Pénzcentrum • 2015. augusztus 10. 05:50
Ha balesetet okozunk az autónkkal, a kár bejelentése a biztosító felé az első teendők között szerepel általában. Mit tegyünk akkor, ha kisebb kárt okoztunk? Még így is megéri bejelenteni a káreseményt a biztosítónak, vagy inkább fizessük ki "zsebből" a másik autóst?
Korábban a kötelező gépjármű felelősség biztosítások (kgfb) díjai az egységes, úgynevezett bonus-malus rendszer alapján egységesen változhattak, viszont mára a biztosítók különböző kedvezményeket alkalmazhatnak. A Pénzcentrum mutatja, mi a teendő akkor, ha minél olcsóbban akarjuk megúszni a károkozást a mostani rendszerben.
Így kerülhetjük el a visszasorolást
A károkozásnál a biztosító nem tesz különbséget aszerint, hogy mekkora értékű volt az okozott kár. Van azonban egy módja, hogy megússzuk a visszasorolást:
Természetesen mindenképpen érdemes utánaszámolni, hogy az éves díj kedvezménye megéri-e nekünk azt, hogy a kifizessük az okozott kárt. Ha viszont nem fizetjük ki az okozott kár(okat), akkor a következő évtől már magasabb biztosítási díjat kell majd fizetnünk.
Biztosítónként eltérhet a kedvezmény mértéke
- mondta el a Pénzcentrum kérdésére Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) gépjárműszekciójának elnöke. Az első kötelező biztosítás megkötésekor ugyanis A00 kategóriából indulunk, majd évente egy fokozatot léphetünk felfele, ha nem okozunk balesetet.
Kár esetén viszont visszasorolják a károkozó autóst, ami a balesetek számától függ:
- Egy éven belül egy kár esetén két fokozattal
- Egy éven belül két kár esetén négy fokozattal
- Egy éven belül három kár esetén hat fokozattal sorolják vissza,
- Míg négy vagy több kár esetén viszont rögtön a legrosszabb, M04 (malus 04) kategóriába kerülünk.
A 10 bonus kategória 50 százalékos biztosítási díjkedvezménye ugyan egységes, de a biztosítók eltérnek abban, hogy milyen lépésközökkel jutnak el addig. Ez azt jelenti, hogy nem 5 százalékonként vannak kategóriák lépései, hanem 7-8 százalékos plusz kedvezmények is elképzelhetőek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Mire figyeljünk, amikor autót váltunk?
Nem mindegy, hogyan váltunk autót, mivel ha két évig nincs a nevünkön kgfb, akkor a besorolásunk megszűnik. Ez azt jelenti, ha nem a mi személyünkhöz köthető a biztosítás, mert nem vagyunk a gépjármű üzemben tartói, akkor a két év leteltével újra A00 kategóriába sorolnak minket. Ez persze jól jöhet, ha malus besorolásban vagyunk, viszont kellemetlen, ha jó bonus kategóriában voltunk előtte.
- monda Cselovszki Zsolt. A kgfb-ket két kategóriába sorolhatjuk ugyanis:
- Személyhez kötődő
- Autóhoz kötődő
A magyar szabályozás a személyhez kötődő biztosításnak sorolja be a kgfb-t, így amikor az autónkat eladjuk, akkor az új tulajdonos nem kapja meg az általunk "összegyűjtött" jó besorolást (persze a rosszat sem), viszont a mi új autónk megkapja azt, feltéve, ha nem futunk ki a fent ismertetett két éves határidőből.
A második autó azért indul nulláról, mert értelemszerűen egyszerre nem vezethetünk két gépjárművet. Ez alól kivételt jelenthetnek az oldtimer autók, ezekre speciális biztosítási szabályok vonatkoznak, ha a gépjármű nincs napi felhasználásban.