Pénzcentrum • 2011. március 1. 17:32
A kemény, fagyos és sok csapadékot hozó télnek lassan vége, de az ilyenkor szokásos fagypont körüli hőingadozások újabb "erőpróbára" kényszerítik az autósokat: ebben az évben is sok kátyúra számíthatunk az utakon. Az esetek többségében nem történik semmi, de a nagyobb gödröknél már sérülhet a gumi, a felni vagy a futómű, és akár több százezer forintos kárunk is keletkezhet. Ilyenkor is hasznos, ha van biztosításunk, hiszen ha az út tulajdonosával nincs megegyezés, fizet a biztosító. A Generalihoz tavaly január óta több mint 3500 bejelentés érkezett a kátyúkárokkal kapcsolatban, a társaság pedig már több mint 42 millió forintot ki is fizetett ügyfeleinek.
A téli fagy, a sok csapadék, és főleg a fagypont körüli hőingadozás kikezdi az utak burkolatát, napok alatt nagy kiterjedésű és mély úthibák keletkezhetnek, országosan naponta akár több ezer darab. Persze vannak olyanok, amelyeket nap mint nap rutinosan kikerülünk, de az újakat nehéz időben észrevenni, a sötét, az eső és a rossz látási viszonyok pedig ugyancsak megnehezítik a még a rutinos "szlalomozók" dolgát is.
Sokan találkoztak már olyan helyzettel, amikor az ártalmatlannak tűnő kis pocsolya több centiméter mély úthibát rejtett, ami eldeformálhatja a keréktárcsát, kiszakíthatja a gumiabroncsot és elállíthatja a futóművet is, ami sok, előre nem várt plusz kiadással járhat.
Ha minden igyekezetünk ellenére megtörténik a baj, érdemes tisztában lenni néhány fontos tényezővel, amivel megkönnyíthetjük a további ügyintézést: a kátyúkárt elsősorban az utak tulajdonosának kell bejelentenünk, lehetőleg öt napon belül. Nem mindegy az sem, hogy melyik úton ér minket kár, az országos utakkal kapcsolatban a Magyar Közút Zrt.-hez, a települések útjait érintő problémákkal pedig az adott önkormányzatokhoz kell fordulni. Ha Budapest fő- és tömegközlekedési útjainak valamelyikén ér minket a baj, akkor a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. az illetékes, míg a többi, ide nem sorolható úton, - pl. a mellékutcákban - az adott kerület. A károk kifizetésére vonatkozó jogalapi döntés az ő hatáskörük, nem a biztosítóé.
Azért, hogy a kárrendezés minél zökkenőmentesebb legyen, tanácsos a történteket mindig dokumentálni. A rendelkezésünkre álló eszközökkel készítsünk fotókat a helyszínről, az autót ért sérülésekről. Ma ez már nem csak fényképezőgéppel, de mobiltelefonnal is könnyen megoldható.
"Ha az utak kezelőivel nem sikerülne megállapodni, akkor az autós legfeljebb bosszankodhat, kivéve persze, ha van casco biztosítása. A Generalihoz beérkezett kárbejelentések alapján elmondható, hogy a "kátyúszezon" leginkább márciustól júniusig tart. Tavaly májusban a társaság kimagaslóan sok, összesen 570 darab bejelentést regisztrált, ami az ötöde a tavalyi összes kátyúkárral kapcsolatos bejelentésnek. 2010. januártól mostanáig a Generali a több mint 3500 bejelentésre közel 42 millió forintot fizetett ki" - mondta el Zsombori Levente, a cég gépjármű-kárrendezési divíziójának vezetője.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ha nincs biztosításunk és az érintett útszakasz kezelőjével sem sikerült megállapodásra jutnunk, a kár megtérítése érdekében egyetlen lehetőségünk maradt, a pereskedés. Ebben az esetben is nagyon fontos, hogy minden bizonyítható legyen, ezért nagyon fontos, hogy minden lehető eszközzel dokumentáljuk az esetet, tegyük meg időben a bejelentést az illetékesek felé és nagyon hasznos lehet a rendőrségi jegyzőkönyv is.