Pénzcentrum • 2025. január 26. 15:31
Az Euro NCAP 2024-es tesztjein 38 autómodellt vizsgáltak, melyek közül 27 érte el a maximális ötcsillagos minősítést. Kiemelkedően szerepelt többek között a Mercedes E-osztály, az Audi Q6 e-tron és a kínai Zeekr X, amelyek a biztonság terén a legjobb eredményeket produkálták. Ezzel szemben a Dacia Duster és a Ford Tourneo Courier jelentős hiányosságokat mutatott, különösen a gyalogosvédelem és a biztonsági asszisztensek terén. Az eredmények azt mutatják, hogy a gyártók komolyan veszik a biztonságot, de vannak még fejlődési lehetőségek.
Az új autók folyamatosan fejlődnek a biztonság terén, de továbbra is van hova fejlődni. Mely modellek teljesítenek kiemelkedően, és hol vannak még hiányosságok, azt rendszeresen az Euro NCAP teszteli. Az Euro NCAP célja az autók biztonságának folyamatos fejlesztése, hogy az utasok és a közlekedés többi résztvevője egyre kisebb sérülésveszélynek legyen kitéve. A hosszú távú cél a „Vision Zero” megvalósítása: azaz zéró közlekedési haláleset Európában.
A Német Autóklub összegzése szerint 2024-ben az Euro NCAP összesen 38 modellt tesztelt. Ezek közül tíz kínai gyártóktól, kilenc német autógyártóktól származik, a többi modell Franciaországból, Olaszországból, az USA-ból, Japánból és Dél-Koreából érkezett. A kínai Zeekr X és Zeekr 001 modellek a Geely konszernhez tartoznak, és egyelőre csak néhány európai országban kaphatók. Hasonlóan kevéssé ismert a szintén kínai SAIC-hoz tartozó Maxus márka, illetve újdonságnak számít Európában a Changan Deepal S07 modellje.
A tesztelt modellek közül 27 kapott ötcsillagos minősítést, hat modell négy csillagot, öt pedig három csillagot szerzett.
A legjobb eredményt a Mercedes E-osztály, a kínai Zeekr X elektromos modell és az Audi új elektromos SUV-ja, a Q6 e-tron érte el.
Majdnem ugyanolyan biztonságosnak bizonyult a Mazda CX-80, a VW Passat és a Maxus eTerron 9. További ötcsillagos kínai autók:
- Zeekr 001,
- Deepal S07,
- Maxus Mifa 7,
- Nio EL6,
- MG HS,
- Xpeng G6
- és Leapmotor C10.
A gyalogosvédelem terén különösen jól teljesített két Subaru modell. A Deepal S07 az utasvédelemben a tesztkritériumok 95%-át teljesítette. A kisautók általában hátrányban vannak a célközönség árérzékenysége miatt. Az egyetlen modell, amely öt csillagot kapott a Lexus LBX, amely mind az aktív, mind a passzív biztonság terén a legjobbak közé tartozik.
A Ford Tourneo Courier és Custom, még jelentős fejlesztéseket igényelnek, különösen a biztonsági asszisztensek terén. A Jeep Avenger és a Dacia Duster esetében pedig súlyos hiányosságok mutatkoztak a gyalogosvédelemben. Az összes eredmény 2024-ből:
JÓL JÖNNE 2,9 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 870 000 forintot igényelnél 6 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 56 207 forintos törlesztővel a K&H Bank nyújtja (THM 12,75%), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 56 343 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Szigorodó tesztkritériumok
Az Euro NCAP célja, hogy a biztonsági technológiai fejlődés ne álljon meg, ezért időről időre szigorítják a tesztkritériumokat. Legutóbb 2023-ban történt ilyen változás. Különösen a gyalogosok és kerékpárosok védelme érdekében emelték az elvárásokat: a maximális pontszám eléréséhez már 70%-ot kell teljesíteni az eddigi 60% helyett. Az új tesztszcenáriók nehezebb feltételeket tartalmaznak mind a passzív biztonság, mind az asszisztensrendszerek terén.
Az öt csillag csak akkor érhető el, ha az asszisztensrendszerek jelentősen hozzájárulnak a balesetek elkerüléséhez vagy a következmények enyhítéséhez.
A szigorítások közé tartozik, hogy az autóknak figyelniük kell a kanyarodási folyamatokra és felismerniük az abból adódó veszélyeket. A „Dooring-teszten” vizsgálják, hogy az autó figyelmezteti-e a kiszálló utasokat a hátulról közeledő kerékpárosokra, vagy akár blokkolja-e az ajtó nyitását. Továbbá ellenőrzik, hogy egy vízbe esett jármű esetében az ajtók és ablakok meghatározott ideig nyithatók maradnak-e.
Azt pedig már 2020 óta vizsgálják, hogy egy autó ütközés esetén hogyan viselkedik egy másik járművel szemben. A merev vagy kemény karosszériaszerkezetek, amelyek az utasokat a baleset másik résztvevőjének rovására védik, pontlevonást eredményeznek.