Pénzcentrum • 2019. március 12. 21:00
Mindössze két munkanap van arra, hogy az országon tegnap végigsöpört szélvihar károsultjai bejelentsék a biztosítójuknál a kárigényüket. Ez a rövid, ám annál fontosabb határidő azonban nemcsak a mostani esetre, hanem minden egyéb kártérítési igényre is igaz. Kevesen tudják, hogy a biztosítók akár meg is tagadhatják a kifizetést, ha a bejelentés nem érkezik be a kár "észleléstől" számított két munkanapon belül - figyelmeztet a CLB.
Mindössze két munkanap van arra, hogy a napokban tombolt, több helyen pusztító szélvihar okozta kárt bejelentsék a biztosítójuknak a károsultak. Az ugyanis, aki a megrongálódást látva ennél többet vár a kárigény jelzésével, biztosítási szempontból gyanús lehet, ami az ügye elbírálását is befolyásolhatja, sőt, a teljes kártérítést is elbukhatja. A mennyiben a biztosított a kárbejelentési kötelezettségét nem teljesíti időben, és emiatt lényeges, a kárfelmérést befolyásoló körülmények kideríthetetlenekké válnak, a biztosító kötelezettsége nem áll be, vagyis, elúszhat a kártérítés. Erről a rövid, ám annál fontosabb határidőről csak nagyon kevesen tudnak.
- hívja fel a figyelmet a CLB biztosítási alkusz cég kommunikációs igazgatója, Németh Péter. Ennek ellenére szerencsére az emberek jelentős része szinte azonnal hívja a biztosítóját, ha valami kár éri őt. Így van ez most is: a hétfői elsöprő szélvihar után naponta százszámra érkeznek a kárigények. Legtöbben megrongálódott tetőt, ledőlt kéményeket, kidőlt fák okozta károkat, betört ablakokat jelentenek, de sajnos vannak családok, akiknek a feje fölül szó szerint elvitte a vihar a házat. Az, akinek nem volt biztosítása, utólag hiába is kapkodna egy gyors szerződéssel, a már bekövetkezett kárra nem kaphat térítést.
Azok viszont, akiknek van érvényes szerződésük, ne késlekedjenek a kárbejelentéssel, ma még minden kockázat nélkül megtehetik. A CLB biztosítási alkusz cég kommunikációs igazgatója azt is elmondta, hogy a kárfelmérőknek viszont 5 napjuk van arra, hogy elvégezzék a helyszíni szemlét. A szakember szerint ajánlott addig is fényképen rögzíteni az állapotot, ezt követően viszont fontos a további károk megelőzésének mielőbbi megkezdése. Például, ha víz alá kerül vagy folyamatosan ázik egy helyiség, ahol bútorok és különféle értékek vannak, haladéktalanul el kell kezdeni a kiürítést
- magyarázza a szakértő. Attól ugyanis, ha még napokig "áztatja" az értékeit a károsul, nem lesz több a kártérítési összeg. Sőt! A biztosítók az elbíráláskor azt is vizsgálják, mennyire volt együttműködő az ügyfél, s megpróbálta-e megelőzni a további értékcsökkenést. Ezt sokan nem tudják, ezért a kifizetés csalódás ehet, miközben teljesen szabályszerű a kárfelmérés és az elbírálás is.
A CLB tapasztalatai szerint a kártérítési összeg megítélésekor az ügyfelek jelentős része csalódott, mert a helyreállítás és a tönkrement használati tárgyak, bútorok pótlásának akár milliós tétele helyett a biztosító esetleg csak néhány tízezer, legfeljebb százezer forintot fizet. Teljesen jogosan. Általános tapasztalat ugyanis, hogy ilyenkor derül ki, régi volt a szerződés, s minden biztosítási tétel akár a tíz, húsz évvel ezelőtti értéken szerepelt benne. Elmaradt tehát a biztosítók által gyakran emlegetett értékkövetés, aktualizálás. Vagyis, hiába veszett oda a legkorszerűbb drága tévé, a legújabb mosogatógép, a több százezer forintot érő új ülőgarnitúra, ha a biztosítás még a régi értékekre, az újnak a töredékére szól, a kártérítés is ennek megfelelően alacsony lesz. Ilyenkor sokan a biztosítót szidják, miközben az eljárás teljesen jogszerű és logikus is.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Németh Péter a napokban tapasztalt heves szélvihar apropóján is azt javasolja, legalább néhány évente szánjon mindenki egy órát a biztosításának az átvizsgálására, hogy meggyőződjön róla, a kötéskor megjelölt érték még aktuális-e vagy módosítani kell. Az igazgató határozottan cáfolja azt az általános nézetet, miszerint a szerződés megújítása a díj drágulásával jár. A biztosítók ugyanis egymással versenyezve is egyre korszerűbb és olcsóbb csomagokat dobnak a piacra, ezért a szerződések megújításakor akár jelentősen csökkenhetnek a díjak.
A szakember kiemelte, a káresemény bekövetkezése után a sérülésekről készítsünk fotókat és a kárszemle megtartásáig, de legkésőbb a kárbejelentéstől számított 5. munkanapig csak a kárenyhítéshez szükséges mértékig változtassunk a helyszínen. Ha a biztosító a kárbejelentéstől számított 5 munkanapon belül nem szemlézi a kárt, a károsult intézkedhet a javításról vagy a megsérült vagyontárgyak helyreállításáról. Ezt megelőzően azonban a "kockázatviselési" helyet és a sérült vagyontárgyakat le kell fényképezni. A sérült, cserélt elemeket és egyéb vagyontárgyakat a biztosítóval történt előzetes egyeztetést követően, további 30 napig változatlan állapotban meg kell őrizni.