Pénzcentrum • 2011. február 8. 16:32
A téli időjárási viszonyok jelentősen megviselik a magyarországi utakat. Évente több ezer kátyú keletkezik, ezek jelentős része a csapadékos időjárás és a fagy miatt ezekben a hónapokban jön létre. A legnagyobb körültekintés mellett is előfordul, hogy egy jármű megsérül az úthibák, gödrök miatt. Ilyenkor az út fenntartója felel a kárért, viszont azok, akik Casco biztosítással rendelkeznek, akkor is számíthatnak kártérítésre, ha a fenntartóval nem sikerül rendezni a problémát.
A fagypont körüli hőingadozás és a csapadék miatt állandó probléma a kátyúk megjelenése az ország útjain. Az utak fenntartói télen is javítják a kátyúkat, ilyenkor hideg aszfalttal burkolják a gödröket. Nehézséget okoz ugyanakkor, hogy mínusz öt fok alatt, illetve vizes úton nem tudnak aszfaltozni, ezért tavaszra sok úton szinte egymást érik a kátyúk.
Kaszab Attila
"Különösen sötétben és esőben sérülnek gyakran a járművek, hiszen egy-egy pocsolya akár mély kátyút is rejthet. Ha megtörtént a kár, mindenképpen érdemes bejelenteni az út fenntartójánál. Amennyiben a károsult saját Casco biztosításának terhére szeretné rendezni a kárt, például mert nem bizonyítható egyértelműen a káresemény oka, akkor a saját biztosítója felé jelentheti be az eseményt." - mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító nem-életbiztosítási üzletágának vezetője.
"Az úthibákból keletkezett károk között előfordul az abroncs szakadása, a felni deformálódása vagy akár a lengéscsillapító, futómű sérülése. A hozzánk bejelentett esetek között legtöbbször a könnyűfém felnik törése szerepel, de nagyon gyakori a gumiabroncs szakadása is. Ha az abroncs nem javítható, akkor persze egy teljes párt kell cserélni. Ha pedig a futómű is sérült, a számla könnyen meghaladhatja a százezer forintot, sőt előfordult már, hogy drágább autóknál félmillió forint javítási költséget fizettünk ki kátyú miatt. Természetes, hogy az autótulajdonosok meg kívánják téríteni a kárt, de az utak fenntartójával folytatott ügyintézés sokszor hosszadalmas és nem mindig vezet eredményre. Segít, ha a kátyú okozta káreseményről pontos dokumentációt készít a károsult, hiszen a későbbiekben neki kell bebizonyítania, hogy a kár ott és úgy következett be, ahogy azt bejelenti. Ezért minden esetben érdemes fotót készíteni a sérült járműről és a kátyúról közelről és távolabbról is, hogy látható legyen a gödör elhelyezkedése az úton. Ma már a mobiltelefonokkal könnyebb megfelelő fotókat készíteni, de ha éjszaka történt a káresemény, akkor ez nagyon nehéz. Ha az út fenntartójánál nem sikerül a kárigényt érvényesíteni, csak azok számíthatnak a káruk megtérítésére, akik Casco biztosítással rendelkeznek." - tette hozzá a szakértő.
Egyes biztosítások mellé kiegészítő elemeket is lehet választani, amelyek például megtérítik a különleges keréktárcsák pótlását. A K&H Biztosítónál szerződéskötésre és a kárbejelentésre is van lehetőség a www.khdirektbiztosíto.hu internetes honlapon keresztül, amellyel idő és költség takarítható meg.