Pénzcentrum/MTI • 2014. december 9. 14:32
A hat hónapnál hosszabb időre kötött életbiztosításokat 30 napon belül, indoklás nélkül felmondhatja az ügyfél - egyebek mellett ezt tartalmazza a kedden elfogadott új biztosítási törvény.
A legfontosabbak:
- A biztosító köteles fogadni az ügyfelei panaszait.
- A személyesen előadott panaszt minden munkanapon 8 és 16 óra között, a telefonon közöltet pedig a hét egy munkanapján 8 és 20 óra között is, míg az elektronikus levélben közölteket folyamatosan.
- Az azonnal el nem intézhető szóbeli panaszról jegyzőkönyvet kell felvenni, és ezzel az írásbeli panasszá alakul át. Erre 30 napon belül érdemi választ kell adnia a biztosítónak.
- Az életbiztosításokat a megkötéstől számított 30 napon belül - indoklás nélkül - felmondhatja az ügyfél. Nem lehet felmondani viszont a hitelfedezeti, valamint a 6 hónapnál rövidebb idejű életbiztosítást.
- Egy életbiztosítás megkötése előtt a biztosítónak kötelessége felmérni az ügyfél igényeit. Ez a kötelezettség átszáll az alkuszra, ha ő köti a szerződést.
Változott a többes ügynökök - akik több biztosító termékeit is közvetítik - felelőssége. Eredetileg értük a termékgazda biztosítónak kellett volna helytállnia, de a végső megoldás a többes ügynök saját jogú felelősségvállalása lett. Így az általa okozott károk megtérítésére felelősségbiztosítást kell kötniük, mégpedig úgy, hogy káreseményenként 1 millió 251 ezer euróért álljon helyt a biztosító, de - több kár esetén is - legfeljebb 1 millió 876 ezer euróért kell a felelősségbiztosítás alapján helytállnia a felelősségbiztosítónak.
Ha a biztosító az eszközalapját hozamgarantáltnak nevezi, akkor ez automatikusan magában foglalja a tőkegaranciát is. A törvény felsorolja, hogy az eszközalap mikor tekinthető tőke-, illetve hozamgarantáltnak. Így például ha az erre szolgáló biztosítékot hitelintézet, biztosító vagy viszontbiztosító nyújtja. A biztosító közvetlenül a biztosítéknyújtónál válthatja be a garanciát.