Nyersanyag hiányban az autóipar? Ez lenne Kína megoldása a gyártási problémákra?

Pénzcentrum2025. január 6. 13:33

A kínai kormány újabb lépéseket tervez az elektromos járművek gyártásához szükséges kritikus nyersanyagok és technológiák exportjának korlátozására. A tervezett intézkedések elsősorban a lítium és a gallium előállításához kapcsolódó technológiákat, valamint az akkumulátor-katódtechnológiát érintenék. A lépés a Washingtonnal folytatott technológiai versengés újabb állomásának tekinthető, különösen Donald Trump közelgő elnöki beiktatása fényében- írja a CNN.

A kínai kereskedelmi minisztérium csütörtökön tette közzé a javaslatot, amely nyilvános észrevételezésre vár. Az új korlátozások kiegészítenék a már meglévő exportellenőrzéseket, amelyek a félvezetők és elektromos járművek akkumulátorainak gyártásához nélkülözhetetlen anyagokra és technológiákra vonatkoznak.

Mao Ning, a kínai külügyminisztérium szóvivője a pénteki sajtótájékoztatón kijelentette: "Elvként elmondhatjuk, hogy Kína tisztességes, ésszerű és megkülönböztetéstől mentes exportellenőrzési intézkedéseket hajt végre".

A bejelentés egy hónappal azután érkezett, hogy Kína megtiltotta több, a félvezetők és más technológiai termékek gyártásához kulcsfontosságú anyag - köztük a gallium, a germánium és az antimon - eladását az Egyesült Államoknak. Ez válaszlépés volt az USA által bevezetett új félvezető-exportkorlátozásokra.

Liz Lee, a Counterpoint Research elemzője szerint a legújabb javaslat egy "erőforrás-fegyverkezési" stratégia része lehet, amellyel Kína alkupozíciót kíván biztosítani Trump várható második elnöki ciklusa előtt.

Ha bevezetik, a tilalom vagy korlátozás jelentősen megerősítheti (Kína) dominanciáját az akkumulátorok ökoszisztémájában, különösen az elektromos járművek akkumulátoraihoz való ellátási láncának fellendítése érdekében

- nyilatkozta Lee a CNN-nek. Kína jelenleg domináns szerepet tölt be olyan anyagok globális piacán, mint a gallium és a lítium. A galliumot rádiófrekvenciás chipek előállításához használják, míg a lítium nélkülözhetetlen az okostelefonok, laptopok és elektromos autók akkumulátorainak gyártásához.

JÓL JÖNNE 2,9 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 899 096 forintot igényelnél 6 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 55 762 forintos törlesztővel a K&H Bank nyújtja (THM 12,82%), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 56 914 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Adam Webb, a Benchmark Mineral Intelligence szakértője szerint a kínai javaslat segítene megtartani az ország "70%-os befolyását" a lítium globális feldolgozásában. "Ezek a javasolt intézkedések arra irányulnának, hogy fenntartsák ezt a magas piaci részesedést, és biztosítsák a lítiumkémiai termelést Kína hazai akkumulátor-ellátási láncai számára" - mondta Webb a Reuters hírügynökségnek.

Az elektromos autók iránti növekvő globális kereslet miatt a lítium-kitermelési technológiára vonatkozó új korlátozás különösen jelentős lehet. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint a világ 2035-re a lítiumszükségletnek csak az 50%-át tudja majd kielégíteni. A McKinsey előrejelzése szerint a lítium-ion akkumulátorok iránti globális kereslet a következő évtizedben ugrásszerűen megnő, a 2022-es 700 gigawattóráról 2030-ra mintegy 4700 gigawattórára emelkedhet.

Lee figyelmeztet, hogy a kínai döntéshozóknak mérlegelniük kell a hazai elektromos jármű- és akkumulátorgyártók globális ambícióit is a korlátozások bevezetésekor, mivel ezek nyugati megtorlást válthatnak ki.A kínai kereskedelmi minisztérium emellett csütörtökön 28 amerikai vállalatot és szervezetet vett fel először az exportellenőrzési listájára, köztük olyan nagy védelmi vállalkozókat, mint a Lockheed Martin és a Raytheon Missiles & Defense.

Címkék:
autó, világ, kína,