Pénzcentrum • 2013. május 19. 11:01
A tavaszi hosszú hétvégék és a nyárias időjárás az utazni vágyóknak is kedveznek: sokan időzítenek az előszezonra pár napos kirándulást, városlátogatást, túrát belföldre és külföldre egyaránt. Sokan viszont úgy gondolják, ezekre a 2-3 napos kirándulásokra nem érdemes biztosítást kötni. Ennek elmulasztása azonban sok kellemetlenséggel és esetenként igen komoly, akár több millió forintos anyagi következménnyel járhat. A tavaszi kirándulások leggyakoribb káresetei egyébként a poggyászsérülések és a lopások, míg a jellemző balesetek ilyenkor a végtagtörések, rándulásos sérülések. A szomszédos Ausztriában például végtagtörés esetén naponta akár 1500 euróra is rúghatnak a kórházi ápolás költségei.
A Magyar Turizmus Zrt. kutatása szerint az elmúlt évben a hazai háztartások több mint 60 százaléka vett részt több napos üdülésen. Belföldi utazáson a megkérdezett háztartások több mint fele vett részt. Itthon a legnépszerűbbnek a balatoni régió bizonyult, míg a legkedveltebb külföldi úti cél Ausztria volt, de Romániát és Olaszországot is sokan választották. A statisztikák szerint, míg a hosszabb üdülésekre a nyári hónapokban kerül sor, addig a tavaszi időszakban - különösen május hónapban - a rövidebb városlátogatások, kirándulások, túrák a jellemzőek. A fent idézett kutatás szerint 2012-ben a belföldi utazások majdnem 70 százaléka 1-3 éjszakás időtartamú volt. Sokan a drágább főszezon helyett az elő- és utószezonra időzítik nyaralásukat is, vagy egyszeri, hosszabb távollét helyett több hosszúhétvégére osztják el szabadságukat.
"Sajnos jellemző, hogy a rövid hazai utazásokra, vagy közeli országokba sokan biztosítás nélkül, vagy nem a megfelelő biztosítással indulnak el. Ilyenkor egy baleset, vagy nem várt körülmény miatt a személyi sérülésen és a kellemetlenségeken kívül komoly költségekkel is szembesülniük kell az utazóknak." - mondta el Lengyel Márk, az EUB vezérigazgatója.
Az utasbiztosító adatai szerint a tavaszi kirándulások jellemző esetei a poggyászkárok, lopások, a leggyakoribb balesetek pedig a végtagtörések, rándulásos sérülések. Ausztriában egy végtagtörés esetén például az ambuláns ellátás 150-500 euró, míg a kórházi tartózkodás 600- 900, sőt műtét esetén akár 1500 euróba is kerülhet naponta. A hegyi mentésért, vagy a mentőhelikopteres szállításért ennél is nagyobb, 3500- 6000 eurós összeg terhelheti a szerencsétlenül járt utazókat.
"A társaságunknál bejelentett egyik tanulságos eset volt például azé a hegymászócsoporté, akik ausztriai túrájuk közben elszakadtak egymástól, s a hátramaradottak felkutatásához a hegyi mentők segítségét kellett kérni. A hegyi mentés költsége itt több, mint egymillió forintra rúgott, amelyet a túrázók biztosítása csak részben tudott fedezni. Érdemes tehát még indulás előtt tájékozódni az adott ország árszínvonaláról, és ennek megfelelően kötni meg a legoptimálisabb biztosítást" - fűzte hozzá Lengyel Márk.
"Egy másik ügyfelünk mindössze 1 napos bécsi kirándulásra ment, városnézés, vásárlás céljából. Minden előzmény nélkül szívinfarktust kapott. Szerencsére sikerült őt újraéleszteni, mentőhelikopter szállította a bécsi kórházba, ahol 10 napos kezelésre szorult. Az utasbiztosítása fedezte a szállítás, a kórházi ellátás, és felesége számára a beteglátogatás és a szállás költségeit is. A teljes összeg csaknem 2 millió forintot tett ki, amit - ha nem rendelkezett volna utasbiztosítással - ügyfelünknek kellett volna kifizetnie" - tette hozzá.
Általános tapasztalat, hogy az ilyen rövid utakra jellemzően nem kötnek biztosítást. A kirándulók egy hétvégi városlátogatáson vagy túrán kevésbé tartanak balesettől, vagy egyéb káresettől. Nagyon fontos éppen ezért a megelőzés: ha körültekintően járunk el, megkímélhetjük magunkat az utazás közbeni vesződségektől, és minimálisra csökkenthetjük a kockázatot.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Tippek utazóknak:
- 1. Mindenképpen ajánlatos előzőleg tájékozódni a választott program sajátosságairól, a szükséges felszerelésről, a várható időjárásról.
- 2. Amennyiben autóval utazunk, a poggyászokat csak addig szabad a járműben tárolni ameddig az feltétlenül szükséges.
- 3. Az értékeket, okmányokat szintén nem tanácsos a járműben vagy a repülőre feladott útipoggyászban hagyni, illetve benzinkutaknál, parkolókban ki- és bepakolni ezeket az értékeket, ahol könnyen felkelthetik a tolvajok figyelmét.
- 4. Érdemes továbbá mindig bezárt ajtókkal utazni.
Ha már megtörtént a káreset:
- 1. A lehető legrövidebb időn belül be kell jelenteni a balesetet vagy bűncselekményt az illetékes helyi rendőrségen, egyéb hatóságnál, a tetthelytől függően a közlekedési vállalatnál, vagy szálláshelyen.
- 2. Szükség esetén feljelentést kell tenni, valamint névre szóló részletes jegyzőkönyvet, helyszíni szemlét kérni.
- 3. Ha légipoggyászunk sérült meg vagy tűnt el, fontos, hogy a kárt közvetlenül a légitársaság felé is bejelentsük a repülőtéren kapott igazolással.
- 4. A káreseményről kérjünk részletes jegyzőkönyvet, őrizzük meg az utazással kapcsolatos dokumentumokat! Légipoggyászt érintő kárnál őrizzük meg a poggyász-címkéket is, mert arra szükség lehet a kárrendezésnél.
- 5. Repülőút esetén lehetőleg mindig a saját nevünkre adjuk fel a poggyászt, ne legyen egy névre feladva több személy csomagja, mert eltűnés vagy sérülés esetén ez megnehezíti az azonosítást!
- 6. Légipoggyász-károk esetén a légitársaság az utas bejelentése alapján keresteti a csomagot néhány hétig, és ha ez eredménytelen, akkor elismeri a károkozást és kártérítést fizet. A légitársaság által nyújtott - általában limitált összegű - kártérítést egészíti ki a biztosító az utasbiztosítás alapján.