Pénzcentrum • 2011. október 14. 13:03
Az autós fizetné, de a biztosítónak kellene beszednie a baleseti adót, ami a kgfb-díj 30%-a lenne - többek között ezt tartalmazza az origo birtokába került, parlament elé várhatóan pénteken kerülő 2012-es adócsomag.
A bevezetendő baleseti adó alapja a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) éves díja lesz, az adó mértéke pedig a kgfb-díj 30 százaléka - idézi a portál a jövő évi adócsomag-tervezetet, amely értesülései szerint pénteken kerül a parlament elé.
A baleseti adó rendszere (amelytől a kormány 2012-ben 27 milliárd forintos költségvetési bevételt vár, és az Egészségbiztosítási Alapba folyik) úgy fog működni, hogy a biztosító szedi be a kötelező felelősségbiztosítási díj részletével együtt. A tervezet azt is kimondja, hogy a biztosító felelőssége az adó beszedése, ha ugyanis az autós nem fizet, akkor a biztosító kell teljesítse a kötelezettséget.
Az első félév adatai alapján a tavalyi 112 milliárd forint után idén 100 milliárd forint körül alakulhat a magyarországi biztosítók kgfb-díjbevétele - áll a Portfolio.hu elemzői véleményében. A tavaly év végi kfgb-kampányban az átlagdíjak 20 ezer forint alá estek, ami egyes szereplők szerint már ezen üzletágak nyereséges működését veszélyezteti. A biztosítók többsége szerint ezért nem valószínű további jelentős díjesés, így a kormány 90 milliárd forintos becslése a kgfb-bevételekre vonatkozóan konzervatívnak tekinthető a biztosított állomány esetleges további csökkenése mellett is. Elképzelhető ugyanakkor az is, hogy az adó hatására több ügyfél dönt a biztosítóváltás mellett (és keres magának olcsóbb kötelezőt), ez esetben a teljes piac díjbevételének 90 milliárd forintra csökkenése is elképzelhető. A biztosítók relatív pozícióját elvileg nem változtatja a terv (mindenkit ugyanúgy terhel az adó), az alacsonyabb díjat kínálók mégis több ügyfelelet nyerhetnek, ha ismét az autósok árérzékenysége győz.
A biztosítók számára a korábbi verzióknál valamivel kedvezőbb, hogy az adót alapvetően az autósoknak kell megfizetniük, a piactorzító hatás ezáltal kisebb. Bár az adótervezet részletei még nem ismertek, ennek tudatában a díjak október végi meghirdetése előtt két héttel még alakíthatnak tarifatáblázataikon a biztosítók. Az autósok számára azonban mindez azt jelenti, hogy a tavalyi kampány kevesebb mint 18 ezer forintos átlagdíjához képest (nagyjából változatlan biztosítói tarifák mellett) idén már évi 23-24 ezer forint körüli összeg terheli őket (az ábrán a teljes állomány átlagdíja látható). Ez még mindig alacsonyabb, mint a teljes kgfb-tállomány átlagdíja, és jelentősen elmarad a korábbi évek 30 ezer forint körüli átlagdíjától is.
A biztosítási piac számára ezzel együtt is jelentős érvágás az adó bevezetése. Nyilvánvalóan egy olyan piacról akar költségvetési forrásokat gyűjteni, mely nemzetközi összehasonlításban is alacsony árakkal dolgozik, és nevéből adódóan kötelező, tehát az adó nem megkerülhető. E különadóval együtt már közel 65 milliárdos plusz teherrel sújtja az ágazatot a kormány, ami a biztosítók pénzügyi mozgásterének további szűkülésével jár együtt, annak a teljes biztosítói piacra gyakorolt minden kedvezőtlen hatásával.
Az adó miatt még inkább megérheti biztosítót váltani
Mozgalmasabbá teheti az idei kötelező gépjármű felelősség biztosítási (kgfb) kampányt a jövő évtől bevezetett baleseti adó - vélik az online biztosításközvetítő, a Netrisk.hu szakértői.
"Bár a készülő szabályozás pontos részletei nem ismertek, a 30 százalékos adó olyannyira megemeli az árakat a piacon, hogy minden gépjármű-tulajdonosnak alapvető érdeke lesz a lehető legolcsóbb kötelező biztosítást választani. A magasabb díj ugyanis még magasabb adófizetési kötelezettséget jelent" - hangsúlyozta Ertl Pál, a Netrisk.hu vezérigazgatója.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ha az adót ebben a formában vezetik be - a Netrisk.hu szakértői szerint -, annak is érdemes váltani, aki csak néhány ezer forintot spórol, hiszen a megtakarítási lehetőség majdnem egyharmadával megemelkedik. Aki tavaly nem váltott, annak még nagyobb a tét. Hiszen a 2010-es kampány is komoly átlagdíj-csökkenést hozott a piacon, és a régi szolgáltatójuknál maradó járműtulajdonosok eleshettek akár 15-20 ezer forintos megtakarítástól is, ami az esetleges idei árcsökkenést és az adó hatását is figyelembe véve jelentős spórolási lehetőséget jelent.
Az idei kampány az adó hatása nélkül a Netrisk.hu várakozásai alapján 5-7 százalékos további csökkenést hozhat az átlagdíjban. Az adóemelés ugyanakkor még erősebb ösztönzést jelenthet a biztosítóknak, hogy a lehető legversenyképesebb árakkal lépjenek piacra október végén.
A kotelezo.hu közelmúltban végzett felmérése szerint egy év alatt jelentősen nőtt az autósok árérzékenysége: ma már 74 százalékuk lenne hajlandó évi ötezer forint alatti megtakarításért is új kötelezőt kötni. Ez az érték 12 százalékponttal magasabb a tavalyi évben mért adatnál.
A Biztosítás.hu internetes alkusz információi szerint igaz ugyan, hogy a kormány által benyújtott tervezett szerint 30 százalék lesz az adó, de a díjak várható 5 százalék körüli további esése miatt a tényleges díjemelkedés csak mintegy 25 százalék körül fog alakulni a kötelező kampányban.
A baleseti adó legkisebb mértékben a motorkerékpárok, illetve a személygépjármű tulajdonosok kötelező díját emeli majd, míg legnagyobb mértékben a teherautók, buszok, illetve vontatók díjára hat. Míg egy motorkerékpár esetében átlagosan 1-2 ezer forint adót kellene fizetni, addig a személygépjárművek esetében 7, a tehergépjárművek esetében pedig 30-80 ezer forintot.