekeő Borbála, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány, pszichológus szakértője arról beszélt, hogy a fiatalok java része már rutinból telefonozik, gyorsan be tudják gépelni a rövid üzeneteket. Ez még veszélyesebb, mivel így kevésbé tudják felmérni a biztonsági kockázatokat. Fogódzkodókat kell kapniuk ahhoz, hogy mit szabad, és mit nem, és értelmet kell adni ezeknek a szabályoknak.
- mondta a szakértő.
Kampány indul
Óberling szerint eddig nem voltak túl hatékonyak a kampányok, süket fülekre találnak, amikor a mobilozás veszélyeire hívják fel a figyelmet.
- fogalmazott az ezredes, aki szerint ez a "nbem történik meg" csak a szerncsén múlik, máskor megtörténhet.
Szombat Tamás ismertette: több tízezer karambolos káresetet regisztráltak tavaly, ugyan nem lehet megmondani, hogy ezekből hány esetben kiváltó ok a mobilozás, de az európai trendek szerint a telefonok nyomkodása lassan az elsődleges ok lesz. A vezérigazgató-helyettes szerint nem a telefonozással, hanem az aktív mobilozással van a baj. Az Aegon és az ORFK közös kampányában is arra helyezik a hangsúlyt, hogy a közösségi médiában érjék el az embereket. Főképpen a fiatalokat célozzák meg, akiknelk Kovács András Péter és Janklovics Péter humoristákkal készítettek egy tájékoztató videót.
A mobil a barátod, de nem vezetés közben - ez lesz a fő üzenete a kampánynak. A roadshow keretein belül pedig bárki kipróbálhatja a virtuális valóságban, hogy milyen veszélyes telefonozva vezetni. Az ORFK munkatársai pedig a forgalomban is fogják osztogatni a szórólapokat, és ellenőrzik a vezetőket.