Szánthó Péter • 2025. január 18. 13:02
Ilyen autó többet valószínüleg már nem lesz: a villamosítás és a SUV-őrület megette az 50 éves Volkswagen Golfot. Plug-in hibrid meghajtással teszteltük a legendás modell vélhetően utolsó változatát. A gyártó nem csak papíron ígérget: az autó tényleg el tud menni kb. 100 kilométert tisztán elektromos meghajtással, így pedig fillérekért lehet vele letudni a napi autózást, ha otthon töltjük. Ugyanakkor az ára egy sarkalatos pont, hiszen nem sokkal többért már ID.3-at is lehet venni, amelyhez jár még a zöld rendszám, annak minden előnyével.
Nagyon úgy fest, hogy 50 év után itt a vége, több mint 37 millió eladott példány és 8 generáció után nem lesz több új Volkswagen Golf. A mostani változatot 2019-ben mutatták be, tavaly még azért kapott egy modellfrissítést, hogy aztán szép csendben átadja a helyét az elektromos ID. modelleknek. Megnéztük, mit tud az ikonikus autó félig már villanyautó változata.
A ráncfelvarrás olyan apróbb változtatásokkal járt, mint a megváltozott lökhárítók, valamint a kocsi megkapta a legmodernebb LED-mátrix fényszórókat is, amelyek a korábbiaknál 15 százalékkal nagyobb teret tudnak bevilágítani a gyártó szerint - ezt ugyan centivel nem mértem le, de adjuk meg, egyébként tényleg impresszívek a világítótestek, nagyon jól teszik a dolgukat ködben, hóban, esőben is. Emellett a legnagyobb változás, hogy világítós lett a Volkswagen-embléma az elején, a LED-csíkkal együtt már tényleg valódi fényár! A hátsó lámpatest dizájnját is átszabták háromdésre, szintén LED-es rendszerrel.
Maga a golfos forma egyszerűen nem tud öregedni, 50 év után is mutatós a széles és lapos hatchback, 4289 milliméter hosszú, 1789 mm széles és 1467 mm magas 2630 mm-es tengelytávú karosszériával. Pont olyan méret, amivel egyszerű manőverezni, és a ki-be szállás sem olyan, mintha a a földről kéne feltápászkodni.
A rendszer lelkét a sok modellben bizonyított, 1,5 literes TSI motor adja, ami 150 lóerős, emellett a villanymotorja 116 lóerős, a PHEV Golf hatfokozatú DSG-váltóval kapható kizárólag, manuálissal nem lehet megvásárolni. A rendszerhez egy 19,7 kWh-s lítium-ion akkupakk tartozik, a rendszer 11 kW-os teljesítménnyel tölthető AC töltőn, így kb. 2 óra alatt lehet nulláról 100 százalékra feltölteni az autót. A Golf különlegessége, hogy DC villámtöltőn is képes áramot felvenni egy CCS-csatlakozón keresztül, méghozzá akár 50 kWh-val is - nekem nem sikerült ekkora sebességet kihoznom belőle, de végig szépen tartotta a 19 kWh körüli értéket.
Ami a fogyasztást illeti, a gyárlag megadott 13 kWh/100km-s fogyasztás téligumin, fűtéssel mindennel együtt már inkább 19 kWh körül alakult, de a kocsi így is meg tud tenni 100 kilométert tisztán elektromosan, ami a napi ingázáshoz bőségesen elegendő. 70 forintos, otthoni áramárral számolva kb. 1300 forintból meg tud tenni 100 kilométert, ennyiből kb. 2 liter benzint lehet tankolni. Utcai töltőn számoljunk 230 forintos kWh-árral, így 4370 forintba kerül 100 elektromos kilométer, ami kb. 7 literes fogyasztásnak felel meg. Szóval, ha valaki otthon meg tudja oldani a töltést, az konkrétan fillérekből tud autózni.